Review: Amosa Liėge Hotel (Luik)5 min leestijd

Amosa Liege Hotel

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Helaas reis ik tegenwoordig niet zo veel meer voor mijn werk maar afgelopen week mocht ik toch weer een keer het land uit. Voor twee dagen mocht ik naar Luik. Luik stond bij mij alleen bekend als vieze grijze stad waar ik vroeger altijd met m’n ouders doorheen reed als we naar Zuid Frankrijk gingen. Achterin de volgepropte auto en nog net niet met m’n knieën in mijn nek hebben we Luik velen malen gepasseerd. Ik was dus wel benieuwd hoe Luik nou echt was. Ik moet zeggen dat viel niet tegen. De stad is inderdaad grauw maar dat zijn zoveel Belgische steden. Online had ik al wat research gedaan of er iets te doen was. En of er natuurlijk een goede chocolaterie was; wie mij kent weet dat ik daar gek op ben. Die heb ik gevonden hoor, bij chocolaterie Franz op de Rue Saint-Gilles. Een echte aanrader; ze laten je zelfs bonbons proeven én ze kunnen Nederlands. Dat is een nadeel van Luik, ondanks dat België meertalig is kunnen ze allemaal geen Nederlands/Vlaams.

Chocolaterie Franz
Heerlijke bonbons bij chocolaterie Franz op Rue Saint- Gilles 24 in Luik.

Ligging Amosa Liėge Hotel

Na de hele dag gewerkt te hebben gingen we met onze spullen naar het Amosa Liège Hotel. Dit lag echter op nog geen twee minuten afstand. Gelegen op Rue Saint-Denis 6 is dit echt midden in het centrum van Luik. Vlakbij vind je het Prinsbisschoppelijke paleis aan het Place Saint-Lambert. Een indrukwekkend gebouw uit de zestiende eeuw. Tegenwoordig zit het Provinciebestuur en het Justitiepaleis in het immense gebouw. Tegenover stond vroeger een kathedraal, deze is helaas verwoest eind 18e eeuw. Nu vind je er alle grote winkelketens. Galeries St. Lambert is een redelijk nieuw winkelcentrum. Hier vind je overdekt alle bekende winkels. Amosa ligt ook op nog geen vijf minuten afstand van treinstation Liėge- Palais/ St. Lambert. Heen waren we uitgestapt op Liège Guillemins; een mooi station maar wel nog een flinke wandeling vanaf daar naar het centrum. Wel leuk is dat je dan al meteen een indruk krijgt van de stad.

Het Prinsbisschoppelijke paleis
Het Prinsbisschoppelijke paleis.
Palais Justice Liege.
Lente in Luik.

Check in

Bij het inchecken kregen we allemaal een eigen kamer. Behalve mijn Franse collega, zij kreeg een appartement. Wij konden die ook krijgen maar ik had zoiets van, nee de kamer is prima. Achteraf dikke spijt van, de dag erna een filmpje gezien van mijn collega en het appartement was echt wauw! De appartementen liggen op een minuutje van het hotel af. Het inchecken ging verder heel makkelijk, het hotel was al op de hoogte dat ons bedrijf zou komen dus alles lag al klaar. Gelukkig konden ze bij de receptie wel Nederlands. Na de hele dag in een mix van Frans, Duits, Engels en Nederlands gepraat te hebben was het wel even fijn om iemand goed te verstaan.

Amosa Liege Hotel
Amosa Liege Hotel midden in het centrum van de stad.

Kamer

Met de lift ging in naar mijn kamer op de derde verdieping. Deze lift had een touchscreen scherm. Dat had ik tot op heden nog nergens gezien. Het hotel is met 29 kamers niet heel groot, maar wel heel knus en gezellig ingericht. De kamers van Amosa Liėge zijn lekker groot, in mijn kamer stonden twee eenpersoonsbedden. De badkamer begint eigenlijk al naast het bed. Het hoofdeind van het bed loopt door tot aan de douchecabine. Met daarin de wasbak met de mini toiletartikelen en handdoeken. De douche is lekker ruim en heeft twee verschillende douchekoppen. Verder vind je in de kledingkast ook nog een klein koelkastje met daarin twee gratis flesjes water.

Bed hotel Amosa Liege Hotel
Lekkere ruime kamers met twee losse bedden.

Bed Amosa Liege hotel

Wastafel Amosa Liege Hotel
Wastafel met de mini toiletartikelen.

Faciliteiten

Aan het hotel vast zit ook een restaurant, daar vind je ’s ochtends ook het ontbijt. Het ontbijt was echt heerlijk! Super verse broodjes, heerlijke jam, lekker beleg, verse jus en ga nog maar even door. Ik heb ’s ochtends lekker gesmuld. Sowieso was het eten in Luik heerlijk. Vlakbij zit ook een bakkerij waar je de beste baguettes kan halen. Hier snijden ze voor je neus je beleg en ze zijn niet zo zuinig. Niet van die dunne vloeipapiertjes wat ze in Nederland beleg noemen. Ook voor pizza hadden we een topadresje gevonden, ook op loopafstand van het hotel. Je zou er haast voorbij lopen maar van binnen is het groter dan je zou denken, en het eten is er heerlijk. Maar ja, mij kan je sowieso wakker maken voor een goede pizza. Ik krijg er al trek in terwijl ik dit schrijf. Maar terug naar het hotel. Amosa heeft ook nog een ruimte beschikbaar als vergaderzaal of feestzaal. Kom je met de auto dan is er een parkeergarage naast de deur.

Ontbijt Amosa Liege Hotel
Niet een heel erg uitgebreid ontbijt maar wel erg lekker.
Broodje van bakkerij Andre in Luik.
Zo horen broodjes belegd te worden. Verse baguette met beenham van bakkerij Andre.

Conclusie

Een heerlijk hotel met mooie kamers en een heerlijk ontbijt. Zeker een aanrader voor wie een bezoekje aan Luik in de planning heeft staan. Mijn oordeel over Luik heb ik ook veranderd. Ja oké het is niet de meest schone stad maar een Parijs is ook niet brandschoon. Luik heeft me verbaast met de mooie historische plekjes en verborgen lekkere eettentjes. Ik zou het niet erg vinden om nogmaals er heen te gaan voor werk. Maar dan wel met een verblijf in het Amosa Liėge Hotel. Voor de prijzen hoef je het ook niet te laten. Prima prijzen en zeker met wat je ervoor krijgt. Een goed hotel midden in het centrum van Luik met mooie kamers en een heerlijk ontbijt.

Liege Guillemins station.
Heen waren we uitgestapt bij Liège Guillemins, erg mooi en modern station. Achteraf hadden we Liège Palais moeten hebben. Had ons heel tijd en energie bespaard. Vanaf Guillemins is het zeker wel een half uur lopen naar het centrum van Luik.

Overzicht

Voordelen

Centraal gelegen hotel midden in het centrum van Luik
Mooie schone kamers met lekkere bedden.
Heerlijk ontbijt!
Vlakbij het station, op loopafstand.

Nadelen

Enige nadelige wat ik kan verzinnen is dat ik zelf niet voor een appartement gekozen. Verder geen klachten.

Sterren

Service

Kamer

Voorzieningen

Locatie

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Heerlijk hotel in het centrum van Luik, zeker voor herhaling vatbaar. Goed geprijsd ook, je betaald zeker niet te veel voor een kamer. Amosa is zeker een aanrader.