Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Begin van het jaar schreven we over de nieuwe Europese airline startups van dit jaar. Het Noorse Flyr, de ‘opvolger’ van het minder succesvolle Norwegian, neemt daarin een interessante positie. De oprichters mogen binnenkort het eerste toestel verwelkomen. En die timing is misschien nog niets eens zo slecht.
Flyr
Een zoveelste low cost carrier, zul je wellicht denken? Toch zegt het Noorse Flyr het over een andere boeg te gooien. Oud-medewerkers van onder meer Widerøe, SAS en Norwegian hebben namelijk ambitieuze plannen. Het idee achter de maatschappij is om een zo simpel mogelijk product aan te bieden. Alles van het oriënteren op een vlucht, het boeken, de klantenservice tot het inchecken, gaat digitaal.
Qua bestemmingen richt Flyr zich in eerste instantie op Scandinavië. Maar wil daarna ook uitbreiden naar andere populaire Europese bestemmingen, waar mogelijk Amsterdam ook onder zal vallen.
Boeing 737-800
En dat plan lijkt zijn vruchten af te werken. De maatschappij heeft al flink wat geld opgehaald bij investeerders. Er is zelfs genoeg voor het opzetten van een vloot Boeing toestellen. De eerste Boeing 737-800 met registratie LN-FGA wordt begin volgende maand verwacht op de luchthaven van Oslo. Op dit moment wordt er al aan de livery gewerkt. Na de eerste landing in Oslo volgen er nog enkele formaliteiten en het doel is dat het vliegtuig snel gaat vliegen. De vergunning (AOC) om daadwerkelijk te gaan vliegen is bijvoorbeeld nog niet afgegeven. In juni verwacht de airline de vloot weer verder uit te breiden.
Perfect getimed?
Op dit moment volgen medewerkers al de nodigde trainingen en opleidingen. Tegen het einde van het jaar wil Flyr zo’n 350 medewerkers in dienst hebben, nu zijn dat er nog ‘slechts’ zo’n 50.
Als de Noorse overheid deze week meer bekendmaakt over de toekomstige reisrestricties zal Flyr zich gaan buigen over de start van de vluchten en de bestemmingen. Het netwerk begint met enkele Noorse bestemmingen. Later komen er dus ook andere Europese steden aan bod. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Malaga, Alicante en Nice.
Uiteindelijk zou de timing van Flyr perfect kunnen zijn als het leisure verkeer weer op gaat starten richting de zomer. Hier zo de nieuwbakken Noorse airline natuurlijk mooi van kunnen profiteren. Hoe het allemaal precies gaat verlopen is natuurlijk nog afwachten. Vandaar dat ‘perfect’ nog even de vraag is. Evenals wanneer het eerste Flyr toestel op Schiphol te verwelkomen zal zijn.
Geef een reactie