Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het bestaat al tijden, contactloos inchecken op Schiphol. Je gaat naar de speciale balies, print je boardingpas uit en checkt je bagage in. Deze balies staan zowel in de Schengenzone als ook in de non-Schengenzone. Gedurende de huidige coronacrisis is het voor zowel reizigers als medewerkers ook prettig als er minder contactmomenten zijn. Daarom investeert de luchthaven Schiphol in meer contactloze incheckcapaciteit.
Vertrek 1
Voorheen kon je in onder andere vertrekhal 1 al gebruikmaken van de contactloze incheckbalies die er waren. Echter waren er ook voor alle maatschappijen die vertrokken vanuit Nederland aparte incheckbalies. En deze balies werden niet altijd gebruikt. Door de aanpassing van dit gebied wordt nu de ruimte beter benut. Tevens is de incheckcapaciteit om contactloos in te checken vergroot op Schiphol Vertrek 1.
Om de capaciteit te vergroten zijn in totaal twee balierijen verwijderd. Hier voor in de plaatst zijn dus nu de extra incheckzuilen en drop-off punten voor bagage geplaatst. Reizigers kunnen hier zelf hun boardingpas afdrukken en hierna de bagage bij het drop-off punt kwijt. Geheel contactloos, behalve dan het contact met de incheckzuil natuurlijk 😉 .
Hoe werkt het?
Bij aankomst op Schiphol ga je naar de incheckzuilen om je boardingpas af te drukken. Natuurlijk kun je dit overslaan als je de boardingpas digitaal op je smartphone hebt. Met de boardingpas en je incheckbagage ga je naar de drop-off zone op Schiphol in Vertrek 1. Daar staan ook speciale zuilen waar je je boardingpas kunt laten scannen. Uit de speciale zuilen komt dan een bagagelabel. Deze doe je om je bagage die je wilt inchecken. Hierna ga je naar de bagagedrop off en kun je je bagage inchecken.
Miriam Hoekstra – van der Deen, directeur Airport Operations bij Schiphol geeft het volgende aan over de nieuwe contactloze incheckcapaciteit op Schiphol:
Voor de reiziger en medewerker is het prettig dat deze nieuwe service, met het oog op het coronavirus, een contactmoment wegneemt. Ook voor het goed benutten van onze ruimte is dit een vooruitgang. In de vorige situatie was er voor iedere luchtvaartmaatschappij een aparte balierij, terwijl die niet altijd gebruikt werden. Met dit nieuwe concept is deze grote ruimte 24/7 door iedereen te gebruiken, een stuk efficiënter.
Wil je op Schiphol aankomen en niet eens een bagagelabel meer om je koffer hoeven te doen, dan kan de BAGTAG een interessante gadget voor je zijn. Meer over de BAGTAG lees je in dit artikel.
Bron & beeldmateriaal: Schiphol
Geef een reactie