Boeing wil toch niet in Embraer investeren2 min leestijd

KLM toont interesse in Embraer 195-E2 tijdens Paris Air Show

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft gisteren bekendgemaakt toch niet te willen investeren in het Braziliaanse Embraer. Beide bedrijven waren voornemens om een strategische samenwerking te starten. Onder andere ter bevordering van de ontwikkeling van nieuwe short haul vliegtuigen voor de commerciële luchtvaart. Omdat Embraer volgens Boeing niet aan alle voorwaarden van de samenwerking kon voldoen gaat het feest niet door. Embraer bestrijdt dat overigens.

Short haul

Boeing zou ruim 4,2 miljard Amerikaanse dollar betalen voor de nieuwe joint venture met Embraer. Feitelijk zou het Braziliaanse bedrijfsonderdeel voor de productie van short haul vliegtuigen voor 80% in eigendom van Boeing komen. 20% zou in handen blijven van Embraer. De bedoeling was om nieuwe toestellen te ontwikkelen tot 150 passagiers, zeker een interessante markt. Toch gaat dat nu niet door.

Qua short haul vliegtuigen is er overigens genoeg keuze bij Boeing zelf, maar natuurlijk ook bij concurrent Airbus. Embraer mocht er ook zo’n 200 afleveren afgelopen jaar. Populair zijn de E190 en E195. Van beiden is ook een nieuwere E2 variant. De ontwikkeling van nieuwe alternatieven is overigens goed voor de concurrentie en zou innovatie zelf kunnen stimuleren.

KLM bestelt 21 Embraer 195-E2 Toestellen
KLM gaat ook vliegen met de Embraer 195-E2 Toestellen (Bron: KLM)

Financiële problemen

Alhoewel Embraer er anders over denkt zegt Boeing dat er niet voldaan is aan de afspraken. De samenwerking was al goedgekeurd door de relevante mededingingsautoriteiten. Alleen de Europese Commissie was nog niet over. Boeing zegt dat niet aan alle afspraken van de overeenkomst is voldaan. Daardoor loopt de voorlopige overeenkomst af en gaat de joint venture dus niet door. Volgens ingeleiden zouden de huidige financiële problemen bij Boeing een grote rol spelen. Door het Boeing 737 MAX debacle en de Coronacrisis loopt het qua financiën anders dan gedacht. Dat geldt overigens voor nagenoeg alle bedrijven in de luchtvaart.

De samenwerking die Boeing en Embraer al hadden zou ongewijzigd blijven. De kosten die onnodig gemaakt zijn willen de Brazilianen gaan verhalen bij Boeing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *