CityJet in financiële problemen1 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dat het Ierse CityJet momenteel niet vliegt zal niemand verbazen. Vele airlines hebben hun vluchten grotendeels of zelfs volledig opgeschort. Bij de Ierse regionale airline speelt echter meer. Door het Coronavirus kan de voorgenomen fusie met het Spaanse Air Nostrum niet doorgaan. En door de huidige reisbeperkingen maakt de airline nu ook nog eens geen omzet. Er wordt nu gedacht aan een reorganisatie.

Leasemaatschappij

CityJet staat bekend om de leaseconstructies met grote carriers. Zo heeft de regionale airline onder meer gevlogen voor Air France, KLM en Brussels Airlines. De laatste tijd vloog de maatschappij vooral voor SAS, Aer Lingus en Brussels Airlines. Die laatste gaf recentelijk nog te kennen geen gebruik meer de maken van de lease. De airline heeft zo’n dertig toestellen van het type Bombardier CRJ-900 en AVRO RJ-85. CityJet vliegt (in opdracht) onder meer vanuit Amsterdam, Brussel, Parijs en Stockholm.

Omdat de financiële verplichtingen van de airline de laatste twee jaren onder druk kwam te staan is er door de Ierse rechtbank iemand toegewezen die orde op zaken moet stellen. Het bedrijf verwacht dat een reorganisatie en de voortzetting van de fusie met het Spaanse Air Nostrum de oplossing moet zijn.

Crew van CityJet (Bron: CityJet)
Crew van CityJet (Bron: CityJet)

Air Antwerp

Vorig jaar werd bekend de CityJet een belang van 75% zou nemen in de nieuwe airline Air Antwerp. De andere 25% kwam voor rekening van KLM. Air Antwerp richt zich voornamelijk op zakenvluchten tussen Antwerpen en Londen. De maatschappij vliegt met een oude bekende, namelijk de Fokker 50.

Fokker 50 van Air Antwerp (Bron: Air Antwerp)
Fokker 50 van Air Antwerp (Bron: Air Antwerp)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *