Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na enkele maanden vertraging was het vandaag zo ver; KLM opende op Schiphol haar volledig vernieuwde, en uitgebreide, intercontinentale Crown Lounge. Een project waar KLM ruim 7 jaar mee bezig is geweest. Eind vorig jaar opende al het eerste deel van de lounge. Maar nu is de lounge compleet met vijf verschillende zones en nieuwe concepten. InsideFlyer was aanwezig bij de opening.
House of KLM
Nu alle gebieden van de lounge open zijn, biedt KLM ruim 6.800 vierkante meter aan loungeruimte aan met zo’n 1.000 zitplekken. In de woorden van Eelco van Asch, Senior Vice President Ground Services, is het de ‘grootste boutique lounge’ ter wereld. Vooral de digitale beleving staat centraal; klanten hebben via servicezuilen of de app de mogelijkheid om hun verblijf te personaliseren of juist in contact te komen met het loungepersoneel.
De lounge is ontworpen met de klant in gedachte. Volgens Van Asch komt de lounge tegemoet aan de verschillende verwachtingen van de diverse groepen reizigers die de lounge bezoeken. Een lounge met goede en gevarieerde faciliteiten is van groot belang voor een transfermaatschappij als KLM, aldus Van Asch. ‘Klanten hebben alles wat ze wensen.’
Met de uitbreiding in oppervlakte en zitplaatsen verwacht Van Asch dat er voortaan ruim voldoende capaciteit is, laat hij desgevraagd weten aan InsideFlyer. Daarnaast benadrukt hij de shift naar meer gemeenschappelijke zitopstellingen die voor een andere dynamiek zorgen.
Naast de topman voor het grond aspect van KLM opende ook Executive Vice President Customer Experience Boet Kreiken de lounge. Het doel van de Crown Lounge was volgens hem om de ‘meest aantrekkelijke, digitaal gerichte’ lounge neer te zetten ‘met geen gelijke’. Het moet een bestemming op zichzelf zijn, zei Kreiken. Verder benadrukte hij de ‘onberispelijke’ service waarbij KLM de benadering van de lucht heeft gekopieerd; proactief en persoonlijk.
De twee topmannen openden gezamenlijk officieel de lounge, waarna een jeugdkoor het toepasselijke ‘Our House’ inzette.
Vijf zones
Zoals eerder vermeld is de lounge ingedeeld in 5 unieke zones.
Gelijk bij de ingang is de Polder wat gericht is op werken of ontspannen. Het interieur komt van verschillende bekende, Nederlandse, ontwerpers.
De Polder vloeit over in de Dutch Mountain; het gedeelte dat al een jaar open is. Hier is onder andere een TV-ruimte.
Het nieuwe gedeelte aan de andere kant van de roltrappen is The City waar het Food & Beverage gedeelte is gevestigd. Het eten, met live-cooking, wordt verzorgd door Vermaat. Daarnaast is er een koffiebar met barista en in samenwerking met Heineken ook een bar.
Tevens is hier een KLM Shop met verschillende jubileumitems.
Verder na The City is Sea. Dit gedeelte staat in het teken van ontspanning en verfrissing. Zo zijn er 20 douches, uitgerust met Rituals producten. Via de loungezuil of app kun je digitaal in de wachtrij een plek reserveren.
Ook zijn hier slaapcabines te boeken tegen extra kosten. 3 uur gebruik kost €49,50 en 5 uur €75. Boeken kan van tevoren online. Je kunt ook betalen met Flying Blue mijlen. Hier krijg je een éénpersoons cabine voor met een bed, zitje, wasbak en TV. Er is geen eigen toilet of douche. De cabines zijn in verstek gebouwd waardoor sommige bedden laag aan de grond of juist hoog zijn geplaatst.
Voorbij de douches in de hoek van de lounge kun je uitrusten in onder andere ligstoelen.
De bovenverdieping staat in het teken van Sky; het betaalde loungeconcept. Bij de Blue bar kun je genieten van premium (alcoholische) drankjes en cocktails.
Bij Blue restaurant kan je terecht voor fine dining met een menu ontworpen door chef Joris Bijdendijk van RIJKS in Amsterdam. Ook zijn hier private dining rooms en zelfs een kaaskamer. Om aan de verschillende ritmes van passagiers tegemoet te komen zijn er geen vaste wisselmomenten voor de menu’s gedurende de dag. Ontbijt begint bij €16, lunch en diner bij €28. Afhankelijk van de tijd die je hebt kan je voor enkele à la carte gerechten gaan of een volledig menu. Je kunt ook met Flying Blue miles betalen. De ratio is €1 voor 250 miles.
Gebruik van Blue staat open voor alle passagiers van KLM, maar als je nog geen loungetoegang hebt moet je dit extra aanschaffen. De toegangsprijs is recent verhoogd.
Volgens Kreiken maken steeds meer passagiers gebruik van de betaalde opties bij Blue. Vooral bedrijven benutten het restaurant voor meetings. ’s Ochtends is de meest drukbezette periode.
Geef een reactie