Review: Hilton Kota Kinabalu5 min leestijd

zwembad, hilton, kota kinabalu

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn lange reis door Azië verbleef ik in veel hotels, waaronder het Hilton Kota Kinabalu. In mijn Royal Brunei Airlines business class review kon je al lezen dat ik een nacht in Kota Kinabalu zou verblijven om vervolgens weer door te vliegen met Malaysia Airlines naar Kuching. Mijn verblijf in het Hilton Kota Kinabalu was daarom niet lang en daardoor heb ik lang niet van alle faciliteiten in het hotel gebruik kunnen maken. In dit artikel daarom een klein verslag met een aantal foto’s van het hotel.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.

Locatie

Het Hilton Kota Kinabalu bevindt zich in hartje centrum van de stad, dichtbij alle winkels en de haven. Vanaf de luchthaven neem je gemakkelijk een bus en deze rit van nog geen vijftien minuten kost je minder dan € 5. De locatie had daarom niet beter gekund als je het mij vraagt.

hilton, kota Kinabalu, locatie
Locatie van het Hilton Kota Kinabalu.

Inchecken

Mijn toestel uit Bandar Seri Begawan landde omstreeks 16:00 op de luchthaven van Kota Kinabalu. Nadat ik door de paspoortcontrole was, zocht ik direct de bus op naar het centrum en toen ik instapte duurde het niet lang voordat we vertrokken. Ik vroeg de buschauffeur om me af te zetten bij de halte die het dichtst bij het hotel lag en hij zou me een seintje geven. Vanaf die halte was het nog ongeveer 5 minuten lopen voordat ik in de lobby van het Hilton Kota Kinabalu stond.

De lobby is mooi en sfeervol ingericht en er is zeker gedacht aan design hier. Direct werd me vriendelijk gevraagd om mijn bagage aan te nemen, deze zou later naar mijn kamer worden gebracht. Vervolgens liep ik door naar de receptie waar ik direct aan de beurt was. Ik was op dat moment Hilton Honors Silver lid en had een kamer geboekt in de laagste categorie, dus veel extra’s zat er helaas deze keer niet in.

lobby, hilton, kota Kinabalu
Lobby van het Hilton Kota Kinabalu.

In andere Hilton hotels tijdens deze reis heb ik soms wel een upgrade gekocht naar een hogere kamercategorie om zo toegang te krijgen tot de executive lounge, maar aangezien ik maar kort zou verblijven in dit hotel, besloot ik dat deze keer niet te doen. Ook heb ik geen toegang gekocht tot het ontbijt, omdat ik de volgende ochtend zowel kon ontbijten in de Malaysia Airlines Golden Lounge en bovendien vloog ik business class naar Kuching, waardoor ik ook nog eens in het vliegtuig prima werd voorzien van ontbijt.

Aanvankelijk had ik een King Guest Room geboekt, maar door mijn Silver status kreeg ik gelukkig wel een upgrade naar een King Deluxe Room. De vriendelijke receptioniste verwees me op de faciliteiten van het hotel en vertelde me dat er op de bovenste verdieping een zwembad is met restaurant. Nadat ik mijn key card had ontvangen, nam ik de lift naar boven.

King Deluxe Room

Op weg naar mijn kamer zag ik dat het hotel er modern uitziet. Het gebouw dateert namelijk uit 2016. De King Deluxe room is net iets luxer dan de King Guest Room en dat was duidelijk te zien. Ook het design van de kamer ziet er mooi en modern uit. Toen ik pas op mijn kamer was, werd er aangeklopt om mijn bagage te leveren, prima service!

king deluxe room, hilton, kota kinabalu

De kamer is vrolijk aangekleed met mooie vloerbedekking en de lichtdecoratie doet ook veel. Het kingsize bed is net zo comfortabel als ik in bijna elk Hilton hotel gewend ben en ook deze nacht sliep ik weer prima. Verderop in de kamer staat een sofa met tafeltje. De wifi op de kamer werkte helaas minder goed, ik had namelijk een zeer slechte verbinding waardoor ik nauwelijks in staat was om iets op social media te plaatsen. Dit is dus een minpuntje van het hotel.

King Deluxe room, hilton, kota Kinabalu
King Deluxe Room gezien vanaf de andere kant.

Tegenover het bed hangt een televisie aan de wand en daaronder is een lang bureau te vinden. De diepte van het bureau viel me wat tegen in verhouding met wat ik in andere Hilton hotels gewend ben. Ook de badkamer ziet er mooi en modern uit. Op de wastafel vond ik veel amenities, zoals zeep, douche gel, verschillende soorten shampoo en handdoekjes.

Zeker de grootte van de ruimte viel me erg mee. De badkamer beschikt niet over een bad, maar gelukkig wel over een regendouche. Daarnaast is er ook een sproeier aanwezig en de waterdruk is er goed.

Faciliteiten

Zoals ik al eerder aangaf, beschikt het hotel over een executive lounge. Helaas had ik hier deze keer geen toegang tot, waardoor ik hier ook geen foto’s van heb kunnen maken. Daarnaast biedt het hotel o.a. een fitnessruimte. Op de hoogste verdieping van het hotel vindt je een mooie zwembad met ligstoelen.

zwembad, hilton, kota kinabalu
Zwembad op het dak van het hotel.

Tot zonsondergang heb ik hier nog even van de zon kunnen genieten, maar daarna begon het helaas te regenen en ben ik maar richting het restaurant gegaan om te kijken wat de menukaart te bieden had. Ook deze ruimte ziet er mooi en modern uit.

bar, restaurant, hilton, kota kinabalu
Bar van het restaurant.

Het was hier vrij rustig en daardoor vond ik direct een mooi plekje om te dineren. Er kwam direct iemand naar me toe om de menukaart te overhandigen. Te drinken nam ik een lekker rood wijntje en wat eten betreft ging ik deze keer voor een Maleisische maaltijd. Als toetje nam ik vanille, chocolade en aardbeienijs met verschillende toppings, erg lekker!

De prijzen in het hotel vond ik relatief laag in verhouding met wat ik in andere hotels heb ervaren en Maleisië is nu ook weer niet het goedkoopste land in de regio. Ik sliep die nacht heerlijk en alweer om 7 uur de volgende ochtend verliet ik het hotel. Zoals ik al aangaf heb ik deze keer geen gebruikgemaakt van het ontbijt, omdat ik in de lounge en in het vliegtuig ook al ontbijt zou krijgen. Ik liep de straat over waar zich de bushalte bevond en na een kwartiertje stond ik alweer in de vertrekhal om in te checken voor mijn vlucht naar Kuching.

Overzicht

Locatie4.2

Algemene Waardering

Conclusie

Ik had een aangenaam verblijf in het Hilton Kota Kinabalu. Ik ben zeker positief over de locatie, omdat je binnen mum van tijd op de meeste plekken in de stad staat, inclusief de luchthaven. Doordat mijn korte verblijf heb ik helaas niet alle faciliteiten van het hotel kunnen ervaren. Zo vond ik het jammer dat ik niks van de executive lounge heb kunnen zien en ook heb ik niks van het ontbijtbuffet kunnen meemaken.

Dat zegt natuurlijk niks over het hotel zelf, want mijn verblijf was prima in orde. De kamers zien er mooi en modern uit en zeker het zwembad op het dak vond ik erg mooi. Helaas was de wifi in het hotel niet goed, waardoor ik een erg langzame verbinding had. Afgezien daarvan zou ik zeker weer kiezen voor het Hilton Kota Kinabalu als ik ooit weer in deze stad verblijf.