Review: Cathay Pacific A330 Business Class Dubai-Hong Kong9 min leestijd

cathay pacific, business class, a330

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Ik heb een voorliefde voor luchtvaartmaatschappijen uit Azië en Cathay Pacific hoort daar zeker bij. Tijdens mijn award reis in mei 2016 vloog ik met Cathay van Dubai naar Hong Kong op een A330 in business class. Deze vlucht was zeker een van de hoogtepunten tijdens deze reis.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een reis op frequent flyer miles die ik in mei 2016 heb gemaakt. Wil je weten hoe ik precies mijn vluchten heb geboekt? Lees dan hier de trip introductie van deze reis.

Check-in en lounge

De vlucht naar Hong Kong zou pas om 22:30 vertrekken en dat betekende dat ik de hele dag had om me lekker in Dubai te vermaken. Om ongeveer 19:00 nam ik de metro vanaf de Dubai Mall richting Dubai International Airport terminal 1. Op dat moment was het ontzettend druk en gelukkig kon ik als business class passagier die lange rij voorbijlopen! Ik moest echter een hele tijd wachten aan de balie. Eerst kon de check-in agent mijn boeking niet vinden waardoor er iemand anders bijgehaald moest worden. Toen mijn boeking uiteindelijk tevoorschijn kwam, werd me gevraagd om mijn boarding pass van mijn vorige vlucht te tonen. En toen ik voor de zoveelste keer uitlegde dat mijn eindbestemming Tokyo was en niet Hong Kong, kreeg ik na een half uur eindelijk mijn boarding pass.

cathay pacific, dubai, check-in
Eindelijk ingecheckt!

Ik kon dus richting de security om vervolgens de monorail te nemen naar de gates. Na de security moet je dan naar beneden, maar tot mijn verbazing stond hier een enorme rij met passagiers! Het ergste wat ik vreesde was ook realiteit: de monorail was defect waardoor er een enorme opstopping was ontstaan en passagiers hun vlucht dreigden te missen! Na een tijdje gewacht te hebben, werd iedereen verzocht om richting de busstandplaats te gaan en dat was nog wel 20 minuten lopen! Het was ondertussen al 21:30 en iedereen zat heel ongeduldig voor te dringen om maar niet de vlucht te missen, een chaos! Toen ook ik uiteindelijk in een stampvolle bus zat, konden we eindelijk richting de gates. Als Cathay Pacific business class passenger had ik toegang tot de Lufthansa Lounge.

Dubai, dub, Lufthansa, lounge, cathay pacific
Cathay Pacific passagiers hebben in Dubai toegang tot de Lufthansa Lounge.

Een gek idee om als Oneworld maatschappij gebruik te maken van een Star Alliance lounge terwijl er genoeg Oneworld lounges zijn op Dubai. De lounge biedt een goed verblijf met lekker eten en drinken. Ik heb hier niet zoveel gegeten, maar een paar biertjes gingen er zeker wel in met een buitentemperatuur van boven de 40 graden! Ondertussen werd omgeroepen dat mijn vlucht een vertraging had van meer dan een uur! En dat kon ik zeker wel verwachten met de defecte monorail. Daardoor kon ik wel mooi gebruik maken van de douches. Om 22:45 ging ik richting gate D13 vanwaar mijn vlucht zou vertrekken.

cathay pacific, Dubai, gate, Hong Kong
Aangekomen bij de gate was het boarden al begonnen.

Stoel en amenity kit

In het vliegtuig werd ik hartelijk welkom geheten door de crew. De A330 heeft 39 full-flat stoelen in business class. Ik had stoel 12A. Mijn handbagage werd keurig aangenomen om deze in de bagagebaken boven mij te plaatsen. Het crewlid verontschuldigde zich van de chaotische situatie met de monorail en vroeg of ik al eens eerder gevlogen had met Cathay Pacific. Dit was toen mijn eerste vlucht en ik zei dat ik goede verhalen heb gehoord over deze maatschappij.

cathay pacific, business class, a330
Cathay Pacific reverse herringbone business class stoelen op de A330 bieden veel privacy en beenruimte.

Een goede eerste kennismaking met Cathay Pacific dus. De stoel zit erg comfortabel en is zeker een uitstekend business class product. Aan alles is gedacht. De stoelen aan het raam staan naar het raam gekeerd en zijn dus bedoeld voor mensen die alleen reizen. De stoelen aan het gangpad wijzen naar elkaar toe waardoor ze prima zijn voor mensen die samenreizen. Aan de rechterkant zit ook een extra vakje om je schoenen in op te bergen, erg handig. Het zitvlak is erg ruim en ook de beenruimte is meer dan voldoende voor een lange afstandsvlucht.

beenruimte, business class, a330 cathay pacific
Zeker voldoende beenruimte.

Terwijl ook de economy class passagiers aan boord gingen, werd me direct iets te drinken aangeboden voor het opstijgen. Dit was wel een alcoholische drank, maar geen champagne. Het smaakte eerder naar Spaanse Cava.

cathay pacific, business class, a330, Dubai, Hong Kong
Santé voor vertrek!

Even later werd er een amenity kit bij me gebracht. In de kit zat o.a. een tandenborstel, tandpasta, een kam, shampoo en deo. Ik heb hiervan geen foto’s gemaakt, maar wel te zien was dat dit van de duurste merken was.

cathay pacific, amenity kit, a330, dubai
Een keurige amenity kit.

Ook werden er samen met wat reclamerolders immigratieformulieren uitgedeeld. Nog voor het opstijgen werden warme doekjes rondgebracht.

cathay pacific, business class, a330
Een heel pakket voor het opstijgen.

Ondertussen waren alle passagiers aan boord waarna we naar de startbaan taxieden. We hadden een uur vertraging, maar gelukkig waren we nu wel snel in de lucht. Bij het opstijgen werd ik getrakteerd op een geweldig uitzicht over de stad. Je kunt nu goed zien hoe hoog die Burj Khalifa is.

Dubai, uitzicht, stad
Tot volgende keer Dubai!

Het ‘stoelriemen vast-lampje’ was ondertussen uit, dus ik besloot mijn stoel in een wat comfortabelere positie te zetten. De stoelbediening werkte prima en ik had al snel een goede positie gevonden. Ook besloot ik het inflight entertainment eens uit te testen. Omdat het eten daarna al snel geserveerd werd, had ik hiervoor te weinig tijd. Ik kon wel goed zien dat het aanbod zeker niet magertjes is. Veel films en muziek van alle soorten. Ik zette de vliegroute er maar voor en wachtte rustig af tot de crew weer langskwam.

stoelbediening, cathay pacific, business class, a330
Stoelbediening van Cathay Pacific A330 Business Class

Eten en drinken

En al snel kwam de crew langs met de menukaarten. Ook hier kon ik weer goed zien dat Cathay Pacific een 5-sterren maatschappij is. De hele menukaart bestond wel uit meer dan 10 bladzijden en er was een ruime keuze uit zowel gerechten als (sterke) dranken. Ook werd een aparte wijnkaart gebracht met een aantal nieuwe Franse wijnen.

cathay pacific, menukaart, diner
Cathay Pacific menukaart voor het diner.
cathay pacific, business class, menukaart
Menukaart voor het ontbijt.

Ik besloot voor de rijstmaaltijd met groente te gaan. De crew nam de bestelling op en vroeg of ik nog iets wilde drinken. Een champagne was wel weer prima voor mij en met een glimlach kwam de stewardess even later weer terug met een champagne. Op vluchten van Aziatische maatschappijen ben ik trouwens altijd zeer te spreken over de vriendelijke service van de stewardessen. Alles wordt vaak met een glimlach gedaan. Een hele andere mentaliteit dan die van de crew op veel vluchten van Amerikaanse maatschappijen.

cathay pacific, business class, diner
Mijn diner aan boord van Cathay Pacific die avond.

De maaltijd smaakte verrukkelijk. Het eten is van prima kwaliteit en smaakte zeker naar meer. Ook de toetjes waren zeer lekker. Ik vond de hoeveelheid van de maaltijd wel wat magertjes, maar dat begrijp ik. Over een paar uur werd het ontbijt namelijk al geserveerd. Na de maaltijd werd nog een drankronde gedaan.

cathay pacific, business class, a330
Nog maar een drankje voor het slapen gaan.

Na dit laatste drankje gingen de lichten al snel uit en zette ook ik mijn stoel in de ligstand. De full flat seat biedt zeker veel ruimte, ook de armleuning kan naar beneden waardoor je nog meer ruimte hebt. Bekijk voor een meer gedetailleerd beeld van de stoel zeker ook dit filmpje. Ik had een vrij drukke dag achter de rug in Dubai en ook die nacht ervoor had ik niet zoveel geslapen. De tijd dat ik dus kon slapen tijdens deze vlucht heb ik dan ook optimaal benut. Ongeveer anderhalf uur voor de landing gingen de lichten weer aan. Daarna kwam de crew langs met drinken. Ik had een behoorlijke dorst en dat komt denk ik vooral door wat ik die avond ervoor gegeten heb. Een verse jus d’orange met koffie ging er dan ook zeker in.

cathay pacific, koffie, jus d'orange
Een koffie met jus d’orange om wakker te worden.

Tegelijkertijd werd ook het ontbijt geserveerd. Dit bestond uit o.a. lekkere verse broodjes met vers fruit en yoghurt. Dat vers fruit was zeker lekker na een nacht slapen in het vliegtuig.

cathay pacific, business class, ontbijt, a330, Hong Kong
Ontbijt voor de landing in Hong Kong.

Buiten was het ondertussen al licht en ik voelde al dat de landing werd ingezet. De A330 landde even later op Hong Kong International Airport waarna we als business class passagiers als eerste het toestel mochten verlaten.

Arrivals Lounge

Als business class passagier had ik in Hong Kong nog toegang tot de arrivals lounge van Cathay Pacific. Bij First Class is dit meestal zo, maar bij business class komt dit wat minder voor. Cathay Pacific biedt deze service voor business class passagiers dus aan op Hong Kong. De arrivals lounge bevindt zich land side tussen terminal 1 en 2. Ik moest dus eerst de ondergrondse monorail nemen om vervolgens door de paspoortcontrole te gaan.

De arrivals lounge is niet heel groot. Dat is meestal zo bij arrivals lounges. Je zou het bijvoorbeeld niet kunnen vergelijken met een ‘normale’ lounge op air side. Daar hebben immers ook passagiers in economy en van andere maatschappijen toegang tot. Arrivals lounges zijn perfect om even lekker bij te komen van de vlucht. Er is een buffet aanwezig en ook is er ruimte om te werken. Ook de service in deze lounge is uitstekend. Ik zat nog maar net mijn e-mail bij te werken en er kwam al iemand naar me toe om te vragen wat ik wilde eten voor lunch.

Arrivals lounge, cathay pacific, hong kong
Lunch in de arrivals lounge.

Conclusie

Cathay Pacific is zeker een van mijn favoriete maatschappijen. Ik vind de reverse herringbone business class op de A330 een uitstekend hard product. Na deze eerste vlucht had ik direct al een goed beeld van Cathay Pacific. Gewoon het gevoel dat aan alles is gedacht, de vriendelijke crew, die trouwens in tegenstelling tot op veel Chinese maatschappijen uitstekend Engels spreekt, het lekkere eten en de uitstekende lounges zijn voor mij zeker redenen om weer voor Cathay Pacific te kiezen. Na mijn ervaringen in business class kan ik zelf dan ook niet wachten tot mei 2018 om Cathay Pacific in First Class te vliegen tussen Hong Kong en Tokyo!

Overzicht

Publicatie Datum

28 December 2017

Voordelen

- Goed hard product
- Vriendelijke crew
- Lekker eten

Nadelen

Vrijwel geen

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Cathay Pacific biedt een prima hard product aan op de A330. De reverse herringbone stoelen bieden veel beenruimte en privacy. Ook de service en catering zijn prima.

9 min leestijd">
4.5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *