Air France-KLM, Delta, Virgin en China Eastern gaan intensiever samenwerken2 min leestijd

Virgin, Delta, Air France-KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen week werd aangekondigd dat Air France-KLM, Delta Airlines, Virgin Atlantic en China Eastern een strategisch samenwerkingsverband aan willen gaan. Ook Jet Airways heeft laten weten zich aan te willen sluiten bij dit nieuwe samenwerkingsverband. 

Air France-KLM en Delta Airlines vormen al langer een joint venture. En ook Delta en Virgin kennen al een intensieve vorm van samenwerking. Nu willen de airlines hun samenwerking verdiepen door Virgin toe te voegen aan de bestaande joint venture tussen Air France-KLM en Delta. Daarnaast wil Air France-KLM haar partnerschap met China Eastern versterken. China Eastern werkt ook al langer samen met Air France en sinds dit jaar ook met KLM op routes naar China.

De samenwerkingsverbanden zullen worden versterkt door wederzijdse investeringen. Zo zal Air France-KLM een aandeel van 31% in Virgin Atlantic nemen. Delta Airlines en China Eastern nemen ieder een aandeel van 10% in Air France-KLM.

De plannen moeten op 4 september nog goedgekeurd worden door de aandeelhouders. Als de plannen goedgekeurd worden krijgen Delta en China Eastern ieder een stoel in de Raad van Bestuur van Air France-KLM.

Delta Terminal Verandering
Virgin werkt al langer samen met het Amerikaanse Delta.

Virgin Atlantic en Londen Heathrow

Virgin is een Britse maatschappij die vooral vanuit Engeland opereert. De maatschappij is een belangrijke speler op routes tussen het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika. Door de uitbreiding van de joint venture met Virgin hopen Air France-KLM en Delta hun positie op de markt tussen Europa en Noord-Amerika te versterken. De laatste jaren is de concurrentie op deze routes flink toegenomen door de agressieve groei van low cost airlines als Norwegian, Level en WOW. Met name Virgin heeft hier veel last van. Norwegian heeft de afgelopen jaren namelijk een grote basis op Gatwick opgezet.

Met de deal versterkt Air France-KLM haar positie in Londen en krijgt het toegang tot de schaarse landingsrechten. Virgin krijgt juist toegang tot het Europese vaste land. Hiermee lijkt Virgin haar strategie als oerdegelijke Britse maatschappij opzij te zetten. Op termijn kunnen passagiers bijvoorbeeld vanuit Amsterdam naar Heathrow vliegen met KLM en daar overstappen op een vlucht van Virgin naar Las Vegas.

Jet Airways wil graag meedoen

Jet Airways heeft laten doorschemeren dat het zich graag wil aansluiten bij de joint venture tussen Air France-KLM, Delta en Virgin. De maatschappij zou dat willen regelen door een belang te verkopen aan Delta. Jet Airways is echter al voor 24% in handen van Etihad. En volgens Indiase wetgeving mag de maatschappij voor maximaal 49% in buitenlandse handen zijn.

Jet Airways naar Amsterdam
Jet Airways werkt sinds dit jaar al intensief samen met KLM en Delta.

De toevoeging van Jet Airways aan de joint venture lijkt echter nog niet aan de orde. Air France-KLM heeft laten weten dat de toetreding van Jet Airways aan het partnerschap met Delta en Virgin op dit moment nog niet op tafel ligt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *