Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Dit is deel 2 uit een reeks van 6 over hoe zoveel mogelijk uit je British Airways avios te halen. Vorige week heb ik Azië behandeld, deze week is Zuid-Amerika aan de beurt. Op welke route krijg je het meeste waar je voor je avios? En wanneer kun je beter een ticket kopen?
Deel 1: Zuid(oost)-Azië
Deel 2: Zuid-Amerika (dit artikel)
British Airways Executive Club
Met de “award search tool” van British Airways kun je heel gemakkelijk vluchten zoeken en boeken. Dit geldt ook voor de Oneworld-partners die ik deze week behandel. Deze week gaat het om LATAM (LAN en TAM) en Qatar Airways.
De hoeveelheid avios die je nodig hebt voor een vlucht is o.a. afhankelijk van de afstand en de klasse. Meer hierover lees je in deze uitgebreide handleiding.
Zuid-Amerika
Vluchten binnen Zuid-Amerika zijn over het algemeen erg duur. Dit komt o.a. door het gebrek aan lagekostenmaatschappijen en de langere afstanden. Zo betaal je voor een retour Buenos Aires – Lima al snel 400 euro. Voor een enkele reis ben je ruim 300 euro kwijt.
Een award ticket is echter al beschikbaar voor 10.000 avios en 30 euro aan belastingen. Je krijgt dan relatief veel waar voor je avios. Je haalt er het meeste uit als je een enkele reis boekt, aangezien deze nog een stuk duurder zijn in de aanschaf.
Voor vrijwel alle internationale vluchten binnen Zuid-Amerika geldt dat je relatief veel waar krijgt voor je avios. Alleen voor vluchten met vertrek vanuit Argentinië moet je relatief veel belasting bijbetalen voor een award-ticket.
5th freedom routes
Binnen Zuid-Amerika zijn een aantal maatschappijen aanwezig op “5th freedom” routes, zoals Qatar Airways op de route Sao Paulo – Buenos Aires en KLM tussen Buenos Aires en Santiago. De concurrentie op deze routes is groter en prijzen zijn vanzelfsprekend lager.
Zo kun je een retour Buenos Aires – Sao Paulo al boeken voor 270 euro met Qatar Airways. Een enkele reis kost zelfs 275 euro. Je zou denken dat dit een dure vlucht is gezien de afstand, maar dit valt voor Zuid-Amerikaanse begrippen reuze mee.
Een award-ticket retour Buenos Aires – Sao Paulo zou je 15.000 punten kosten en 100 euro aan belasting als je met TAM vliegt. Je krijgt dan toch nog relatief veel waar voor je avios, zelfs als je dit vergelijkt met het goedkopere ticket van Qatar Airways. De inwisselwaarde van 175 euro voor 15.000 avios is helemaal nog niet zo slecht!
Binnenlandse vluchten
Ook binnenlandse vluchten zijn duur Zuid-Amerika. Alleen binnen Brazilië en Chili zijn de prijzen fors lager door meer concurrentie en de aanwezigheid van prijsvechters. Zo kun je met Sky al vliegen voor 40 euro van Punta Arenas naar Santiago. Je moet wel bijbetalen voor bagage, maar dan praat je over 10 tot 15 dollar.
Sky is actief op veel binnenlandse en internationale routes vanuit haar hub in Santiago. Vluchten met LAN zijn echter fors duurder. Als je een award ticket boekt vlieg je met LAN, maar gezien de beperkte service op binnenlandse vluchten van LAN zie ik geen reden om met LAN te vliegen. Je krijgt simpelweg te waar voor je avios als je voor 55 euro inclusief bagage met een prijsvechter kunt vliegen.
Dit is echter niet altijd het geval. Zo kost een binnenlandse vlucht in Bolivia of Peru al snel 100 euro. Met LATAM betaal je zelfs 170 euro.
Je kunt echter veelal voor 4.500 avios en 10 euro aan belasting een award-ticket aanschaffen. Dan krijg je relatief veel terug voor je avios.
De route Lima-Cuzco is natuurlijk een toeristische route, maar er is ook veel concurrentie. Op veel andere routes binnen Peru zijn alleen LAN en Avianca actief met als gevolg fors hogere prijzen. Je kunt deze vluchten echter ook boeken voor 4.500 avios. Je krijgt dan nog meer waar voor je avios.
Conclusie
Voor de meeste internationale vluchten binnen Zuid-Amerika krijg je relatief veel waar voor je avios. Let echter wel op met “5th freedom” routes, je krijgt daar minder waar voor je avios.
Op binnenlandse vluchten in Chili en Brazilië zijn prijsvechters aanwezig, waardoor je goedkoop tickets kunt aanschaffen. Je kunt je avios beter inzetten voor binnenlandse vluchten in andere Zuid-Amerikaanse landen, als Peru en Bolivia.
Ondanks de extra concurrentie en lagere prijzen op “5th freedom” routes kan het nog steeds de moeite waard zijn om je avios in te zetten. Met name voor een enkele reis. Je krijgt echter wel relatief minder waar voor je avios in vergelijking met andere internationale vluchten binnen Zuid-Amerika.
Geef een reactie