Met Malaysia Airlines in nieuwste business class naar Peking7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen jaar was er een heel scherpe aanbieding om met Malaysia Airlines van Bangkok naar Peking te vliegen in business class voor maar €250 retour. Aangezien ik nog wel eens in het verre oosten kom, leek het me wel leuk om hier gebruik van te maken. Vooral omdat dit in totaal 360 Tier Points opleverde bij het frequent flyerprogramma van British Airways. Malaysia Airlines behoort namelijk ook tot de Oneworld alliantie waar British Airways ook onderdeel van uitmaakt. Een heel aantrekkelijke deal!

Over deze trip zal ik de volgende artikelen schrijven:

MH370 -> MH360

Tja, de route die ik vloog van Kuala Lumpur naar Peking was dezelfde als de MH370: het verdwenen toestel dat op 8 maart 2014 ook zo had moeten vliegen. Inmiddels al bijna drie jaar geleden en nog altijd is het toestel niet teruggevonden, op wat brokstukken na.

Malaysia Airlines heeft na deze ramp het vluchtnummer aangepast van MH370 naar MH360. Onbewust gaat het toch even door je heen. Toen de captain zijn praatje hield met een vertrouwde stem, had ik zoiets van: “Nou, die gaat ons wel naar Peking brengen!”

Nieuwe business class cabine

Sinds begin 2016 heeft Malaysia Airlines een nieuw business class product geïnstalleerd in haar Airbus A330 toestellen. De maatschappij was na de verdwijning van de MH370 en de aanslag op MH17 behoorlijk in zwaar weer gekomen. Er moet flink bezuinigd worden, maar de concurrentie moet ook niet uit het ook verloren worden.

Naast de Airbus A380’s die de maatschappij heeft met moderne cabine is het goed dat nu ook de A330’s zijn uitgerust met een nieuw business class product. Met stoelen die volledige plat kunnen en de cabine is ingericht in een 1-2-1 opstelling, waardoor je als passagier altijd direct toegang hebt tot het gangpad.

Boarding

Aangezien mijn vlucht uit Bangkok vertraging had, was er maar 35 minuten overstaptijd. Gelukkig is Kuala Lumpur airport een gemakkelijke luchthaven om over te stappen. Zodra je het vliegtuig verlaat, kom je direct in de terminal tussen de vertrekkende passagiers.

Nadeel daarbij is dat de security aan de gate is. Normaal gesproken vind ik dat juist minder prettig, maar in dit geval was het erg handig. Priority lane? Dat kennen ze niet! Toen ik aankwam bij de gate stond er nog een aardige rij mensen voor de security en ik kon gewoon aansluiten. Maar omdat je toch al bij de gate bent, is er geen stress of je wel of niet je vlucht gaat halen.

Boarding op Kuala Lumpur
Boarding proces: geen doorkomen aan! Dan maar even lekker blijven zitten…

Priority boarding naar het vliegtuig was er ook niet, maar… het vliegtuig had twee glazen loopbruggen. Die van economy class stond helemaal vol met mensen en ik kon door de lege loopbrug er direct naast zo het vliegtuig in.

Eerste indruk

Ik werd hartelijk ontvangen door de purser, een wat oudere man. Hij was wat onhandig, maar deed zijn best. Ik kon niet verstaan wat er gezegd werd tussen hem en het andere cabinepersoneel, maar hij was duidelijk “de baas” en gaf commando’s aan zijn personeel. Het leek me niet de meest prettige persoon om mee samen te werken.

Het interieur van de business class is prachtig. Ik zat op stoel 1A en achteraf was dat niet zo’n goede keus. De stoelen langs het raam staan namelijk zig-zag ofwel direct aan het raam, ofwel direct aan het gangpad. Stoel 1A zit direct aan het gangpad en dat is in combinatie met de galley die er direct voor zit niet prettig. Aan de andere kant op stoel 1H is het perfect: op deze stoel zit je wat meer in je eigen zone met stoel direct aan het raam.

MH nieuwe business class A330
Mijn stoel: 1A
MH nieuwe business class A330
De veel betere stoel 1H

Eén van de nadelen was dat als het cabinepersoneel met een trolley voorbij kwamen, ze heel vaak tegen mijn stoel botsten. Dat kwam doordat het gangpad en de ingang van de galley niet in een rechte lijn lopen. Het cabinepersoneel moet een bochtje maken en dat ging nog wel eens fout. “Sorry, sir!”

MH nieuwe business class A330
Het bochtje dat cabinepersoneel moet maken…

Gebed en Catering

De purser kwam al snel met de menukaart aanzetten. Net daarvoor werd op de beeldschermen een moslim gebed getoond en ik bedacht me: het zal toch niet een droge airline zijn?! Op de vlucht tussen Bangkok en Kuala Lumpur werd namelijk ook geen alcohol geschonken. Maar nee, dat was zeker niet het geval. Ik begon maar eens met een glaasje champagne!

Drankkaart Malaysia Airlines Drankkaart Malaysia Airlines

Bij maatschappijen in het Midden-Oosten zie je vaker zo’n gebed, maar kennelijk bij Malaysia Airlines dus ook.

Gebed voor vertrek bij Malaysia Airlines

En tijdens de vlucht komt op de routemap steeds in beeld hoe ver Mekka is:

Mekka altijd op de route maps
Altijd handig om te weten hoe ver Mekka weg is…

Nou van mij hoeft dat allemaal niet. Ik zat me af te vragen hoe vreemd het zou zijn als KLM voor vertrek het “Onze Vader” zou afspelen op de beeldschermen. Maar ik pas me graag aan: ’s lands wijs, ’s lands eer!

Dinerservice

Standaard serveert Malaysia Airlines een saté als voorafje, met de keuze uit kip, lam, of beide.

De bekende Satay van Malaysia Airlines
De bekende Satay van Malaysia Airlines

De menukaart had diverse keuze-opties voor het hoofdgerecht. Ook is er “dine anytime” kaart met wat eenvoudiger opties die je op elk moment van de vlucht kan vragen.

Menukaart Malaysia Airlines Menukaart Malaysia Airlines

Ik koos voor de ‘smoked salmon’  als voorgerecht. Dat was voortreffelijk en zag er mooi uit. Het hoofdgerecht viel erg tegen. Ik had van stir-fried prawns toch wat anders verwacht.

Deze diashow vereist JavaScript.

Stoel / comfort

De stoel was prima, had op twee plekken bedieningstoetsen. Het entertainment system was gemakkelijk te bedienen, maar in principe hetzelfde als in de Boeing 737 die ik daarvoor had gevlogen vanaf Bangkok.
De afstandsbediening is een wat ouderwetse, maar voldoet prima.

Deze diashow vereist JavaScript.

Toen het tijd was om wat te slapen had ik last van de felle verlichting vanuit de galley. Doordat er steeds cabinepersoneel heen en weer liep, ging het gordijn open en weer dicht en soms niet goed dicht. Of anders was het een trolley die tegen de stoel stootte.
Doordat er nog vrije stoelen waren in de cabine, ben ik verhuisd naar een andere plek. Stoel 1A is dus zeker geen aanrader!

Ander minpuntje vond ik het miezerige dekentje dat op de stoel lag. Het was volgens mij nog dunner en kleiner dan wat KLM aanbiedt op economy class vluchten.

Conclusie

Malaysia Airlines heeft met het nieuwste business class product een mooie stap vooruit gezet. Het is een prachtige cabine met comfortabele stoelen. Wel goed opletten met het kiezen van een stoel. Stoel 1A zou ik iedereen afraden.

Wat service betreft was het goed, maar wat onprofessioneel op sommige momenten. Het eten is prima, ik had het alleen met mijn hoofdgerecht wat minder getroffen. Het dekentje op de stoel is een aanfluiting, dat zou zeker verbeterd kunnen worden.

Al met al heb ik een prettige vlucht gehad. Zeker niet slecht, maar ook absoluut niet fantastisch. Ik mag niet klagen, gezien het lage bedrag dat ik voor mijn ticket heb betaald. Maar objectief gezien, zal Malaysia Airlines waarschijnlijk niet mijn eerste keuze zijn, als ik uit meerdere airlines zou kunnen kiezen.

Overzicht

Voordelen

- Malaysia Airlines heeft vaak mooie (business class) deals in Azië
- Nieuwste business class is mooi product

Nadelen

- Stoel 1A is een slechte plek
- Dekentje in business class is een aanfluiting

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Zeker niet slecht, maar ook absoluut niet fantastisch. Ik mag niet klagen, gezien het lage bedrag dat ik voor mijn ticket heb betaald. Maar objectief gezien, zal Malaysia Airlines waarschijnlijk niet mijn eerste keuze zijn, als ik uit meerdere airlines zou kunnen kiezen.

7 min leestijd">
3.5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *