Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM ligt de laatste tijd erg in de clinch met de medewerkers. Zowel het grondpersoneel, de vliegers en cabinepersoneel waren of zijn ontevreden met verschillende maatregelen die de maatschappij door wil voeren. FNV Luchtvaart heeft na wat wijzigingen het cao-voorstel geaccepteerd maar de VNV (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers) beraad zich nog op verdere stappen na het verliezen van een kort geding over pensioenafspraken. Bij het cabinepersoneel zijn acties de komende tijd een mogelijkheid. De VNC (Vereniging Nederlands Cabinepersoneel) en FNV Cabine zijn allerminst akkoord met het besluit om op bepaalde longhaulvluchten 1 cabin attendant te schrappen. De VNC heeft KLM Cityhopper inmiddels gedaagd voor een kort geding.
-1 ca maatregel
Na het stuklopen van eerdere voorstellen om de productiviteit onder het cabinepersoneel te verhogen (door de purser in de service in te zetten), maakte KLM eenzijdig bekend met ingang van 30 oktober op bepaalde type vliegtuigen met 1 cabin crewlid minder te gaan werken, de zogenaamde ‘-1 ca maatregel’. Zowel de VNC als FNV Cabine waren hier verbolgen over, en eisten intrekking van deze maatregel. Gisteren vond een overleg plaats waarbij beide organisaties deze eis herhaalden. KLM ging hier echter niet op in. FNV besloot daarop het overleg de stoppen. Volgens de vakbond zet KLM de arbeidsverhoudingen op scherp door zonder fatsoenlijk overleg deze maatregelen door te voeren. Ze is vastbesloten dat dit besluit ‘linksom of rechtsom’ van tafel moet: “We zullen nu andere methoden moeten gaan hanteren om KLM tot bewegen te dwingen.” In een enquête peilt FNV de actiebereidheid onder de crew. Dit varieert van een petitie en protest tot werkonderbrekingen en stakingen. 3 oktober wordt de uitslag bekend.
De VNV wil het overleg wel voortzetten.
KLM vindt het overlegresultaat teleurstellend, en de terugtrekking van FNV ‘voorbarig’. De maatschappij heeft laten weten bereid te zijn de maatregel te schrappen als er via andere maatregelen hetzelfde resultaat kan worden behaald.
KLM Cityhopper
Ook bij KLM Cityhopper is onvrede over eenzijdige maatregelen die het personeel raken. Er is een verandering geweest in de vakantieaanvragen en het toekennen daarvan. Na meermaals overlegd te hebben is de VNC er met KLC niet uitgekomen. Omdat de KLM-dochter niet inhoudelijk reageert is een kort geding gestart. Dit lijkt vooralsnog een pressiemiddel. De belangenorganisatie laat weten dat zij ‘hoopt dat het niet zover zal komen’.
Geef een reactie