Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Bij de meeste lezers en trouwe forumleden van Insideflyer vast wel bekend: enige tijd geleden was er de Kopenhagen – Ponta Delgada deal met KLM en Azores Airlines in businessclass. Naast dat het een leuke deal was in businessclass naar een schitterende bestemming levert het ook nog eens een flink aantal miles op. Namelijk 250% Flying Blue miles voor de vluchten van Kopenhagen – Amsterdam – Lissabon retour. Deze review is een combinatie van de vlucht van Kopenhagen naar Amsterdam, van Amsterdam naar Lissabon en van Lissabon naar Amsterdam met KLM in business class. Alle vluchten zijn uitgevoerd met een Boeing 737. Hetzij de ene keer met een 737-700 en de andere keer met een 737-900. Dit maakt voor het product EBC (Europe Business Class) geen verschil.
De start in Kopenhagen verliep vlekkeloos met eerst een bezoek aan de CPH Apartment Lounge, lees hier de review ervan. Toen we uit de lounge kwamen gelopen was het boarden van Skypriority en businessclass passagiers net begonnen. Nog geen 5 minuten later zaten we, na een vriendelijk welkom, op rij 1.
De eerste rij was verder niet bezet. Let op dat als je de stoelen op de eerste rij kiest de armleuning niet omhoog kan. Tevens moet al je bagage inclusief tas en rugzak in de overhead bins tijdens het opstijgen en landen.
Vrij snel na het opstijgen werd de menukaart uitgedeeld. De keuze voor het menu was een broodje kaas of een zalm wrap. Daarnaast werd een salade en een toetje geserveerd. Als drankje heb ik gekozen voor een verse jus (het was nog vroeg ;)). De wrap was vers en smaakte heerlijk. Na de maaltijd kwam de stewardess langs met de overgebleven broodjes kaas. Deze heb ik afgewezen omdat ik vrij vol zat van de wrap en het ontbijt eerder in de lounge in Kopenhagen. Toen ik met haar in gesprek kwam gaf ze aan dat het menu op de verschillende vluchten varieert. We werden op deze vlucht aangesproken met meneer en vrouw + achternaam. Voor mij zeker niet nodig 🙂 maar erg netjes.
Omdat we vanaf Kopenhagen kwamen hoefden we in Amsterdam niet opnieuw in te checken en konden we direct vanuit de D gate naar de KLM crown lounge lopen om daar snel even een kijkje te nemen en wat te nuttigen.
De vlucht van Amsterdam naar Lissabon stond gepland voor 13.00 uur maar vertrok iets later omdat het vliegtuig vrij laat bij de gate arriveerde. Daarnaast moest een koffer van boord worden gehaald omdat één van de passagiers niet was komen opdagen. Dit wordt gedaan om veiligheidsredenen. In totaal leverde dit een vertraging op van ongeveer een halfuur. Geen probleem! We hadden voldoende overstaptijd in Lissabon.
Het personeel op de vlucht was vriendelijk en bood na het opstijgen een drankje naar keuze en wat nootjes aan. Daarna was het tijd voor een opfrisdoekje en werd niet veel later de maaltijd geserveerd.
Wat betreft het menu was er keuze tussen zalm met aardappel en kip (met curry). Bij de maaltijd werd sushi, een warm broodje, een kaasplankje en een luchtig toetje geserveerd.
Na de maaltijd werd er koffie of thee geserveerd met een praline.
Al met al verliep de vlucht rustig. Af en toe werd er gevraagd of je nog wat meer koffie of iets anders wilde drinken.
Op de vlucht van Lissabon naar Amsterdam die om 05.00 uur vertrok was er de keuze tussen zoet (pannenkoekjes) of hartig (omelet). We hadden beide zin in zoetigheid en namen deze. Helaas kwam de stewardess nog geen minuut later terug met de melding dat deze er niet meer waren. Erg jammer en bijzonder aangezien er intotaal maar 5 businessclass passagiers waren.
Ik kwam er aan het einde van de reis achter maar er is stroomaansluiting voor je laptop of mobiele telefoon.
Een zo goed als lege businessclass van Lissabon naar Amsterdam
Conclusie
Het was een aangename vlucht met vriendelijk personeel. Het eten was van goede kwaliteit en drankjes werden vaak genoeg aangeboden. Zoals we van de meeste intra Europa vluchten weten stelt het business qua stoelen niet zo heel veel voor. Oké, de middelste stoel wordt geblokt en er hangt een gordijn. Het verschil zit hem met name in de voordelen er omheen zoals lounge toegang, priority boarden, uitgebreid eten aan boord en extra aandacht. De crew van KLM op deze vluchten waren erg vriendelijk maar de crew op de vlucht van Kopenhagen naar Amsterdam sprak ons zelfs aan met meneer + achternaam. Niet dat dit van mij hoeft maar het doet toch iets met je 🙂
Geef een reactie