Dit zijn je rechten bij uitval of vertraging met de trein6 min leestijd

ICE, ICE L,Talgo, DB

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In dit artikel lees je wat je rechten zijn als je internationale trein onverwachts niet rijdt of vertraging heeft. In een eerder artikel op InsideFlyer legden we al uit waar je recht op hebt bij een vertraagde vlucht.

Trein steeds populairder

Binnen Europa is het nemen van de trein de afgelopen jaren in populariteit gestegen. Steeds meer bestemmingen zijn direct of met minder overstappen te bereiken met dit vervoermiddel. Ook neemt de reistijd steeds meer af aangezien het aantal hogesnelheidslijnen toeneemt. Daarom werken ook steeds meer luchtvaartmaatschappijen samen met deze treinen om zo samen een nog betere dienstverlening aan te bieden. Eerder schreven we al een uitgebreide handleiding over hoe je met Interrail voordelig met de trein kunt reizen.

De trein is de afgelopen jaren in populariteit gestegen. (Foto: InsideFlyer – Christian)

NS International is binnen ongetwijfeld het populairste kanaal om je internationale treinreis te boeken. De meeste verbindingen zijn tegenwoordig online te boeken. Daar waar je tien jaar geleden bijvoorbeeld nog geen online boeking kon maken van Parijs naar Marseille kan dit gelukkig nu wel. Voor complete boekingen kun je dagelijks van 7.00 uur tot 23.00 uur terecht bij de klantenservice. Dit kan zowel telefonisch als via chat en WhatsApp.

Gemiste aansluiting

Net als in de luchtvaart komt het met de trein ook wel eens voor dat je te maken krijgt met vertraging en uitval. Dat is natuurlijk nooit leuk. Veel reizigers weten echter niet precies of onvoldoende wat hun rechten zijn als dit gebeurt. Zo zijn treinvervoerders verplicht om je op een volgende trein te zetten als je door vertraging of uitval van een vorige trein je aansluiting mist. Dit geldt ook als je twee verschillende tickets hebt.

Treinvervoerders zijn bij vertraging of uitval verplicht om je op een volgende trein te zetten. (Foto: InsideFlyer – Christian)

Een gemiste trein van Paris Montparnasse naar Bordeaux door de vertraagde Eurostar vanuit Amsterdam naar Paris Nord geeft je dus het recht op een volgende trein zonder extra kosten. Dit recht gaat dan weer niet op als de metro in Parijs vertraging heeft of als je daar vast staat in de file met een taxi.

Gestrand

Ergens stranden met de trein is natuurlijk nooit leuk. Strand je in Nederland? Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je trein vanuit Frankrijk of Duitsland zoveel vertraging heeft dat je niet meer op je eindstation in Nederland kunt aankomen. In dat geval is NS verplicht je een gratis taxi aan te bieden. De NS heeft namelijk een zogeheten thuisbrengplicht. Zelf is het mij een keer overkomen dat ik niet meer verder kwam dan station Groningen. Toen ik de klantenservice belde vertelde de medewerker dat ik wel eerst zo ver mogelijk moest reizen. Vanaf dat station zou een taxi mij gratis thuisbrengen.

Toen ik op station Groningen aankwam kreeg ik een SMS met meer info over welke taxi mij zou thuisbrengen. Een prettige service! Deze service geldt trouwens ook voor binnenlandse treinreizen.

Schiphol komt met speciale zone voor Uber en Bolt taxi
De NS heeft een thuisbrengplicht (Foto: Schiphol)

Minder leuk maar toch niet minder interessant worden je rechten als je in het buitenland strandt. Je bent dan afhankelijk van de regels die aldaar gelden. Treinmaatschappijen binnen heel Europa hebben namelijk samen afspraken gemaakt over wat te doen met gestrande reizigers. In vrijwel alle gevallen komt het erop neer dat je in ieder geval recht hebt op een hotel. Je dient deze kosten dan wel eerst zelf voor te schieten. Vaak krijg je dan een minimaal bedrag terug. Dit dien je dan wel aan te vragen bij de nationale treinmaatschappij van het desbetreffende land.

Stel je reist vanuit Marseille naar Utrecht en je komt niet verder dan Brussel. Je boekt dan een hotel in Brussel en declareert deze kosten vervolgens bij de Belgische Spoorwegen (NMBS). Aldaar kijken ze welk bedrag je dan terugkrijgt.

Geld terug

Als je trein geannuleerd wordt kun je in veel gevallen met een volgende trein mee in het geval het om een regionale trein of middellange afstandstrein gaat. Voorbeelden hiervan zijn de EuroCity en de Eurocity Direct naar België. Voor een niet rijdende of gemiste Eurostar dien je naar de balie te gaan om je tickets om te wisselen. In veel gevallen heb je echter het recht om je geld terug te krijgen aangezien het huidige aanbod niet meer bestaat. Dit hangt wel af van de geboekte trein.

ICE Basel
Vertraging of uitval is nooit leuk maar kan wel resulteren in geld terug. (Foto: NS)

Als je besluit om de volgende trein te nemen of veel vertraging hebt gehad heb je ook recht op geld terug. Je vult daarvoor het beste het klachtenformulier in van NS International mits je hier geboekt hebt natuurlijk. De klachtenafdeling gaat dan kijken hoeveel geld je precies terugkrijgt. In veel gevallen krijg je bij 60 minuten vertraging of meer het volledige bedrag terug! Hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Conclusie

Naast vertraging of uitval van een vlucht kun je met de trein ook pech hebben. Het is dan prettig om te weten waar je recht op hebt. Veel mensen boeken namelijk zomaar even een nieuw treinticket zonder dat ze weten dat ze gewoon hun tickets konden omwisselen aan de balie. Ook het boeken van een hotel als je gestrand bent of een gratis taxi naar huis is bij veel reizigers niet bekend. Tenslotte weten ook veel reizigers niet dat ze geld terug kunnen krijgen bij uitval of vertraging. Dit alles kan het ongemak toch wat compenseren.

Inspiratie gekregen om met de trein te gaan reizen? Lees dan ook eens onze reviews op InsideFlyer en abonneer je op ons YouTube-kanaal.

https://www.youtube.com/watch?v=QM9phef1bKU&t=3s

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Goffe de Boer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *