Air France-KLM zet volgende stap in overname SAS2 min leestijd

Air France KLM neemt groter aandeel SAS

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vorig jaar nam Air France-KLM al een aanzienlijk belang in het Scandinavische SAS. De versterkte samenwerking moet Air France en KLM toegang geven tot een belangrijk deel van de Noord-Europese markt. Inmiddels is SAS ook toegetreden tot de SkyTeam alliantie. Air France-KLM neemt nu de volgende stap in de overname en breidt het belang in SAS uit tot meer dan 60%. 

Scandinavië

Air France-KLM ziet de concurrentie in Europa en daarbuiten steeds dichterbij komen. Het Frans-Nederlandse bedrijf probeerde eerder al tevergeefs andere airlines over te nemen. Eerder moest de luchtvaartcombinatie het al afleggen tegen het immense Lufthansa. Maar bij SAS ging het beter. Sinds vorig jaar heeft Air France-KLM namelijk een belang van bijna 20% in het bedrijf. 

De investering in SAS moet Air France-KLM een betere toegang geven tot Scandinavië. SAS biedt met hubs in Kopenhagen, Oslo en Stockholm namelijk uitgebreide verbindingen met Noorwegen, Finland en Zweden. Bovendien kan de integratie van SAS EuroBonus met Flying Blue ook weer 8 miljoen loyale en waardevolle klanten opleveren. 

SAS heeft op dit moment 138 toestellen in de vloot. De maatschappij biedt meer dan 130 bestemmingen wereldwijd vanuit Kopenhagen, Oslo en Stockholm. Vorig jaar vervoerde SAS meer dan 25 miljoen passagiers en 60.000 ton vracht, mogelijk gemaakt door 10.500 medewerkers. De activiteiten van SAS leverden in 2024 zo’n 4 miljard euro omzet op. Winstgevendheid is nog wel aandachtspunt. Maar daar lijkt het de afgelopen tijd wel beter mee te gaan, onder aanvoering van AF-KLM.

Volgende stap

Deze week maakte AF-KLM bekend een volgende stap te zetten in de overname van SAS. Het belang van 20% moet straks groeien naar meer dan 60%. Dit kan dankzij de overname van de aandelen van investeerders Castlelake en Lind Invest. Het grotere belang in SAS moet een verdere integratie en verbeterde samenwerking opleveren, naast de huidige samenwerking.  

SAS zal uiteindelijk een dochteronderneming worden van Air France-KLM. Daarmee heeft het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf straks vier Airlines: KLM, Air France, Transavia en SAS. Overigens moet een en ander nog wel goedgekeurd worden door diverse overheidsinstanties. Dit moet in de tweede helft van 2026 rond zijn.

Staart AF, KLM, Transavia, SAS

Bron foto’s: Air France-KLM

Reacties

  1. Thomas zegt

    Ik ben vooral benieuwd wat dit gaat betekenen voor de tarieven vanuit Scandinavië. Er zijn geregeld mooie AF/KL tarieven te boeken vanuit o.a. Sweden en Finland. Het zou zonde zijn als dit het einde daarvan is.

    • Christian zegt

      Helemaal eens! Hetzelfde geldt voor de SAS tarieven vanuit Oslo en Kopenhagen naar o.a. Noord-Amerika. Daar zitten vaak mooie Business prijzen tussen.

  2. Jeroen zegt

    Nu nog een airline in België opstarten of overnemen en Spanje toevoegen. Dan heeft Skyteam een volledige route qua landen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *