Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
IHG One Rewards heeft besloten om een aantal wijzigingen aan te brengen op de achtergrond van het programma. Twee jaar geleden ging IHG volledig op de schop toen het programma een groot aantal wijzigingen doorvoerde waar je als lid veel van merkt.
IHG wijzigingen op de achtergrond
In tegenstelling tot de wijzigingen in 2022 zul je als lid niet veel merken van de aankomende wijzigingen. Deze veranderingen vinden namelijk plaats op de achtergrond. Op dit moment verdient IHG zelf geld van hun hotels op twee manieren:
- IHG verdient 5-6% van alle inkomsten die de hotels genereren. Veel van deze hotels zijn zogeheten franchises die gebruikmaken van het merk.
- Ten tweede verdient IHG 4,75% van alle ‘reward activiteiten’ en 3% van alle overige inkomsten van gasten. Dit noemen we de ‘system fund’.
Nu is het zo dat niet alleen de hotels zelf hebben bijgedragen tot dat ‘system fund’ maar ook IHG zelf. Denk hier bijvoorbeeld aan inkomsten door het verkopen van punten aan derde partijen zoals creditcardmaatschappijen, banken, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven.
De inkomsten uit dit ‘system fund’ gaan direct naar investeringen in het loyaliteitsprogramma. Dat is natuurlijk goed voor het programma zelf maar IHG profiteert daar als bedrijf natuurlijk niet direct van. Hotels profiteren daar wel sneller van aangezien loyaliteit natuurlijk ook weer meer gasten binnenbrengt bij deze hotels.
IHG gaat wijzigingen doorbrengen in het ‘system fund’
Met de veranderingen gaat IHG hun hotels minder in rekening brengen om bij te dragen tot het ‘system fund’. Hierdoor krijgen deze hotels meer financiële ruimte. Daarnaast verhoogt het programma de betalingen die hotels ontvangen voor rewardnachten. Ook dit heeft als doelstelling om de hotels meer financiële ruimte te geven. De inkomsten van het verkopen van punten aan derde partijen zullen nu niet meer naar het ‘system fund’ gaan. In plaats daarvan kan IHG nu daar financieel zelf beter van worden.
Wat deze impact op leden heeft is nog niet precies te zeggen. Aan de ene kant betekent het niet veel goeds voor het loyaliteitsprogramma. Hotels betalen namelijk minder aan IHG One Rewards en ook IHG zelf steekt minder geld in het programma. Aan de andere kant haalt IHG zelf natuurlijk meer geld binnen door het verkopen van punten aan derde partijen. Dat geld zou de hotelketen dan weer kunnen gebruiken voor andere zaken waar dus ook weer leden van kunnen profiteren.
Uitgelichte afbeelding: IHG
Geef een reactie