Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Schiphol is deze week samen met Axxicom Airport Caddy aan het testen met de zelfrijdende rolstoel op de luchthaven. Eerder deze week maakte Schiphol nog bekend geen verdere krimp te willen.
Schiphol komt met zelfrijdende rolstoel
Aangezien Schiphol het reizen met verminderde mobiliteit beter mogelijk wil maken heeft de luchthaven besloten om zelfrijdende rolstoelen te laten rijden. Schiphol volgt hiermee het voorbeeld van luchthavens zoals Tokio waar dit al een feit is. De rolstoelen zijn uitgerust met Smart technologie van WHILL Autonomous Mobility en moeten in de toekomst een bijdrage leveren aan de klanttevredenheid. Tijdens deze test is het de bedoeling dat een aantal reizigers met deze rolstoelen naar de gate wordt gebracht. Hiermee zijn er minder mensen nodig om reisassistentie te verlenen.
Patricia Vitalis, directeur Airport Operations & Aviation Partnerships legt uit dat Schiphol al hun reizigers een prettige reiservaring wil geven. “Met de zelfrijdende rolstoelen verkennen we hoe reizigers met verminderde mobiliteit zelfstandig en veilig hun weg kunnen vinden op de luchthaven. Daarmee spelen we in op de behoefte van deze doelgroep om onafhankelijk te kunnen reizen. We zijn benieuwd naar hun ervaringen tijdens deze pilot”, aldus Vitalis.
Werkwijze zelfrijdende rolstoel
Op de zelfrijzende kun je je gate invoeren waarna de rolstoel daar vervolgens automatisch naartoe rijdt. Ook beschikt de rolstoel over een bagagerek. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de ruimte om zich heen. Meer over de zelfrijdende rolstoel kun je zien in het volgende filmpje:
De rolstoelen zijn vooral bedoeld voor mensen op leeftijd en mensen die moeilijk een lange afstand kunnen lopen. Ook zijn deze rolstoelen bedoeld voor mensen die moeilijk hun weg kunnen vinden op Schiphol. Ook deze groep reizigers maken volgens Vincent Kas, Managing Director van Axxicom Airport Caddy, op dit moment al gebruik van de reisassistentie. “Deze reizigers helpen we nu al met onze passagiersassistenten. We verwachten dat deze innovatieve oplossing bijdraagt aan een toekomstbestendige dienstverlening van onze organisatie”, aldus Kas.
Uitgelichte afbeelding: Schiphol
Geef een reactie