Welke maatschappijen gaan vliegen vanaf Lelystad Airport?

Lelystad Airport

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Schiphol Group kreeg in 2015 toestemming om Lelystad Airport uit te laten groeien tot een van de grotere regionale vliegvelden. Vanaf dit jaar zou de luchthaven al vakantievluchten moeten verzorgen. Maar 2019 is bijna voorbij en Lelystad Airport is nog niet officieel geopend. En dat lijkt voorlopig nog wel even te duren. Toch zijn er airlines die zeggen te willen vliegen vanaf het nog te openen gedeelte voor de commerciele luchtvaart.

Lelystad Airport

Het leek een goed en uitvoerbaar idee: Lelystad Airport ontwikkelen tot regionale luchthaven. De bedoeling was dat de huidige leisure carriers van Schiphol naar Lelystad zouden verplaatsen. Daardoor komt er broodnodige capaciteit vrij voor legacy carriers die dan meer intercontinentale vluchten kunnen uitvoeren. Als een airline op Schiphol slots opgeeft dan krijgt de maatschappij op Lelystad voorrang. De mogelijkheden in Nederland voor zowel transitpassagiers als de Nederlandse vakantieganger zouden daarmee gediend zijn.

Het aantal vluchtbewegingen op Schiphol kent een plafond van 500.000 vluchten per jaar en mag niet groeien. Waarschijnlijk is groei weer mogelijk vanaf 2021, maar dan moet wel aangetoond worden dat de overlast voor omwonenden af kan nemen. Het is nog onzeker of de luchthaven daar in samenwerking met zijn klanten in slaagt.

Lelystad Airport
Impressie van het terminal gebouw van Lelystad Airport

Het plan liep uiteindelijk anders dan gedacht. Bezwaren vanuit onder meer omwonenden, de Nederlandse regering en de Europese commissie maakten dat de plannen meermaals bijgesteld moeten worden. Er zijn bijvoorbeeld zorgen over de overlast voor omwonenden. Ook worden er vragen gesteld of Lelystad zich wel aan de milieunormen kan houden. Recentelijk kwam daar de stikstofkwestie bij. Door deze ontwikkelingen werd de opening van Lelystad Airport al zeker drie keer uitgesteld.

De Europese Commissie onderzoekt momenteel of de constructie rondom het ruilen van slots van Schiphol met Lelystad Airport wel toegestaan is. Het nieuwe vliegveld moet namelijk alle maatschappijen gelijk behandelen. Afhankelijk van die afspraak komt de luchthaven weer dichterbij een mogelijke opening.

Transavia

Momenteel lijkt de animo voor maatschappijen om vanuit Lelystad te gaan vliegen nog niet groot. De belangrijkste reden is dat de toekomstige faciliteiten van Lelystad niet te vergelijken zijn met die van Schiphol. Zo zijn bijvoorbeeld de openingtijden beperkter. Een voordeel is wel dat de benodigde tijd voor turnaround hoogstwaarschijnlijk korter zal zijn dan op Schiphol. 

EasyJet, TUI en Corendon zouden geen interesse hebben om vanaf Lelystad te gaan vliegen. Ryanair en Wizz Air lijken af te vallen omdat zij niet voldoen aan de voorwaarde om slots op Schiphol op te kunnen geven.

Eigenlijk heeft enkel Transavia positief gereageerd. De dochtermaatschappij van KLM wil graag slots opgeven en vanuit Lelystad gaan vliegen, mits het daarmee voldoet aan de verwachting van de reizigers. Logischerwijs zullen de vrijgekomen slots op Schiphol ingevuld worden door KLM of Air France. De hoge vraag naar vertrekrechten op Schiphol zorgt ervoor dat KLM minder makkelijk nieuwe routes kan aanbieden. Voor elke nieuwe route moet namelijk een andere vlucht opgegeven worden. Zo kon KLM bijvoorbeeld niet snel inspelen op de vrijgekomen verbindingen met India na het wegvallen van Jet Airways.

Transavia neemt vrijgekomen slots Ryanair op Eindhoven Airport in
Transavia gaat mogelijk vliegen vanaf het nieuwe Lelystad Airport (Bron: Transavia)

Wizz Air

Er is in ieder geval nog een luchtvaartmaatschappij die graag vanuit Lelystad wil vliegen. Het Hongaarse Wizz Air vliegt al vanaf Eindhoven Airport, maar verklaart tegenover NRC ook serieus geïnteresseerd te zijn in slots op Lelystad Airport voor bijvoorbeeld vakantievluchten. Tot nu toe stelde Schiphol Group dat enkel bestaande klanten op Schiphol naar Lelystad mochten. De uitspraak van de Europese commissie die komende maand volgt zal uitwijzen of dat wel eerlijk is. Afhankelijk daarvan zal ook Wizz Air vluchten uit kunnen voeren vanaf Lelystad.

De Airbus A321 van Wizz Air (Bron: Wizz Air)
De Airbus A321 van Wizz Air (Bron: Wizz Air)

Toekomst

Hoe lang het precies nog gaat duren en welke hindernissen er nog genomen moeten worden is niet bekend. De tijd zal leren welke airlines (alsnog) interesse hebben. Duidelijk is dat Lelystad Airport qua faciliteiten niet kan meedoen met Schiphol. Maar Maastricht / Aachen, Eindhoven en Rotterdam / The Hague Airport doen het ook met minder dan Schiphol en blijven groeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *