Weer een fase verder op Lelystad Airport2 min leestijd

Weer een fase verder op Lelystad Airport

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In juli nog werd de verhoogde verkeerstoren op Lelystad Airport geopend. Deze werd verhoogd om aan de eisen te voldoen om grote commerciële vliegtuigen te mogen ontvangen. In de oude toren zaten de verkeersleiders op ongeveer 13 meter hoogte. In de nieuwe toren zitten ze op 22 meter hoogte. Een deel van de oude toren is gebruikt om de nieuwe op te bouwen. Aan alleen een verkeerstoren heb je natuurlijk niet veel als er reizigers komen. Daarom zijn er op Lelystad Airport ook andere bouwwerkzaamheden gaande, ondanks dat het nog niet exact bekend is wanneer de luchthaven opengaat. Daarmee zijn ze weer een fase verder op de luchthaven.

Weer een fase verder op Lelystad Airport
Verhoging van verkeerstoren in juli 2018

Bouw Terminal

Afgelopen donderdag 6 september is de passagiersterminal opgeleverd, althans het casco gedeelte. De inrichting ervan moet dus nog in zijn geheel opgebouwd gaan worden, maar dit volgt later. De terminal is gebouwd met een LEED-Gold duurzaamheidscertificering. Dit zorgt ervoor dat de terminal een van de duurzaamste terminals van de wereld is.  Zo zal niet in elke ruimte de verwarming aanstaan, denk bijvoorbeeld in de aankomsthal.

Weer een fase verder op Lelystad Airport

De terminal moest ook eenvoudig zijn, maar wel strak en mooi. Het gebouw is ontworpen door architect Paul de Ruiter Architects. De luchthaven wil uitgroeien tot dé vakantieluchthaven van Nederland. De terminal heeft daarom een bruto vloeroppervlak van 12.000m2. 1.200m2 van deze ruimte is voor horeca en winkels, daarnaast is er 3.000mbeschikbaar voor de bagagehallen en 7.000mvoor de reizigers. Er blijft nog ongeveer 800m2 voor ruimtes voor medewerkers. In deze eerste fase is de terminal groot genoeg voor ongeveer 1,5 miljoen reizigers per jaar. In nog 2 vervolg fases kan de luchthaven verder groeien en uiteindelijk 6,7 miljoen reizigers per jaar vervoeren.

Weer een fase verder op Lelystad Airport

Inrichting

In de visie van Lelystad Airport moet het vliegveld in zijn geheel selfservice gericht worden. Reizigers kunnen dus zelf inchecken en bagage afgeven. Nu in ieder geval de casco terminal is opgeleverd door TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros kan er worden gewerkt aan de inrichting. De onderneming Viggo zal dit voor haar rekening nemen. Ze zullen hier binnenkort mee gaan starten. Naar verwachting moet alles rond 2020 klaar zijn om de terminal in gebruik te nemen. De komende 15 jaar zal het onderhoud en verdere bouw van fases door TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros worden uitgevoerd.

Weer een fase verder op Lelystad Airport
Erik Alfrink (Projectmanager casco terminal van Lelystad Airport, rechts) en Philip van Noort (Senior Manager Operations van Lelystad Airport, links) tekenen de nodige papieren en schudden elkaar de hand na de overdracht van de casco terminal.

Weer een fase verder op Lelystad Airport

Beeldmateriaal: Uitbreiding Lelystad Airport, Lelystad Airport en JP van Eesteren TBI

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *