Segment Running bij Flying Blue

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Misschien herken je het? Je hebt een jaar redelijk veel gevlogen, maar je komt er aan het eind van het jaar achter dat je net een paar vluchten extra had moeten maken om voor elite status bij je frequent flyer programma in aanmerking te komen. Dit artikel geeft je informatie over hoe je zo goedkoop en effectief volgend jaar wel genoeg segmenten hebt voor die status, in dit geval specifiek voor Flying Blue.

Segments

Een segment is een kwalificerende vlucht en dat is een vlucht die meegeteld wordt voor een hogere elite status. Een directe retour-vlucht van Amsterdam naar Parijs is twee segmenten en dus krijg je ook twee kwalificerende vluchten bijgeschreven in je Flying Blue account.

Schermafbeelding 2014-12-20 om 12.00.54
elke landing in zo’n blauwe vogel is meestal één segment

In principe is elke landing op een vliegveld de afsluiter van een kwalificerende vlucht, al zijn er uitzonderingen die we verderop in dit artikel toelichten. In de onderstaande tabel zie je hoeveel kwalificerende vluchten je nodig hebt voor de verschillende status niveaus binnen Flying Blue:

Schermafbeelding 2014-12-20 om 10.46.21

Segment Run

Een Segment Run is een vlucht, of serie vluchten, die je specifiek neemt om kwalificerende vluchten te sparen. Een belangrijke metriek  hierbij is de zogenaamde cost-per-segment (CPS), oftewel de kosten per kwalificerende vlucht. Hoe lager de CPS, hoe beter.

Stel dat ik in het afgelopen jaar 43 vluchten heb gemaakt, en toch heel graag Platinum status wil hebben. Ik kom dan op dit moment 17 kwalificerende vluchten te kort : 60 voor Platinum min 43 al gevlogen. In de volgende alinea’s geef ik een aantal voorbeelden hoe ik toch die 17 vluchten kan behalen.

Retour Vluchten

De 17 kwalificerende vluchten kan ik halen in 9 directe retour-vluchten. Ik zou dat kunnen doen door 9 keer op en neer te vliegen richting Barcelona. Dat zou me dan iets meer dan 1.300 euro kosten, en ook een hoop tijd. De kosten per segment zouden in dit voorbeeld ongeveer 75 euro zijn.

Schermafbeelding 2014-12-20 om 10.57.15

Indirecte vluchten

Zoals eerder aangegeven geldt iedere landing als een kwalificerende vlucht. Ik zou dus kunnen proberen het aantal landingen per reis te kunnen verhogen. Ik ga weer naar Barcelona, maar voeg daar nu een tussenlanding in Parijs aan toe. Doordat ik nu 4 landingen, en dus kwalificerende vluchten, op mijn ticket heb staan kan ik nu dus dubbel zo snel aan mijn benodigde vluchten komen. De totale ticket-prijs stijgt met 30 euro maar als ik de prijs deel door het aantal kwalificerende vluchten komt de CPS in dit geval op 44 euro uit. Om de 18 kwalificerende vluchten voor Platinum niveau te halen kost het dan ongeveer  nog 790 euro.

Schermafbeelding 2014-12-20 om 11.05.37

Antwerpen

Bij KLM is het mogelijk om vanaf Antwerpen te “vliegen”, we schreven daar eerder over (klik). Het eerste deel van het traject, Antwerpen-Amsterdam, doe je dan met de Thalys of per bus. Dit eerste deel reis je dus over land, maar het telt wel mee als kwalificerende segment. Je kunt deze ‘truc’ dus mooi gebruiken om nog twee extra segmenten aan je run toe te voegen. Hieronder een voorbeeld vanuit Antwerpen naar Bologna. Dit zijn 4 vluchten en 2 landsegmenten (in dit geval per Thalys).

Schermafbeelding 2014-12-20 om 11.14.39

Doordat je nu 6 segmenten per weekend kan vliegen heb je nog maar 3 weekenden nodig om tot de benodigde 17 kwalificerende vluchten te komen. Door het toevoegen van de Antwerpen segmenten daalt je CPS naar 31 euro per segment. Dat is binnen de wereld van het segment running een aardige CPS. Persoonlijk vind ik alle CPS tussen de 30 en 40 euro acceptabel om aan een segment run te beginnen. De 18 resterende vluchten voor Platinum kosten nu nog 558 euro.

Minimum Stay Requirement

Misschien is het je opgevallen: in alle bovenstaande voorbeelden zijn alle vluchten van zaterdag op zondag. Dit is geen toeval omdat de meeste tickets een voorwaarde hebben dat je een minimum verblijf moet hebben op de bestemming, van soms 3, maar soms ook wel 7 dagen. Een alternatief is vaak dat er een nacht van zaterdag op zondag in je verblijf moet zitten. Hierdoor zou je in theorie in alle bovenstaande voorbeelden een hotelovernachting moeten boeken op de bestemming, iets wat de CPS niet ten goede komt.

Er bestaat een mogelijkheid om hier omheen te werken zodat je op dezelfde dag retour kunt en je dus in je eigen bed kan slapen. Echter voordat je dit boekt is het verstandig om de voorwaarden van het ticket te controleren of dit is toegestaan. Hoe gaat dit in zijn werk: je koopt twee tickets tegelijk. In onderstaand voorbeeld gaan we van Amsterdam naar Frankfurt.

Schermafbeelding 2014-12-20 om 11.28.25                  Schermafbeelding 2014-12-20 om 11.29.46

Zoals te zien zijn de tickets elkaar tegenhanger. De eerste gaat op zaterdag van  Amsterdam naar Frankfurt en zondag terug. De tweede gaat op zaterdag van Frankfurt naar Amsterdam en de volgende dag weer terug. Op deze manier kun je dus een zelfde-dag-retour ticket boeken tegen de gunstige prijs van een ticket waar een “saturday night requirement” in zit. Door een beetje creatief te zijn  zou je in theorie zelfs meerdere van deze tickets in elkaar kunnen nesten om tot een maximaal aantal kwalificerende vluchten te komen.

Maar: let er op dat er voldoende tijd tussen aankomst en vertrek zit op je doel luchthaven.  Het liefst zoek je hiervoor een doel-luchthaven uit waar binnenkomende en uitgaande passagiers niet van elkaar gescheiden worden, zodat je direct na uitstappen meteen weer bij de gate kan gaan zitten, dit kan bij o.a. Schiphol (AMS), Kopenhagen (CPH) en Frankfurt (FRA).

Vluchten vanaf Antwerp kun je ook nesten. Via het call center van KLM kun je regelen dat je spoor/bus segment al een avond voor je segment run plaats heeft zodat je ’s ochtends de eerste vlucht richting je bestemming kan nemen. De online zoekmachine biedt deze mogelijkheid (nog) niet.

Uitzonderingen

Pas op met vluchten van Air France, zij hebben naast hun reguliere tickets, ook tickets die verkopen voor zogenaamde Mini Fares. Mini Fares tellen niet mee als kwalificerende vlucht. Zelf probeer ik hierom altijd mijn vluchten met een KLM vluchtnummer (beginnend met KL) uit te zoeken, omdat mij door de KLM social media desk is verzekerd dat deze (vrijwel) allemaal meetellen als kwalificerende vluchten. Ook met Alitalia moet je oppassen: wanneer je op een AZ-vluchtnummer een vlucht binnen Italië maakt is het niet altijd zeker dat je een kwalificerende vlucht maakt. Check daarom altijd de tabellen binnen Flying Blue om er zeker van te zijn dat je je geld en je tijd niet verspilt door in een vliegtuig te gaan zitten, zonder dat je je doel haalt.

Een ander punt dat je altijd wil checken is of de transfer die je denkt te maken een kwalificerende transfer is. In sommige gevallen maakt het vliegtuig slechts een tankstop. Wanneer je vluchtnummer voor de transfer gelijk is aan het vluchtnummer na de transfer kun je er vanuit gaan dat het geheel als slechts één kwalificerende vlucht mee telt.

Conclusie

Zelfs als je weinig tijd hebt aan het eind van het jaar, is het mogelijk om met leuke segment-runs op je gewenste aantal qualifying flights te komen om zo je gewenste status te krijgen.

Heb jij wel eens een segement-run gedaan? 

Reacties

  1. Quinten zegt

    Goed verhaal, klopt als een bus. Kwam er zelf achter dat bestemmingen in Italië (Palermo, Napels, Florence) heel goed werken, omdat je praktisch altijd met overstap zit in Rome/Milaan én KLM in Italië veel codeshares heeft (vluchten met KL-nummer die je dus een segment opleveren).

  2. Basjep zegt

    Leuk stuk Sanne.

    Nog een tip om segment runs te zoeken. Voer als vertrek ZWE in en een aantal plaatsen in spanje, Italie, etc als bestemming. Gebruik dan als advanced routing code KL KL KL. Je krijgt dan een mooi overzicht van beschikbare vluchten.

    Met goed zoeken kan je trouwens ook een ingenestelde vlucht vinden met 4 segmenten op een dag.

  3. Basjep zegt

    Leuk artikel Sanne.

    Nog een tip om segment runs te zoeken. Voer in MATRIX ITA SOFTWARE VCE in als vertrekpunt en een aantal bestemmingen in bijvoorbeeld Spanje en Italië. Gebruik dan als advanced routing code KL KL KL. Je krijgt dan een mooi overzicht van de mogelijke vluchten.

    4 segmenten op een dag met een ingenestelde vlucht is ook te doen. Wel goed zoeken.

  4. Jeroen zegt

    Let op, ik heb de Antwerpen-bocht dit jaar gemaakt en de Thalys telde helaas niet mee als kwalificerende vlucht. Ik begreep dat de KLM-bus vanaf Antwerpen je wel Miles en een QF oplevert.

  5. Sanne von Kriegenbergh zegt

    Inderdaad zolang het Thalys of bus segment onderdeel is van je KLM ticket telt hij gewoon mee als kwalificerend segment en verdien je er ook gewoon FB miles mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *