Schiphol gaat krimpen

Schiphol gaat krimpen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Lelystad Airport mag van minister Cora van Nieuwenhuizen nog niet open in 2019. Een klap voor Schiphol en KLM. Zij wilde graag doorgroeien en vakantievluchten verplaatsen naar Flevoland. De afspraken die eerder gemaakt zijn aan de Alderstafel vervallen hiermee. Er zullen dus nieuwe afspraken gemaakt moeten worden. Extra slots zouden voor Schiphol erg welkom zijn.

En nu?

Wat er nu gaat gebeuren is nog niet precies duidelijk. Wat wel duidelijk is dat verschillende maatschappijen niet gaan zitten wachten tot de politiek in Den Haag iets van zich laat horen over bijvoorbeeld Lelystad Airport. KLM heeft in het nieuwe zomerseizoen de frequentie van enkele bestemmingen zelfs opgevoerd.

Dan is er ook nog het verhaal met de winterslots. Normaal gesproken worden ongebruikte slots uit de winter doorgeschoven naar de zomerperiode. Dat doet Schiphol nu niet. Corendon, Easyjet en TUI hebben protest aangetekend naar aanleiding van dit besluit. De topman van Corendon, Steven van der Heijden, vindt het besluit onrechtvaardig. Het gaat namelijk om ongeveer 2.000 slots. Dat zijn 1.000 vluchten. Eerder heeft Schiphol dit wel toegelaten. Schiphol zegt op zijn beurt dat de terminals het aantal passagiers dat dan extra op de luchthaven aanwezig is, niet aan kan. Onder andere doordat toestellen steeds groter worden.

Blij mee

Op elke vlucht zitten ongeveer 189 passagiers. Met 1.000 vluchten zijn dat ongeveer 189.000 passagiers in de zomerperiode. Die mensen kunnen dus niet weg, omdat er geen plaats is. Dit is natuurlijk de gedachtegang van de maatschappijen, is het namelijk wel zo erg? Zit bijvoorbeeld elke vlucht wel vol?

In de tussentijd kijken deze maatschappijen dan ook naar een andere oplossing.

Verplaatsen van vluchten naar Eindhoven Airport of Rotterdam The Hague Airport heeft niet veel zin, die luchthavens zit ook bijna vol. Maar verplaatsen naar Groningen Eelde Airport of Maastricht Aachen Airport kan nog wel eens een oplossing zijn. Commercieel manager Bowy Odink van Groningen Eelde Airport is misschien nog wel blij met het besluit van de minister. Hij geeft aan dit probleem namelijk wel op te kunnen lossen. Daarom zijn er nu gesprekken met verschillende lowcost-maatschappijen om vluchten over te nemen. Odink geeft aan dat hij nog wel plek heeft voor zeker 10 maatschappijen.

Maastricht Aachen Airport kan ook nog flink groeien. Zij willen van 228.000 passagiers in 2017 naar 700.000 passagiers in 2023.

Groningen Eelde Airport
©Groningen Eelde Airport

Corendon

Inmiddels heeft Corendon zijn plekje al gevonden op Maastricht Aachen Airport voor maar liefst 29 vluchten per week. Mogelijk dat er ook vluchten gaan vertrekken vanaf Groningen. In Limburg en Groningen hopen ze op meer spelers zoals TUI, Easyjet en Transavia. Het is afwachten wat er uit de verschillende gesprekken gaat komen die gevoerd gaan worden. Lelystad Airport zal voorlopig ‘leeg’ blijven.

Corendon op Maastricht Aachen Airport
©1Limburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *