Ontwikkelingen Lelystad Airport spannend voor Schiphol

Ontwikkelingen Lelystad Airport spannend voor Schiphol

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen vrijdag werden de nieuwe resultaten van Air France-KLM gepresenteerd in Parijs. Er is een flinke groei gemaakt, zoals Christian eerder al beschreef. Echter is er in de toekomst een mogelijke beperkte groei mogelijk door de slots op Schiphol, aldus Pieter Elbers CEO en president van KLM.

Schiphol

Net nu het zo goed gaat met de groei van o.a. KLM en de cijfers wat rooskleurig zijn dan de afgelopen jaren, lijkt het erop dat deze groei misschien niet lang kan aanhouden. Schiphol zit namelijk al langere tijd aan zijn maximaal in te zetten slots. En die slots zijn eigenlijk wel een beetje het probleem. Schiphol mag niet meer slots openen omdat de groei (te) schadelijk zou zijn voor het milieu en veel meer overlast voor de omwonenden op zou leveren.

De oplossing voor groei van het vliegverkeer in Nederland ligt in Lelystad. In april 2019 zou Lelystad Airport open moeten gaan. Dit zou dan meer ruimte geven voor maatschappijen als KLM, Air France en Delta, doordat budget airlines verplaatsen naar het goedkopere Lelystad. Schiphol heeft ruim 30 miljoen geïnvesteerd in dit project, en dan zou het natuurlijk treurig zijn als dan het vliegveld uiteindelijk niet open kan.

2008

In 2008 zijn er afspraken gemaakt over de verdere groei van de luchtvaart in Nederland. Dit alles gebeurde aan de zogenoemde de ‘Alderstafel’. Het ging er voornamelijk om dat in 2020 maximaal 580.000 vliegbewegingen in Nederland zijn toegestaan. Daarbij stelden de partijen aan de Alderstafel dat Schiphol zich moest blijven focussen op hub- en mainportgebonden vluchten. Hierdoor moeten dus andere soorten vluchten worden afgestoten. De inmiddels bekende budget- of vakantievluchten moesten voornamelijk verplaatst worden naar Eindhoven Airport en Lelystad Airport. De Nederlandse overheid, maar ook lokale overheden zijn hierin gaan investeren. Diezelfde overheden lijken nu het geheel te vertragen. Men komt terug op de afspraken die destijds zijn gemaakt. Onder andere omdat er onenigheid is over de exacte aanvliegroutes en de extra milieu- en geluidsoverlast.

Toekomst

KLM-topman Pieter Elbers vindt dat er nu snel keuzes gemaakt moeten worden. Hij begrijpt de zorgen van o.a. omwonenden, maar er wordt nu té veel gekeken naar de negatieve gevolgen van het aantal vliegbewegingen. Je kunt per slot van rekening niet van uitgaan dat als je wilt groeien er niemand last van heeft, aldus Elbers. Ook Schiphol-topman Jos Nijhuis kan zich vinden in de uitspraken van Elbers. Hij geeft aan dat Lelystad Airport april 2019 open moet, anders moet er opnieuw gekeken worden naar uitbreiding van Schiphol op zeer korte termijn. De bedoeling was namelijk dat er in april 2019 ongeveer 4.000 vliegbewegingen verplaatst worden naar het nieuwe vliegveld om capaciteit op Schiphol vrij te maken voor de hub-airlines.

Schiphol Hubfunctie
©Netherlands Foreign Investment Agency

Besluit

Om toch aan alle afspraken te voldoen die genomen zijn aan de Alderstafel, zal er snel een besluit moeten komen over Lelystad Airport. Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, heeft aangegeven eind februari met een besluit te komen. Gaat Lelystad Airport in april 2019 open, ja of nee. We houden jullie op de hoogte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *