Samos, het Griekse eiland vol schoonheid en historie.13 min leestijd

Pythagoreio

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Over Samos

Samos is een prachtig groen heuvelachtig eiland met fantastische stranden. Het is één van de grotere eilanden van Griekenland. Het eiland ligt op nog geen 2km van het Turkse vaste land.

Het eiland kent ook heel wat historie. Zo komt de filosoof Pythagoras van Samos. Wie kent de stelling van Pythagoras nog? Eerlijk bekennen, ik niet meer. Misschien had ik toch beter moeten opletten bij wiskunde.
Ook heeft de Griekse dichter van fabels Aesopus op Samos gewoond.

Ik was in september voor vakantie op Samos. Het was toen nog heerlijk te vertoeven daar. Heerlijke temperaturen overdag. ’S Avonds koelde het wel wat af dus een dun jasje moest toen wel mee. Maar prima bestemming voor het naseizoen.

Kokkari strand
Samos is wel een uitslover. Met deze ondergang kwam ik aan op het eiland.

Vervoer

Ik vloog vanaf Athene naar Samos met Olympic air. Voor het eerst in een vliegtuig met propellers. Ik kneep hem wel even. Heb al vaak gevlogen maar dit was toch even anders. Hoop herrie en ik had ook nog eens mijn airpods in m’n koffer zitten.  Maar in nog geen uur ben je al op Samos. Het is maar een korte vlucht. In het zomerseizoen kan je ook rechtstreeks naar Samos vliegen vanuit Nederland. Ik ging via Athene omdat ik ook daar nog een dag verbleef. Combi van stedentrip en strandvakantie.

Vliegtuig Olympic Air
Ondanks dat ik vaak gevlogen heb , was het toch wel wat spannend zo’n propeller vliegtuig.

Na een korte vlucht landde ik op het kleinste vliegveld waar ik ooit geland ben. Het Samos Aristarchos vliegveld. Op de terugweg ik met m’n goede gedrag netjes twee uur van te voren aanwezig. Was ik met nog geen vijf minuten bij de gate. Had ik nog een uur langer op het strand kunnen liggen die dag. Het waren immers de laatste zonnestralen voor dit jaar.

Vanaf het vliegveld kan je het beste een taxi pakken naar je hotel. Ik verbleef in het Kokkari Beach Hotel in Kokkari. Dit was ongeveer een half uurtje met de taxi. Taxi is wel aardig aan de prijs, ik was €35,- kwijt. Maar het is bijna niet anders te doen. Openbaar vervoer rijdt er niet heel veel of heel onregelmatig, en op zondag rijdt er helemaal niks. Houd er ook rekening mee dat je alleen met cash kan betalen in de taxi.

Samos stad

Samos stad wordt ook wel Vathy genoemd. Dit is de hoofdstad van het eiland Samos. Ik was hierheen gegaan met de bus vanuit Kokkari. Voor slechts €1,70. Je bent in ongeveer 20 minuten in Samos stad. Ik was er eigenlijk een beetje te vroeg op de dag. Veel winkeltjes waren nog dicht en het was niet heel levendig op straat.

Je kan in Samos stad lekker langs de boulevard lopen. Daar vind je genoeg restaurants. De straten achter de boulevard is het winkelgebied.

De boulevard met het beeld van de oud politicus en premier van Griekenland Themistoklis Sofoulis.
Boulevard Samos stad
De boulevard van Samos stad met langs de kade allerlei vissersboten.

Samos stad kent ook stranden maar die zijn niet zo mooi als de andere stranden waar ik het later nog over ga hebben. Samos kent vele stranden maar er zijn er een paar die eruit springen bij de rest. Na een paar uur hield ik het voor gezien en ging ik met de bus door naar Pythagoreio.

Pythagoreio

De naam zegt het eigenlijk al. Dit stadje is vernoemd naar de wiskundige en filosoof Pythagoras. Je vindt hier ook een beeld van Pythagoras. Deze vindt je in aan het eind van de haven.

Pythagoras Pythagorieo
Het beeld van Pythagoras in de haven van Pythagoreio.

Persoonlijk vond ik Pythagoreio het leukste stadje waar ik ben geweest. Hier is veel te zien en heeft een leuke winkelstraat. Voor lunch heb ik bij een restaurant gegeten in de haven en voor diner heb ik in het stadje gegeten bij Daphne’s restaurant. Beide keren heerlijk gegeten.

Blue street Pythagoreio
De Blue Street is een bekende Instagram spot. De blauw gekleurde straat is een leuke achtergrond voor je foto’s.
Winkelstraat Pythagoreio
De gezellige winkelstraat van Pythagoreio. Vol met leuke winkeltjes en een goede ijssalon Luigi.

De Grieken weten wel hoe ze lekker eten moeten bereiden. Ik had bij Daphne’s heerlijke zalm van de gril en vooraf nog stokbrood met kruidenboter. Voor €18.-! In Nederland was je het dubbele kwijt geweest. Kwaliteit voor weinig krijg je in Griekenland. Die €18,- was voor mij de duurste keer uit eten. Andere keren was ik tussen de €10,- en €15,- kwijt. En dan kreeg je er vaak nog een gratis toetje bij van het restaurant. Grieken zijn echt de meest gastvriendelijke mensen.

Daphne's Pythagoreio
Restaurant Daphne’s. Gelegen op een pleintje met meerdere restaurants.
Heerlijk gegeten bij Daphne’s.

Panagia Spiliani klooster

Net buiten het stadje Pythagoreio is het Panagia Spiliani klooster. Welke ook bekend staat als de grot van de Heilige Maagd Maria. De 95 stappen leiden naar de grot met een kerk die gewijd is aan de Maagd Maria. Deze kerk is honderden jaren oud.

Binnenin de grot staat een icoon van Panagia Spiliotisa, ook wel Panagia Kaliarmenissa genoemd (de goede reiziger). Hij dankt zijn naam aan de volgende legende. De icoon was gestolen door vreemdelingen, die namen de icoon mee naar hun eigen woonplaats.  Toen zij de boot aan het uitladen waren viel de icoon in de zee en brak in 5 stukken. Over langere tijd spoelde deze 5 stukken weer aan op Samos. De icoon werd gerestaureerd en terug geplaatst naar de originele plek.

Er werd op een gegeven moment een nieuwe kerk gebouwd naast de grot. Daar werd toen ook de heilige icoon geplaatst. Ondanks dat de priester de kerk elke avond op slot deed, werd de icoon elke ochtend teruggevonden in de grot. Volgens de priesters was dit de beslissing van de Heilige Maagd Maria. Volgens haar heeft de heilige icoon de grot gekozen als zijn thuis. En sindsdien is de icoon in de grot te zien voor bezoekers.

Panagia Spiliani
De kerk gewijd aan de Heilige Maagd Maria.
Panagia Spiliani Samos
De wanden van de grot hangen vol met iconen.

De plek is wel echt een aanrader om naar toe te gaan. Het is te lopen vanaf Pythagoreio maar dat raad ik niet aan, het is nogal een klim. Ik zou of met auto of taxi gaan. De taxirit is €5,-.
Ben je boven dan is het uitzicht echt prachtig.

Ik was helemaal alleen toen ik aankwam. Bij binnenkomst in de grot merk je echt dat het heel vochtig en nat is. Maar het is wel iets heel speciaals. Aan de wanden van de grot hangen allemaal verschillende iconen. Waaronder ook die van Panagia Spiliotisa. Normaal staat deze in de kleine kerk in de grot.
De kerk is echt heel klein maar zo bijzonder om te zien zo in een grot. Het klooster en de nieuwere kerk kan je normaal ook bezoeken. Maar er was niemand aanwezig toen ik er was dus helaas die niet kunnen bezoeken. Ze sluiten ook regelmatig de kerk om dieven tegen te gaan.

Panagia Spiliani
De nieuwe kerk gebouwd naast de grot.
Klooster Samos
Het uitzicht vanaf het klooster. Doordat het hoger ligt kijk je over een groot deel van het eiland.

Kokkari

Ik moet echt zeggen dat ik mijn dagelijkse wandelingen mis naar het stadje Kokkari. Elke ochtend en avond liep ik er naartoe. ’s Ochtends om even te genieten van het knusse stadje en het heldere water langs de kade. De dag beginnen met het geluid van de zee is toch wel erg fijn. Dan liep ik langs de restaurants door naar een stukje waar eigenlijk niks was. Alleen wat rotsen waar ik dan genoot van de schoonheid van Samos en het geluid van de zee.

Kokkari Samos
Eén van de mooiste plekjes van Kokkari.
Kokkari
Elke ochtend liep ik hier. Restaurants nog dicht en bijna geen mensen op straat.

Ik had vaak dan mijn ontbijt mee wat ik bij Grandma’s home had gehaald. Daar heb ik echt de lekkerste pain au chocolates gegeten. Het is een bakkerij waar je de lekkerste dingen kan halen. Verse sapjes maar ook taarten. Een Griekse oma staat ook echt alles te bakken.

In het centrum van Kokkari heb je ook de Agios Nikolaos kerk. Het is de grootste kerk van Samos. Deze werd op het moment gerestaureerd dus kon deze kerk niet bezichtigen. Ik had geen geluk met de kerken die ik wilde bezoeken deze trip. De meeste waren allemaal dicht.

Agios Nikolaos Kokkari
Helaas kon ik niet naar binnen, de Agios Nikolaos kerk moet namelijk heel mooi zijn.
Grandma's home Kokkari
Bakkerij waar je lekkere verse sapjes kan halen en taartjes en snacks.

Over de restaurants in Kokkari of welk restaurant waar ik ooit gegeten heb in Griekenland valt niks negatiefs te schrijven. Ga naar een authentiek Grieks restaurant en je bent gegarandeerd van goed eten. In Kokkari krijg je er nog gratis gezelschap bij. Kokkari kent heel veel ‘zwerf’ katten. Rond de restaurants lopen er altijd veel rond. Ze zijn netjes opgevoed. Ze springen niet op tafels maar zitten netjes op de grond in de hoop dat er wat valt of dat je ze wat eten geeft. Ik was de kattenfluisteraar denk ik want ik had er elke avond wel één bij me zitten en op één avond zelfs 3.

Kokkari
Het pleintje in Kokkari vol leuke gezellige restaurants.
Kat Kokkari
Voor mensen met een katten allergie misschien niet de beste plek. Samos kent vele katten. Waaronder deze leukerd.

Tsamadou strand

Dit was mijn favoriete strand. Echt één van de mooiste plekjes waar ik tot nu toe ben geweest. Als je bovenaan de trap staat om naar beneden te gaan. Dan heb je echt een adembenemend uitzicht. De zee is echt zo blauw. Je kan daar uren blijven staan en genieten.

Om bij het strand te komen ga je via een vrij steile weg naar beneden. Deels trappen. Ben je beneden kom je wel uit bij een naaktstrand. Dit had ik dus niet meteen door. Tot ik om mee heen keek en ik weinig badkleding zag. Je moet dus naar links lopen onderaan de trap, als je geen naaktstrand wilt. Ik heb 2x bij het de strandtent Navagos gelegen. Hier zijn de strandbedjes gratis, zolang je maar iets besteld bij de beach bar.
Ze brengen alles naar je strandbedje toe. Je kan van de kaart van alles bestellen. Van drinken tot snacks. Ik heb daar ook een ciabatta met mozzarella besteld als lunch. Heerlijk!

Tip van de dag, neem waterschoenen mee. De stranden zijn geen zandstranden maar vooral grote kiezels. Je hebt wel zandstranden op Samos maar niet bij Tsamadou en Lemonakia. Zonder waterschoenen is het echt niet prettig lopen als je de zee in wilt.

Tsamadou Samos
I ‘heart” Samos.
Als je dit ziet wil je toch nooit meer naar huis. Dit strand was echt zo mooi.
Tsamadou Beach
Dit is dus het stuk wat een naaktstrand is. Loop naar links voor het normale strand.

Lemonakia strand

Vanaf Kokkari is  Lemonakia het dichtstbijzijnde strand om heen te lopen. Je krijgt eerst Lemonakia en daarna Tsamadou. Lemonakia was vanaf mijn hotel ongeveer 10 minuten lopen en Tsamadou nog geen 20 minuten. Je kan er ook met de bus heen. Beide stranden hebben een bushalte.

Lemonakia is ook een prachtig strand maar toch net niet mijn favoriet. Wat kleiner ook als Tsamadou. Maar dan nog de moeite waard om naar toe te gaan. Wanneer je naar beneden loopt richting het strand kom je langs beach bar Andreas Place. Hier kan je eten en drinken halen. Dit strand heeft wel self service. Je moet dan ook voor de strandbedjes betalen. Maar dit was voor mij alleen slechts €3,-. Dus ook goed te overzien.

Lemonakia Beach
Net zoals Tsamadou is Lemonakia een prachtig strand.
Lemonakia Samos
Het zeewater is echt super helder. Ideaal om te gaan snorkelen.

Ook dit strand heeft een kiezelstrand dus ook hier de waterschoenen mee. Volgende keer wil ik ook snorkelen daar. Het water is echt zo helder. Je kan echt alles zien onderwater.
Ik was nu alleen dus ik wilde mijn spullen niet te lang onbeheerd achter laten. Anders was ik wel verder de zee op gegaan. In september is het zeewater nog een prima temperatuur.

Wat dit strand weer bijzonder maakte waren alle vlinders. Wanneer je richting het strand liep kwam je zoveel vlinders tegen. Dat had Tsamadou dan weer niet.

Waar te verblijven op Samos?

Je kan echt overal verblijven natuurlijk op het eiland. Maar Kokkari en Pythagoreio zijn wel de meest bekende plekken om te verblijven. Kokkari is vooral bekend onder de Nederlanders. Die hoor je dus volop.

Ik verbleef in het Kokkari Beach Hotel. Op loopafstand van de stranden en het centrum was een minuut of 10 lopen. De hotelprijzen op het eiland zijn goed betaalbaar. Het zijn geen Santorini prijzen. Het eiland kent ook geen enorme luxe hotels of ketens. Voornamelijk 3 sterren hotels.

Kokkari Beach Hotel Samos
Ik verbleef in het Kokkari Beach Hotel in Kokkari. Mijn review hierover is te lezen op de site.

Wat had ik verder nog willen doen op Samos

Helaas heb ik niet alles kunnen doen van mijn lijstje. Doordat er niet veel openbaar vervoer is kon ik daar niet komen. Het beste is om een auto te huren op het eiland of een scooter. Zo ben je toch iets mobieler. Ik had wel een auto kunnen huren maar ik heb drie jaar niet gereden. En om dan meteen de Griekse wegen te pakken na al die jaren is geen aanrader. Dus de volgende keer eerst even hier in Nederland rijden om in te komen.

Waar ik nog graag heen had gewild waren:
– De Potami watervallen, op 10 minuten vanaf het strand zijn de watervallen te vinden van Potami.
– De grotten bij Kaladakia, grotten waar het zeewater de mooiste kleur heeft. Helaas alleen met auto te komen.
– Tsabou strand, Tsabou is één strand verder dan Tsamadou.
– Livadaki strand, ook een heel mooi strand. Met hippe beach bar. Alleen te bereiken met auto of scooter.
– Wijnproeverij, van het eiland komt de zoete Griekse wijn, genaamd Samos. Gemaakt van Muscat druiven.
– Eupalinos aquaduct, gebouwd in de 6de eeuw voor Christus. Eén van de eerste aquaducten ter wereld.
– Samiopoula eiland, onbewoond eiland voor de kust van Samos. Vanaf Pythagoreio gaan er dagtochten heen.

Pythagoreio
In Pythagoreio hangen op meerdere plekken klachten/ideeën boxen. Nou geen klachten van mij hoor. Ik heb een heerlijke vakantie gehad.

Tot slot

Maar dit betekend dus dat ik nog een keer terug moet naar Samos. Wat ik helemaal niet erg vind. Prachtig eiland met de meest vriendelijke mensen. De Grieken zijn enorm trots op hun land, en daar hebben ze alle recht toe. Echt de moeite waard om Samos te bezoeken, het eiland is echt voor iedereen aantrekkelijk. Wil je strandvakantie of een culturele vakantie, het kan allemaal.