Review: Air Europa Economy | Madrid – Barcelona | Boeing 787 Dreamliner6 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een reis door het gave Boekarest is het tijd om de warmte op te zoeken. Ik reis vanuit Boekarest door naar Madrid om vervolgens door te reizen naar Barcelona. In Madrid verblijf ik bij de luchthaven in het Marriott waarover later meer te lezen is op InsideFlyer. Al in de vroege ochtend vertrekt mijn Air Europa vlucht in de Economy cabine van de Boeing 787 naar Barcelona vanuit Madrid. In deze review lees je meer over mijn ervaring met Air Europa.

Aankoop ticket

Air Europa heeft verschillende verbindingen vanuit Madrid, Barcelona en Palma de Mallorca in Spanje. Vanuit deze drie luchthavens worden verschillende Spaanse en buitenlandse bestemmingen aangedaan. Air Europa vliegt zo bijvoorbeeld met de Boeing 737 en 787 vanuit Madrid naar Amsterdam.

Luchthaven (MAD) nabij Madrid.

Ook zijn er verschillende dagelijkse verbindingen tussen Madrid en Barcelona. Een van deze verbindingen wordt uitgevoerd met de Boeing 787-7 Dreamliner. Ik koos enige tijd voor vertrek voor de vroege vlucht om 07:30u naar Barcelona. Deze vlucht werd in de Boeing 787 uitgevoerd en vertrok vanuit Madrid. Ik koos een stoel in Economy en betaalde €25,85 voor een enkele reis. Het ticket kun je eenvoudig via de Air Europa app of website boeken. Ik betaalde mijn reis met mijn Flying Blue American Express Platinum Card. Zo is mijn reis gelijk verzekerd tegen ongemakken. Meer over de American Express betaalkaarten lees je hier.

Flying Blue voordelen

Bij het loyaliteitsprogramma van KLM en Air France, Flying Blue, heb ik de de Platinum status. Met deze status ontvang je ook voordelen bij SkyTeam partners. Dus ook Air Europa. Door mijn Flying Blue nummer in te voeren bij de boeking, kreeg ik kosteloos één stuks incheckbagage en kon ik kosteloos uit alle stoelen een stoel selecteren. Zo koos ik voor een XL-Seat op rij 15. Deze stoel bevindt zich in de eerste rij stoelen van de Economy cabine. Bij deze rij bevindt zich ook de nooduitgang. Ook kon ik op de luchthaven in Madrid bij de SkyPriorty check-in mijn bagage afgeven.

Ik ging ervanuit dat ik ook gebruik kon maken van de lounge op de luchthaven. Helaas bleek dit niet zo te zijn. Vlieg je op vluchten binnen Spanje, dan kun je niet met de Platinum status van Flying Blue kosteloos gebruikmaken van de lounge.

Een van de lounges op de luchthaven. Helaas niet kosteloos bij Air Europa met een elite plus status van Flying Blue.

Door de Platinum status kon ik echter wel eerder aan boord gaan in groep 1. Door een Flying Blue status (Silver, Gold of Platinum) kun je dus van verschillende voordelen genieten bij Air Europa. Ik vond het tegenvallen dat het gebruik van de lounge daar niet in begrepen was.

Boeing 787-8 Dreamliner

Air Europa heeft in haar vloot verschillende toestellen. Zo heeft de maatschappij 16 737-800 toestellen, 8 787-8’s, 10 787-9’s en bij Air Europa Express zijn 3 ATR 72’s en 3 Embraer 195 toestellen. De Boeing 787-8 waarmee ik van Madrid naar Barcelona vloog beschikt over 22 stoelen in Business Class en 276 stoelen in Economy Class. Rij 15 en 40 hebben XL-seats.

Deze stoelen hebben meer beenruimte dan de overige stoelen in de Economy cabine. Verder zijn alle stoelen gelijk. Bij de stoelen bij de nooduitgang zit het tafeltje en entertainmentsysteem in de armleuning. Deze dient opgeborgen te worden gedurende landing en opstijgen. Bij de overige stoelen zit het scherm van het inflight entertainmentsysteem in de stoel voor je, evenals het tafeltje en een stoelzak.

In het scherm is ook een USB-poort aanwezig waar je je telefoon zou kunnen opladen.

Reizen met Air Europa van Madrid naar Barcelona

Aangezien ik geen gebruik kon maken van de lounges op de luchthaven, besloot ik nabij de gate een koffie en een broodje te bestellen bij een van de verschillende cafeetjes op de luchthaven. Er staan verspreid ook koffiecorners waar je Starbucks koffieproducten uit een automaat kunt bestellen.

Boarding begon eerder dan gepland en bij aankomst bij Gate D58 kon ik gelijk doorlopen naar de Priority-lane. Eenmaal aangekomen bij het vliegtuig werd ik vriendelijk verwelkomt door de crew van deze vlucht. Ze vroegen mij waar ik zat en wezen de weg. Boven de stoel zijn voldoende bagagebakken aanwezig en kun je je bagage dus gemakkelijk kwijt.

Nadat het boardingproces was voltooit worden de veiligheidsmaatregelen medegedeeld en is er nog een cabinecheck. Alle bagage dient bij de stoelen van rij 15 in de bagagebakken te worden geplaatst. Middels een ‘tekenfilm’ worden de veiligheidsinstructies uitgelegd. Hierna is het tijd voor vertrek.

De vlucht van Madrid naar Barcelona duurt ongeveer 1 uur en 20 minuten. Een groot deel van de reistijd ben je al aan het taxiën op de luchthaven van Madrid.

Na de flinke rit over de luchthaven is het tijd om op te stijgen. Binnen een mum van tijd hang je dan in de lucht op weg naar Barcelona. Al snel worden er drankjes en snacks aangeboden. Deze kun je bestellen vanaf de menukaart die bij je stoel te vinden is. Er zijn geen drankjes kosteloos beschikbaar.

Er zou WiFi beschikbaar moeten zijn tijdens de vlucht, alleen dat werkte niet. Het entertainmentsysteem beschikt over films, muziek en Spaanse programma’s. Ook kun je spelletjes spelen.

De Dreamliner van Air Europa beschikt over flinke ramen waardoor je goed naar buiten kunt kijken en ze zijn ook gemakkelijk te verduisteren.

Gedurende de vlucht is er verder weinig aandacht voor de reizigers en na zo’n half uur in de lucht wordt de daling alweer ingezet. Met een grote bocht vlieg je over Barcelona en landde ik netjes op tijd op de luchthaven van Barcelona (BCN).

Barcelona van boven

Rondom de stoel

Zoals aangegeven beschikt elke stoel over een inflight entertainmentsysteem. Er is een schermpje met daaronder een usb-poort. Hier kun je bijvoorbeeld je telefoon opladen. Ook onder de stoel is een stopcontact aanwezig waar je kunt opladen.

Boven je zijn lampjes aanwezig die je gemakkelijk middels de bediening op je scherm aan of uit kunt zetten.

Er is een ruim tafeltje en bij rij 15 en 40 zit het IFE en het tafeltje in de armleuning. Dit is wat minder practisch in gebruik te nemen. Als je even je benen wilt strekken of naar het toilet wilt dan moet je wel manoeuvreren om langs het IFE te kunnen. Deze zou je dan eigenlijk moeten inklappen. Evenals het tafeltje.

De stoelen zitten prima en hebben een fijne hoofdsteun die je ook kunt verstellen en kunt buigen. Zelf zat ik bij stoel 15K en dat is bij de nooduitgang. De beenruimte is hier iets beperkter door de deur. Gedurende de vlucht naar Barcelona had ik hier geen last van, maar ik kan me voorstellen dat op een langere vlucht dit minder comfortabel zou kunnen zijn.

Er zijn enkele toiletten in de cabine, waaronder tussen rij 15 abc en hjk. Deze toilet is ruim en je kunt hier prima staan.

De Business Class Cabine van Air Europa.

Ben je op zoek naar een verblijf in Barcelona of Madrid? Check onze reviews op InsideFlyer eens. Zo schreven we eerder over het Fairmont Barcelona, Mercure Barcelona Condor, Novotel Madrid City Las Ventas of het Indigo Madrid Gran Via.

Foto: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

2 April 2022

Voordelen

- Soepele check-in en boarding.
- Modern toestel.
- Grote ramen en prima stoel.
- Je kunt gebruikmaken van je Flying Blue status, bijvoorbeeld voor stoelselectie en ruimbagage.

Nadelen

- Geen kosteloze snacks of drankjes aanwezig.
- Stoel aan nooduitgang zijde heeft wat minder beenruimte.
- Wifi werkte niet gedurende mijn vlucht.
- Crew geeft reizigers weinig aandacht, wellicht vanwege de korte duur.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Er zijn verschillende maatschappijen waaruit je kunt kiezen die vanuit Madrid naar Barcelona vliegen. Zelf koos ik voor Air Europa. Onder andere door de voordelen waarvan ik gebruik kon maken door de Flying Blue Platinum status. Tevens was de vlucht zeer scherp geprijsd. De Boeing 787 van Air Europa is een comfortabel toestel om op deze vlucht in te reizen. Ik koos voor de XL-Seat en hier is meer beenruimte dan bij de andere stoelen. Let wel op dat als je aan de deurzijde zit, deze beenruimte ook zeker beperkter is door de deur. Zit je op een van de andere XL stoelen dan is de beenruimte zeker meer. Het personeel is vriendelijk bij aankomst en vertrek, verder heb ik ze weinig gezien. Er is op deze vlucht geen snack of drinken aanwezig, wel tegen betaling overigens. Middels het IFE kun je de vlucht volgen, films kijken of een spelletje spelen.
Ik vond het aangenaam om met Air Europa te vliegen tussen Madrid en Barcelona. De stoel was prima, check-in verliep redelijk vlot en ik kon mijn Platinum status gebruiken om vooraf een stoel te selecteren en gratis ruimbagage in te checken. Enige nadeel was het feit dat op binnenlandse vluchten geen gebruik van de lounge inbegrepen is bij de status van Flying Blue. Alleen als je Business Class vliegt.

6 min leestijd">
2.6

Reacties

  1. AA_ zegt

    SkyTeam Elite Plus
    Regardless of their travel class, SkyTeam Elite Plus members traveling on, or connecting to/from, a same-day international flight operated by a SkyTeam member airline have access to a lounge.

    Over het algemeen krijg je bij binnenlandse vluchten geen lounge toegang, tenzij de binnenlandse vlucht een overstap betreft richting een internationale bestemming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *