Qatar Airways met Dreamliner naar Schiphol

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De kogel is door de kerk: Qatar Airways (QR) gaat naar Amsterdam Schiphol vliegen. Jarenlang vroeg de maatschappij dan wel slots aan, maar vluchten kwamen er tot nu nog niet. Nu is het wel officieel dat de maatschappij uit de Golf vanaf 16 juni dagelijks van Doha naar Amsterdam gaat vliegen. Hiervoor wordt de Boeing 787 Dreamliner ingezet, die plaats heeft voor 254 passagiers; 22 in de Business Class en 232 in Economy.

Vluchtschema

De vlucht vanaf Amsterdam vertrekt om 16:20 met aankomst op de gloednieuwe Hamad luchthaven in Doha om 23:25. Vanuit Doha naar Amsterdam vertrek je ’s ochtends om 08:25 met aankomst op Schiphol om 14:00. Hiermee is de vluchtduur 6 uur op de heenweg en een half uurtje langer op de terugweg.

Onboard Product

Business Class in de B787-800 is in een ruime 1-2-1 opstelling, waarbij de twee middelste stoelen naar elkaar toe zijn gekanteld. Vanzelfsprekend zijn de stoelen full-flat. In Economy is de opstelling 3-3-3 met een seatpitch van 31 inch. Passagiers in beide klassen profiteren van moodlighting, een lagere cabinedruk, hogere luchtvochtigheid en betere luchtkwaliteit, welke allen uniek zijn op de B787. Ook is er naast een persoonlijk Inflight Entertainment en USB ports in alle stoelen, WiFi aan boord.

Qatar Airways Economy Class
Qatar Airways Economy Class

Concurrentie KLM

Qatar Airways is de laatste van de grote 3 Golfcarriers met een vlucht naar Amsterdam. KLM heeft veel last van de ‘ME3’ (en ook Turkish Airlines overigens) op haar vluchten naar Azië, door de lage prijzen en over het algemeen betere service. De toevoeging van QR aan het routenetwerk van Schiphol zal ze daarom niet bevallen.

De vluchten van Qatar Airways bieden Oneworld reizigers ook meer mogelijkheden. Naast Malaysia Airlines, Cathay Pacific en British Airways is QR een interessante optie voor vluchten naar Azië.

Tarieven

Het is al mogelijk om op de website (qatarairways.com) vluchten te boeken. Op dit moment zie ik voor retourtickets naar Doha tarieven vanaf €600. Bangkok is beschikbaar vanaf €865. Zodra QR meer naamsbekendheid heeft in Nederland verwacht ik lagere tarieven en aanbiedingen om concurerender te worden met de gevestigde orde.

Reacties

  1. Rudolph zegt

    “Passagiers in beide klassen profiteren van moodlighting, een lagere cabinedruk, hogere luchtvochtigheid en betere luchtkwaliteit, welke allen uniek zijn op de B787. Ook is er naast een persoonlijk Inflight Entertainment en USB ports in alle stoelen, WiFi aan boord.”
    Ik denk dat ze bedoelen HOGERE cabinedruk. Lagere cabinaltitude -> hogere cabinedruk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *