Nieuwe Nederlandse airline moet vooral ‘groen’ worden

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In tegenstelling tot andere grotere landen kent Nederland niet zoveel commerciële airlines. De meest noemenswaardige maatschappijen zal iedereen wel kennen. Dat zijn natuurlijk KLM, Transavia, TUI fly en Corendon. Lang bleef het bij die namen. Maar wist je dat er sinds kort een nieuwe airline van Nederlandse bodem is bijgekomen? Alhoewel er met één enkel toestel in de vloot nog niet van een noemenswaardige airline gesproken kan worden, zijn de ambities er niet minder om. Wat kunnen we van deze nieuwe Nederlandse carrier verwachten?

Eerst nieuwe airline in 9 jaar

Het is voor het eerst in 9 jaar dat er een vliegvergunning afgegeven wordt aan een nieuwe commerciële partij en daarmee een nieuwe airline. Bij onze zuiderburen verwelkomde men een tijd geleden Air Antwerp. InsideFlyer mocht destijds nog een kijkje nemen in de iconische Fokker 50 van de maatschappij. De naam van de nieuwe airline is Silver Flight. De maatschappij richt zich momenteel enkel op privévluchten.

Silver Flight

Met één enkel toestel in de vloot zal Silver Flight niet snel de nieuwe KLM of Transavia worden. Toch heeft de nieuwbakken airline grote ambities. Het doel van de maatschappij is namelijk om elektrisch te gaan vliegen. Zodra het technisch en economisch mogelijk is wil Silver Flight de eerste Nederlandse maatschappij met een elektrische vloot worden. Tot die tijd wordt de uitgestoten CO2 van het achtpersoons PC-12 toestel voor elke vlucht gecompenseerd.

PC-12 toestel van Silver Flight (Bron: Silver Flight)
PC-12 toestel van Silver Flight, de nieuwe Nederlandse airline (Bron: Silver Flight)

Of Silver Flight met een elektrische vloot een belangrijke speler in Europa gaat worden is natuurlijk nog maar de vraag. De airline lijkt zich vooral op het hogere segment te richten. Een elektrisch toestel zal hoogstwaarschijnlijk ook hogere operationele kosten hebben, dus daar zal de ticketprijs ook hoger liggen. Gezien de te verwachten maximale vlieg afstand zal het dan ook voornamelijk om short haul vluchten gaat binnen Europa. Wat in ieder geval wel positief is: extra concurrentie op het gebied van duurzaamheid zet hopelijk ook de legacy carriers weer op scherp als het om deze ontwikkelingen gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *