Nieuwe cabines voor KLM Boeing 772’s

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Op 14 november 2014 is de eerste KLM Boeing 777-200 (‘772′) met een nieuw interieur afgeleverd. Het ge-update toestel, de PH-BQB, vliegt nu rond met een volledig nieuwe look, zowel de World Business Class (WBC) als de Economy Class zijn aangepast. Al eerder was de WBC cabine van alle Boeing 747’s gemoderniseerd, maar bij de ‘tripples’ wordt dus ook Economy aangepakt.

De eerste omgebouwde 772 is op 14 november 2014 van Schiphol vertrokken voor de eerste vlucht, naar Fukuoka in Japan. De ombouw van de rest van de 772 vloot zal tot eind 2015 duren. Na de 772 zijn de Boeing 777-300’s (773) aan de beurt. Overigens worden er in 2015 nog twee 773’s geleverd, deze toestellen krijgen direct af-fabriek de nieuwe look.

 Configuratie

De configuratie is behoorlijk aangepast. Daar waar zich de WBC eerst tot de galleys bevond, is er nu ook een rij erna. Een andere opmerkelijke, maar niet onverwachte (klik), verandering is de aanpassing van 3-3-3 naar 3-4-3  in Economy.

Configuratie KLM B777-200

seatmap 772 nw

World Business Class

In de WBC cabine zijn 34 stoelen van het nieuwe full-flat type geplaatst, waarbij de buitenste rijen richting het raam geplaatst zijn en de middelste naar rechts ‘kijken’.

1 10787768_1734327413458440_1247586406_n

Na de laatste rij WBC stoelen, rij 6, zit een scherm met een doorkijkluik. Tijdens het taxiën, de start en de landing zal dit luik open staan.

Doorkijkluik achter rij 6 WBCEconomy Class

In de Economy Class zijn er in totaal 282 nieuwe lichtgewicht stoelen geplaatst. Dat is één stoel minder dan in de oude opstelling, maar ze nemen veel minder ruimte in beslag. Er staan nu immers 10 stoelen in een rij, in plaats van 9. De Economy Comfort zone bestaat uit 40 stoelen, rij 10 tot 14. De overige 242 stoelen staan in rij 15 tot 44. Economy Comfort stoelen hebben een donkerblauwe headrest gekregen, regulier Economy stoelen een lichtblauwe.

1 10802597_1534700636770905_706762110_n

 

 

 

Economy Class stoelen KLM Boeing 777-200

Economy Class stoelen KLM Boeing 777-200

Door de ‘tijdschriftenbak’ onder het beeldscherm, zit de ‘normale’ seat-pocket nu niet meer zo vol, wat iets meer ruimte voor de benen oplevert.

De nieuwe Economy stoelen zijn allemaal voorzien van:

  • Een in twee delen opklapbaar tafeltje
  • Een stoelkussen dat naar voren schuift als de stoel naar achteren wordt gezet
  • Een leren hoofdsteun welke in verschillende standen gezet kan worden, er is daarbij geen headrest cover meer aanwezig
  • Een extra opberg vak voor spullen
  • Een aansluiting in de stoel voor het opladen van een iPad, laptop etc
  • Een nieuw inflight systeem met touch screen bediening (op rij 10 en 31 inklapbaar)

De Economy Class is nu voorzien van gangpadverlichting, deze verlichting staat altijd aan.

Gangpad verlichting in Economy Class
Gangpad verlichting in Economy Class

Verder zijn de armleuningen aan het gangpad inklapbaar. Hiervoor moet men de pin aan de onderzijde van de leuning indrukken.

Inklapbare armleuning aan het gangpad
Inklapbare armleuning aan het gangpad

Inflight entertainment

In zowel de WBC als in Economy Class zijn er nieuwe touchscreen schermen geplaatst. WBC stoelen hebben nu een 16-inch scherm en ook de handset is een touch screen. Via de handbediening kunnen passagiers het grote scherm bedienen en daar een film kijken of flight trackin in 3D, terwijl men op de handset bijvoorbeeld een spelletje kan spelen.

Dubbele touch screen bediening WBC scherm
Dubbele touch screen bediening WBC scherm

In de Economy Class is de handset verdwenen. Passagiers hebben toegang tot een 9-inch touch screen waarbij het menu beschikbaar is in 12 talen.

Tenslotte is nog interessant om te vermelden dat ter hoogte van rij 25 er nu 3 toiletten aanwezig zijn, die samen kunnen worden omgebouwd tot een invalidetoilet. Indien iemand hiervan gebruik wil maken moeten wel eerst alle drie de toiletten vrij zijn, en vóór ingebruikname dient een bemanningslid eerst enkele handelingen uit te voeren. Mooie feature, vraag mij enkel af hoe vaak hier gebruikt van gemaakt wordt?

De kosten om een toestel om te bouwen bedragen negen miljoen euro. Dat is een fors bedrag, maar wel noodzakelijk voor KLM om mee te blijven doen in de concurrentiestrijd met andere maatschappijen.

Wat vinden jullie van het nieuwe interieur van de KLM Boeing 777-200?

Enkele foto’s van de nieuwe cabine’s zijn van koos1978.

Reacties

    • SVDH zegt

      Mee eens Wesley! Wil graag eens die nieuwe Economy proberen, maar ik vraag me af hoe de achterste rij WBC gaat bevallen!

  1. Chek Lap Kok zegt

    Wat een misser om te kiezen voor een 3-4-3 configuratie. Ik heb nu al medelijden met de passagiers die een middle seat hebben op de vlucht AMS – CPT, is niet leuk.

    • SVDH zegt

      ik zou ook niet graag in één van de twee middle seats zitten nee. Voor KLM moet het echt een revenue-based overweging zijn geweest.

    • Lettie zegt

      Is mij overkomen. Dit is echt verschrikkelijk. Je zit als een worst op de stoel en hebt totaal geen bewegingsruimte. Ik vlieg nooit meer met de nieuw omgebouwde 772 toestellen. Wat een misser! Ga ook een klacht indienen bij fe KLM. Betaalde 150 meer voir een comfortstoel waarin ik niet kon bewegen!

  2. TravelersMagazine.nl zegt

    Eindelijk die middenstoel weg uit de C-class. Erg goed dat dit na jaren eens wordt op gepakt. Maar wat hebben de Excel-managers in Amstelveen nu weer bedacht. Nog even één rijtje C-class tegen de eerste rij Economy aan. Superchill! Betaal je 3000 EUR voor een retour AMS-CPT, zit er 50 cm een gezin op de bulkhead met een krijsende baby. Hoe verzinnen ze het!?

  3. Geurling zegt

    Heb zo mijn zorgen maar ook vragen.
    Door de KLM wordt deze nieuwe grap als ” improving flight experience” de hemel ingezongen.
    A dramatic make-over…

    En natuurlijk roepetoeteren ze het fuel saving and lower carbon footprint effect van de allerhoogste daken.
    Maar is dat ook zo ?

    Klopt het dat door het gebruik van deze ultra lichte stoeltjes er ., afhankelijk van de kist 10 tot 20 extra stoelen kunnen worden bijgeplaatst en….wanneer dat zo is wat is dan het nuttig effect op een lager carbon footprint ?
    ( of maakt het niets uit of een kist nu halfvol of vol het luchtruim kiest ???)

    Benieuwd naar de antwoorden.
    Alvast dank.

  4. travellerr zegt

    KLM alstublieft, ga niet door met die 3-4-3 config in de 772! Ziet er strak uit maar met name naar bestemmingen naar het MO en Zuidoost-Azië zijn er voor de klant simpelweg veel betere alternatieven vanaf Schiphol.

    En daarnaast, zie je het voor je? 12 u. opeengepakt in die hyper config naar Rio of Japan? Onbegrijpelijke beslissing. Ik gun het KLM zeker niet, maar ben bang dat dit een grote misser gaat worden. Men is te gretig. Dat kun je op je Hollandse klompen aanvoelen.

  5. Ervaringsdeskundige zegt

    Ik heb de nieuwe configuratie inmiddels Mogen ervaren op een vlucht van Denpasar naar Amsterdam. Het was absoluut verschrikkelijk. De stoelen zijn veel te krap. Met wat forsere mensen naast je is het al helemaal niet te doen. Dit kan echt niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *