Mogelijke vliegbelasting in 2021 en nieuw luchtvaartbeleid

goeuro

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De formerende partijen hebben gisteren hun regeerakkoord gepresenteerd. Hierin staan een aantal luchtvaartgerelateerde beleidsdoelen, waaronder een mogelijke ‘vliegtax’ waar eerder al op gehint werd.

Milieubelastend gedrag

De nieuwe regering wil milieuvervuilend gedrag meer gaan belasten. Voor de luchtvaartsector wil zij eerst kijken in hoeverre de maatregelen met betrekking tot de klimaatdoelstellingen van Parijs effectief zijn. Ook wordt gekeken of een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen een mogelijkheid is. Mocht dit niet genoeg opleveren, dan zal er per 2021 een vliegbelasting worden ingevoerd. In het regeerakkoord staat verder dat de opbrengst van deze vergroening wordt teruggesluisd naar lagere lasten voor burger.

De heffing zal gelden voor passagiers van twee jaar of ouder die vertrekken van Nederlandse luchthavens. De tarieven zijn: €7 voor binnenlandse vluchten, vluchten naar EU en EFTA landen en landen op een vergelijkbare afstand; €22 voor landen buiten de eerste groep met een afstand tot 6000 km en maar liefst €40 voor de rest van de wereld.

vliegbelasting
6000 km vanaf Schiphol is Noord- en Zuid-Amerika, zuidelijk Afrika en het grootste deel van Azië. Via GCMap

Transferpassagiers zijn uitgezonderd wat voor KLM een meevaller is. De vliegtax zal vooral hard aankomen bij passagiers die (met low cost maatschappijen) short haul vliegen. Daar is de heffing relatief met de ticketprijs erg hoog. Maar ook de reguliere maatschappijen zullen de belasting vrezen voor langere vluchten. Zeker voor vakantiegangers – in het bijzonder gezinnen – tikt €40 per persoon al snel aan. Een uitwijk naar omringende luchthavens zoals Brussel, Düsseldorf en Weeze is dan snel gemaakt. Dit was in 2008 ook al het geval. De reissector is in ieder geval al begonnen met een tegencampagne.

Overig luchtvaartbeleid

Overige passages in het akkoord over luchtvaart benadrukken het belang van Schiphol als hub van Nederland. Er wordt gehint op een groei van het aantal vliegbewegingen, als de hinder beperkt kan worden. Veiligheid staat op nummer één. Daarnaast wordt wederom bevestigd dat Schiphol selectiever om moet gaan met airlines en bestemmingen. Vakantievluchten zijn voor Eindhoven en Lelystad Airport.

Om de groei van Schiphol het hoofd te bieden wordt ook geïnvesteerd in de capaciteit van de Marechaussee en digitalisering van paspoortcontroles.

Reacties

  1. Mike zegt

    En dit alles in het belang van het milieu pfffff, flessentrekkerij is het. Alle milieumaatregelen in dit land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *