Miles besteden aan een EU trip, verstandig?

Miles besteden

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Miles besteden aan een EU trip, verstandig? Inleiding

Deze week postte ons forumlid Arebei een interessante vraag op ons forum. Een vraag die vaker voorkomt. Miles besteden voor economy vluchten in Europa, is dit verstandig? Een absolute waarheid is er niet, maar in dit artikel geef ik mijn mening.

“Na een aantal vluchten heb ik de volgende miles gespaard:

Turkish Airlines(Miles&Smiles): 13.300 miles
American Airlines: 14.500 miles

Ik weet dat het in vergelijking met sommige hier weinig voorstelt, maar toch zou ik hier eens binnen Europa een awardvlucht willen maken en als ik het goed heb kan ik met beide een enkele reis maken in economy. Of is dit echt zonde en kan ik ze ook anders besteden?”

Arebei heeft punten bij Miles & Smiles
Arebei heeft punten bij Miles & Smiles

Wat kun je nu met die miles?

Ten eerste zal ik nooit een koop afkeuren die je gedaan hebt met miles. Je hebt een leuke vlucht in Economy geboekt en betaald met miles? Super, je staat op het punt om weer een mooie herinnering te maken! Toch zul je waarschijnlijk vooral geïnteresseerd zijn in wat rationeel een verdedigbare keuze is.

Miles is een mooi instrument om vluchten mee te upgraden of  “gratis” vluchten mee te boeken. En het is natuurlijk het leukst om de waarde hiervan te maximaliseren. Je kunt ze tenslotte maar één keer uitgeven, terwijl het verdienen van miles steeds moeilijker wordt.

13.300 Turkish Airlines miles kun je inwisselen voor een enkele reis binnen Europa in Economy Class. Voor business class kom je 1.700 miles tekort. Voor een upgrade binnen Europa (enkele reis) heb je wel voldoende punten.

14.500 American Airlines miles kun je inwisselen voor een enkele reis binnen Europa in Economy Class. Voor business class kom je 8.000 miles tekort.

Miles, je kunt ze maar één keer uitgeven
Miles, je kunt ze maar één keer uitgeven

Vergelijking betaald ticket & ticket op miles

Voor de American Airlines route kies ik een route waarvan ik weet dat deze redelijk kostbaar kan zijn als enkele reis, zelfs in Economy. Dit is de vlucht van Moskou naar Amsterdam via Londen Heathrow. Voor een route binnen Europa toch nog de nodige uren in het vliegtuig en tussen Moskou en London in een Boeing 777-200.

Miles besteden
British Airways 777-200 in Moskou Domodedovo

Bij American Airlines kost dit 12.500 miles en $ 44,29 (€ 39,71). Boek je deze vlucht gewoon op een betaald ticket, dan betaal je € 279,00. In dit geval leveren 12.500 miles je dus € 239,29 op. Dat is € 0.019 per mile.

Miles besteden
Moskou – Londen – Amsterdam. Normaal voor deze prijs

Ter vergelijking pak ik een business class ticket voor dezelfde route. Dit kost 22.500 miles en $ 44,29. Maar in dit geval moet je bij een normaal ticket maar liefst € 1.658,00 betalen. Voor 22.500 miles bespaar je dus € 1618,29. Dat is € 0,072 per mile. Dat is bijna 4 keer zoveel als bij Economy. Een niet onbelangrijk aspect is dat je de miles waarschijnlijk duurder hebt “gekocht” dan € 0.019 per mile.

Miles besteden
Moskou – Amsterdam in business class. Significant duurder!

Op ons forum gaf ik al aan dat het waarschijnlijk ook wel lukt om telefonisch de volgende route te boeken:

Moskou – Londen (British Airways, Boeing 777-200 met Lie flat stoel);

Londen – Madrid (Iberia, Airbus A330 met Lie Flat stoel);

Madrid – Frankfurt (LAN, Boeing 787-800 / 900 met Lie Flat stoel).

Miles besteden
Pik een segment mee in LAN’s Boeing 787-800 business class!

Niet de meest directe route (en dus formeel niet toegestaan), maar met een beetje zoekwerk kies je een dag dat Londen – Frankfurt geen beschikbaarheid heeft en bovenstaande route wel.

Kortom, naast een behoorlijk verschil in rendement per mile is de funfactor vele malen hoger in business class.

Maar ik vlieg eigenlijk nooit…..

Als je bijna nooit vliegt hoeft dit niet meteen te betekenen dat je geen miles kunt verdienen. Je kunt bijvoorbeeld vrij eenvoudig extra miles verdienen door een hotelovernachting (bijvoorbeeld bij Kaligo of Rocketmiles). Vorig jaar verdiende ik maar liefst 15.000 American Airlines miles door een paar overnachtingen bij Wyndham hotels. Het scheelt vaak al behoorlijk als je enige focus aanbrengt in je doel.

Als een soort “laatste hoop” kun je ook altijd nog miles kopen. Normaal gesproken kosten 8.000 miles (het verschil tussen economy & business) € 211,60. Maar er komen regelmatig acties voorbij waar je een discount krijgt.

Goede redenen om toch miles aan Economy tickets te besteden

Inmiddels heb ik mijn persoonlijke mening al door laten schemeren. Toch kunnen er goede redenen zijn om toch een Economy ticket op miles te kopen binnen Europa:

  • Last minute enkele reis waar nog wel award beschikbaarheid is. Deze tickets zijn vaak vrij duur, waardoor je alsnog een acceptabel rendement uit je miles haalt;
  • Routes die normaal gesproken duur zijn (al komt dat in Europa weinig voor);
  • Als je miles dreigen te verlopen (al zijn er natuurlijk manieren om dit te voorkomen).

Verder zijn er soms acties die het behoorlijk aantrekkelijk maken om korte routes te maken met miles. Lees hier bijvoorbeeld het artikel van Theo Sikking over korte routes met Avios (British Airways).

Miles besteden
Een last minute vlucht met KLM kan soms duur zijn

Conclusie

Vluchten binnen Europa zijn vandaag de dag vaak behoorlijk goedkoop. Je rendement is overwegend laag wanneer je besluit om miles te besteden aan Economy tickets. Persoonlijk ben ik met miles & punten begonnen omdat hiermee business class vluchten veel bereikbaarder zijn. Hoewel ook deze vandaag de dag steeds betaalbaarder worden, heb ik in bovenstaand voorbeeld laten zien dat je rendement per mile hoger kan zijn.

Je kunt altijd vragen stellen op ons forum of door te reageren onderaan deze pagina!

Met welk doel spaar jij je miles?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *