Malaysia Airlines stopt Amsterdam2 min leestijd

Malaysia Airlines

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Ooit een vijf-sterren luchtvaartmaatschappij met een luxueuze imago, nu een luchtvaartmaatschappij met een dubieuze toekomst.

Vanaf 25 januari zal Malaysia Airlines niet meer vliegen naar Amsterdam en Parijs. Na 40 jaar vluchtdiensten naar Nederland zal MH19, voormalig MH17, geschrapt worden wegens de financiële staat waarin de airline zich bevindt.

Het OneWorld-lid was al in het rood, dat alleen maar verergert werd door de MH370 en MH17 vliegrampen die kort na elkaar plaats vonden. Christopher Meuller, de topman van Malaysia Airlines, probeert het bedrijf weer te rehabiliteren maar zal drastische veranderingen moeten maken in dat proces. De airline maakt al lang geen profijt meer op haar long-haul vluchten, dus het is geen verrassing dat Malaysia niet meer naar Amsterdam en Parijs zal vliegen.

Geschiedenis

MASDC10 mashibiscus

Na ontvangst van de DC-10-30 in 1976 begon Malaysia Airlines met vluchten naar Amsterdam. In 1982 begon de airline op Schiphol te vliegen met haar B747 vliegtuigen en in 1990 was MAS op het hoogste punt van haar uitbreiding met 47 internationale bestemmingen. Maar liefst tien jaar geleden vloog MAS nog naar New York via Stockholm, Buenos Aires via Kaapstad en Los Angeles via Taipei. Nu zal de Kuala Lumpur-Londen route de enige long-haul vlucht zijn van Malaysia Airlines.

Toekomst

masa330 emiratesa380

Malaysia Airlines zal zich nu concentreren op Azië en Oceanië waar ze tot nu wel succes hebben kunnen vinden. Er zal vooral een groei van vluchten zijn naar Noord-Azië, onder andere China en Japan door een grote stroom van toeristen. Malaysia Airlines zal ook een partnership aangaan met Emirates, wat een netwerk creëert van meer dan 90 bestemmingen, met name 38 Europese- en 15- Amerikaanse bestemmingen. “Ook zullen elite en premium passagiers van beide airlines gebruik kunnen maken van wederzijdse voordelen zoals lounge toegang en priority check in” zegt Emirates CEO, Tim Clark.

Conclusie

Als een voormalig expat kind die in Zuidoost-Azië heeft gewoond, vind ik het ontzettend jammer dat Malaysia Airlines niet meer naar Amsterdam zal vliegen. De airline is echter in hele goede handen met Christopher Mueller als nieuwe CEO. Hij heeft veel ervaring met luchtvaartmaatschappijen in problemen, en ik twijfel er niet aan dat we Malaysia Airlines een dag weer op Schiphol zullen zien.

Malaysia Airlines, tot snel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *