Malaysia Airlines wordt staatscarrier

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eind vorige week heeft het Maleisische staatsfonds Khazanah plannen bekend gemaakt om Malaysia Airlines (MH) volledig eigendom te maken dus Malaysia Airlines wordt staatscarrier. Khazanah is nu met 69,4% al de grootste aandeelhouders van Malaysian Airline System berhad en wil nu voor omgerekend 326 miljoen euro de resterende 30,6% van minderheidsaandeelhouders uitkopen. Dit zal ook de weg vrij maken naar een vergaand herstructureringsplan. Geruchten gaan dat dit plan onder andere een nieuw bestuur, verkoop van onderdelen en het verkleinen van het personeelsbestand omvat. Als gevolg van de aankondiging is de handel in aandelen MAS geschorst en het bedrijf zal van de beurs gehaald worden.

 

Malaysia Airlines logo

Al lange tijd verliesgevend

Malaysia Airlines kampte al lange tijd met slechte cijfers. Bedrijfskosten waren hoog en de passagiersaantallen liepen terug door de hevige concurrentie van lowcost carriers in regio, zoals Air Asia die vanaf Kuala Lumpur op vele bestemmingen concurreert met MH. In het eerste kwartaal dit jaar draaide MAS al een verlies van ruim 100 miljoen euro. Over de afgelopen 3 jaar is het verlies opgeteld €960 miljoen.

Aandeel Malaysia Airlines afgelopen 5 jaar
Aandeel Malaysia Airlines over de afgelopen 5 jaar.
Bron: Bloomberg

 

Twee rampen in korte tijd

Alsof het niet erger kon, kreeg MH dit jaar ook nog te maken met twee tragische crashes waarbij alle inzittenen omkwamen. Van MH370 is nog geen wrakstuk gevonden en de verdwijning hiervan heeft tot een verdere daling van passagiers geleid, vooral uit China. Na de crash van deze vlucht daalde het aandeel MAS met 20%.

Het neerhalen van MH17 boven de Oekraïne deed Malaysia verder de das om. Naast het verlies van levens waaronder 15 bemanningsleden is de maatschappij nu twee van haar 15 Boeing 777-200ERs kwijt. Maar wat nog dramatischer is, is de reputatieschade. Ondanks dat #MH17 waarschijnlijk niet de fout van de airline is, rust er een PR-vloek op de maatschappij. Twee crashes in zo’n korte tijd valt erg op en media en publiek vallen erover ‘dat Malaysia over een oorlogsgebied vloog en daarmee het leven van de passagiers moedwillig in gevaar bracht’, ondanks dat de route gebruikelijk was voor reizen naar Azië. Dat #NeverflyMH trending topic was moet voor de maatschappij een verdere nachtmerrie zijn geweest.

De financiële gevolgen van de crash zijn nog niet helemaal bekend, maar kunnen naar mijn verwachting de noodlijdende maatschappij fataal worden. Denk aan de schadevergoeding voor nabestaanden, kosten voor de zoektocht naar het wrak van MH370 en de kosten voor de verdwenen vliegtuigen.

Aandeel Malaysia Airlines dit jaar
Aandeel Malaysia Airlines YTD. Een keldering van meer dan 20%. Bron: Bloomberg

 

Overleg

De Raad van Bestuur van Malaysia Airlines heeft verklaard een vergadering met de minderheidsaandeelhouders te beleggen om de plannen van Khazadah te bespreken. Het bedrag dat het fonds wil betalen voor de aandelen ligt 12,5% hoger dan de waarde op het laatste moment van handel en 29,2% hoger dan het gemiddelde over de afgelopen 3 maanden.

 

Rebranding

Verdere restructureringsplannen met de maatschappij heeft Khazanah niet bekend gemaakt maar naar verluidt zal het merk ‘Malaysia Airlines’ een overhaul ondergaan om te breken met de huidige reputatie en met een schone lei te beginnen. Dit is niet ongewoon in de luchtvaartwereld. Eerder veranderde bijvoorbeeld Korean Air Lines de naam naar Korean Air na een aantal incidenten. Wellicht gaat MH ook die weg op en wordt het Malaysia Air, Air Malaysia of juist de volledige naam Malaysia Airlines System.

 

Steun

Ik hoop dat Malaysia Airlines de tragedies van dit jaar en de financiële problemen te boven komt. Het is werkelijk een uitstekende maatschappij en de redenen van de crashes maken de huidige situatie des te wranger. Verder wil ik de gelegenheid nemen om mijn respect te betuigen aan de cabin crew, bemanning en management van Malaysia Airlines die op dit moment hun werk zo goed mogelijk proberen te doen, ondanks de moeilijke omstandigheden, om MH weer uit het slop te halen. Ik hoop dat mensen langs de sensationele headlines kunnen kijken en inzien dat Malaysia Airlines geen onveilige maatschappij is en de passagiersaantallen weer zullen aantrekken. Aan de cabin crew zal het in ieder geval niet liggen:

Steun

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *