LifeMiles kopen – Nog steeds interessant?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Begin deze maand hebben we in een artikel bericht over een promo van het frequent flyerprogramma LifeMiles. Het was tot en met 11 september mogelijk om miles te kopen met een bonus tot 130%! Deze ‘early bird’  promo is inmiddels voorbij, maar tot eind september is het nog steeds mogelijk om miles te kopen met een bonus tot 125%!

LifeMiles promo 125% bonus

Voor degenen die al wat langer meelopen is het misschien bekend dat het programma LifeMiles een zeer interessant programma was om miles te kopen en deze vervolgens voor vliegtickets in premium classes te besteden. Inmiddels is er veel veranderd. Is het nog steeds de moeite waard om miles te kopen bij dit programma?

Het frequent flyerprogramma LifeMiles

LifeMiles is het frequent flyer programma van Avianca TACA, dat lid is van de Star Alliance. Avianca is de nationale airline van Colombia en is met een aantal Centraal Amerikaanse airlines samengesmolten tot Avianca TACA. Een tijd geleden heeft Bruno een artikel gemaakt waar een uitleg staat over LifeMiles.

De goede oude tijd?

Het programma van LifeMiles was een paar jaar geleden erg populair. Het had net na de oprichting diverse ‘loopholes’ oftewel fouten waardoor je soms voor een prikkie de wereld over kon vliegen. Ik heb daar zelf destijds ook wel gebruik (of moet ik zeggen: ‘misbruik’?) van gemaakt.
Daarnaast was aantal miles dat je nodig had voor een vlucht een stuk lager dan het nu is. De ‘award chart’, zoals de tabel genoemd wordt waaruit je kan aflezen hoeveel miles je nodig hebt, is diverse keren gedevalueerd.

Foutje bedankt!

De fouten die destijds in het programma zaten, kwamen vaak  door bestemmingen die per ongeluk in een verkeerde regio ingesteld stonden. Zo stond bijvoorbeeld het tweede vliegveld van Istanbul, Sabiha Gökçen (SAW) ingesteld op de regio Noord-Amerika. Als je dan een vliegticket zocht van Istanbul naar New York bijvoorbeeld, “dacht” de website dat het om een binnenlandse vlucht was in de USA en kon je voor een schijntje vliegen!

Een andere bestemming waar gretig van gebruik gemaakt werd was Guam, een eilandengroep in de buurt van de Filippijnen dat Amerikaans grondgebied is. En je raad het al: deze bestemming hoorde ook bij de regio Noord-Amerika. Een reis vanuit de USA naar Guam verliep meestal via Tokyo of Taipei en er werd gretig gebruik gemaakt van deze route die bij LifeMiles net zoveel kostte als een binnenlandse vlucht in de USA.

Tot slot waren er ook zeer vreemde routes te boeken, zogenaamde boomerang-routes. Zo kon je bijvoorbeeld zoeken naar een vlucht van Tokyo naar Bangkok. Maar als je dan aangaf dat je perse met Lufthansa wilde vliegen, kreeg je soms een route via Frankfurt! Dat was een erg goedkope manier om Lufthansa First Class te reizen, omdat je bij LifeMiles de miles afrekende voor de route Tokyo-Bangkok!

Lufthansa First Class
Lufthansa First Class

Zelf heb ik op deze manier een keer een ticket in business class geboekt bij Thai Airways van Frankfurt naar Muscat (Oman). Uiteraard via Bangkok en tegen het tarief Europa – Midden-oosten. De tweede vlucht heb ik toen laten schieten, omdat ik in Bangkok moest zijn. Maar eerlijk gezegd voelde het niet helemaal goed: het wordt een beetje een grijs gebied. Ik heb het daarna ook niet meer gedaan en mijn miles alleen voor reguliere, kloppende vluchten gebruikt!

Flyertalk

Op Flyertalk is over Avianca LifeMiles een uitgebreide thread waar met name ook zaken besproken worden zoals bovenstaande trucs. De bovenstaande fouten zijn inmiddels hersteld en niet meer te boeken. Maar af en toe komen er toch weer foutjes of trucs aan het licht. Op Flyertalk worden deze besproken, maar men spreekt daar in zeer bedekte termen (lees: codetaal) over. Zodra dit soort fouten open een bloot op allerlei websites worden gepubliceerd, zal het waarschijnlijk zeer snel gecorrigeerd worden. Vandaar dat men voorzichtig opereert. Je zult een hoop tijd moeten investeren om het forum goed door te lezen om ‘hints’ te kunnen begrijpen.

Huidige situatie

Het programma LifeMiles is inmiddels volwassen geworden en inmiddels is het door de bank genomen niet meer interessant om miles te kopen. LifeMiles zijn te besteden op de volgende airlines die deel uitmaken van Star Alliance:

  • Adria Airways
  • Aegean Airlines
  • Aeromexico
  • Air Canada
  • Air China
  • Air New Zealand
  • ANA
  • Asiana Airlines
  • Austrian Airlines
  • Avianca
  • Brussels Airlines
  • Copa Airlines
  • Croatia Airlines
  • EgyptAir
  • Ethiopian Airlines
  • Iberia
  • LOT Polish Airlines
  • Lufthansa
  • Scandinavia Airlines
  • Shenzhen Airlines
  • Singapore Airlines
  • South African Airways
  • Swiss
  • TAP Portugal
  • THAI Airways
  • Turkish Airlines
  • United

Een van de voordelen van het programma is dat je ook enkele reizen kunt boeken tegen de helft van het aantal miles dat je voor een retour nodig hebt. Hoeveel miles je nodig hebt voor een trip, is in de “redemption chart” terug te vinden: een tabel waar je precies kunt aflezen hoeveel een trip kost.

Om visueel routes te bekijken is de Star Alliance Route Map een handige tool.

Sweet spots

Als we vanuit Europa kijken, dan is de zone Central Asia een interessante. In deze regio vallen de volgende landen: Afghanistan, Pakistan, India, Sri Lanka, Kazakhstan, Tajikistan, Kyrgyzstan, Turkmenistan, Maldives, Uzbekistan, Nepal.

  • Enkele reis in economy: 25.000 miles
  • Enkele reis in business: 45.000 miles
  • Enkele reis in first: 60.000 miles

Een andere zone die aantrekkelijk geprijsd is, is zone South Africa. Het gaat hier zo’n beetje over het hele continent Afrika, behalve de noordelijke landen. Star Alliance heeft veel bestemmingen in Afrika, dus het kan dan een interessante optie zijn!

  • Enkele reis in economy: 30.000 miles
  • Enkele reis in business: 55.000 miles
  • Enkele reis in first: 99.000 miles

Voorbeeld: van Amsterdam naar Kathmandu

Stel dat ik op zoek ben naar een ticket van Amsterdam naar Kathmandu, Nepal in business class. Als we een zoekopdracht geven, krijg ik een optie met Swiss:

LifeMiles AMS-DEL

Het tarief voor deze trip is 45.000 miles. Verder komt er nog $42 tax en $25 service fee bij. Als je deze miles nu moet kopen tijdens de actie, kun je 23.000 miles kopen. Met de bonus van 100% komt dat totaal op 46.000 miles. De kosten hiervoor zijn 23 x $33 = $759. Totaal met tax/fees komt het dan op $827. Dat komt neer op ongeveer €740

LifeMiles AMS-DEL

Ook kun je ervoor kiezen om tijdens het boeken gedeeltelijk de miles met ‘money’ te betalen. Hoe hoger je dit instelt, hoe interessanter de verhouding. In onderstaand voorbeeld heb ik het minimum aantal miles gekozen / maximum aantal bijbetalen. Voor dezelfde vlucht heb ik nu 18.000 miles nodig + $424.87.
Om de 18.000 miles te verkrijgen, moet ik 9.000 miles kopen (met de 100% bonus is dit 18.000). De kosten hiervoor zijn 9 x $33 = $297.

Alles bij elkaar is het dan $297 + $424.87 + $67.87 (tax/fee) = $789.74. Dit komt neer op ongeveer €705.

LifeMiles AMS-KTM

Conclusie

Voor een dikke €1400 retour kun je dus een flexibel ticket kopen in business class naar Nepal (of andere bestemmingen in de zone Central Asia). Het voordeel van zo’n ticket is dat het ook heel eenvoudig weer te annuleren is tegen een fee van $50. Dus als flexibiliteit of last-minute een rol speelt, is dit zeker interessant! Het Star Alliance routenetwerk is erg uitgebreid, dus over het algemeen zijn de mogelijkheden om miles te besteden vrij goed.

Let daarbij goed op de zone, want het is lang niet altijd interessant om gebruik te maken van LifeMiles.

Ben je zelf flexibeler, dan zijn er tegenwoordig ook regelmatig business class deals voor deze prijs of nog zelfs goedkoper te krijgen. Maar dat is uiteraard niet te voorspellen. Voordeel bij een betaald ticket is ook dat je daarmee miles verdient en op een later moment weer kan uitgeven. Op een ticket dat via LifeMiles geboekt wordt, betaal je met miles en kun je geen miles verdienen.

Gebruik jij LifeMiles? Laat vooral weten, we horen het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *