KLM introduceert een zelflerend bagagesysteem

KLM introduceert een zelflerend bagagesysteem

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Hoe vervelend is het als je vlucht vertraagd is, bijvoorbeeld omdat het vliegtuig te laat aankwam? Het is nog vervelender als je vlucht vertraagd is door een passagier die te laat bij je vliegtuig is, en waarvan dan de bagage nog uit het vliegtuig gehaald moet worden. Hoe fijn zou het zijn als daar iets aan gedaan kan worden?! KLM heeft daar nu iets op bedacht, namelijk een zelflerend bagagesysteem. 

Vertraagde passagier

Het viel een medewerker van KLM op dat vaak dezelfde vluchten vertraagd waren. Oorzaak: bagage die op het laatste moment nog uitgeladen moet worden omdat de passagier zijn of haar vlucht niet gehaald heeft. Wist je dat maar liefst 12% van de vertragingen bij KLM door het last-minute uitladen van bagage komt? Gevolg: boze of geïrriteerde reizigers,  minder vrolijke crew en bagagemedewerkers.

Daarop is KLM X gaan proberen dit probleem op te lossen. KLM X is een platform dat nieuwe producten of processen in real-time test of optimaliseert.

KLM introduceert een zelflerend bagagesysteem
KLM bagagemedewerkers laden bagage in en uit.

Zelflerend?

Om het probleem op te lossen is Bax@Risk ontwikkeld. Dit is een systeem dat voorspelt of passagiers te laat aankomen op hun volgende Europese vlucht. De bagage van deze passagiers wordt door een speciaal ontwikkeld algoritme ‘ontdekt’ en apart gehouden. Blijkt dat de passagier echt te laat zal arriveren, dan is de bagage gemakkelijk en vlot uit te laden. De bagagemedewerker hoeft de koffer dan niet meer te zoeken in het ruim. Door de Bax@Risk tool te gebruiken kunnen vliegtuigen dus vaker op tijd vertrekken (SPT). Zeker met de drukkere periodes in het verschiet is de tool erg handig om te gebruiken. KLM heeft punctualiteit op #1 staan. Deze tool zal ze dus zeker bijdragen aan een betere punctualiteit.

Op dit moment heeft het nieuwe Bax@Risk systeem zich al goed bewezen. In 30 tot 40% van de gevallen heeft de tool een juiste beslissing genomen. En het mooie van het systeem is dat het van eerder gemaakte keuzes leert. Dus hoe vaker een voorspelling, hoe betrouwbaarder de tool.

Werking van Bax@Risk in het kort

Het systeem registreert alle vertrekkende vluchten. Als blijkt dat een passagier is vertraagd stuurt het Bax@Risk systeem een bericht naar de ‘Bagmanager’. Dat is een apparaat die de bagagemedewerker bij zich draagt. De bagagemedewerker zal de bagage dan op de laatste kar laden, zodat het bagage item dus gemakkelijk toegevoegd of juist verwijderd kan worden. Het systeem geeft van minstens 10 passagiers, waarvan de kans het hoogst is de vlucht te missen, aan of de bagage op de laatste kar geladen moet worden. De nieuwe Bax@Risk tool zal gebruikt worden voor alle 320 KLM Cityhopper en 737-vluchten.

Een erg mooie tool om zo de vertragingen van vliegtuigen te voorkomen dus. Binnenkort een nog betere punctualiteit bij KLM dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *