Kenya Airways gered door de Keniaanse Staat?

Kenya Airways 787

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Kenya Airways is de nationale airline van het gelijknamige land. Het beschikt over een vloot van 41 toestellen. Onlangs kocht de airline enkele Dreamliners om de vloot te vernieuwen, en van de oude toestellen af te komen. Dit om onder andere de brandstofkosten omlaag te krijgen. Kenya Airways heeft vanuit Nairobi een dagelijkse vlucht naar Amsterdam en Parijs en vliegt sinds dit jaar ook rechtstreeks naar New York. Echter gaat het niet goed met de maatschappij. Gaat een mogelijk redding door de Keniaanse Staat het verschil maken?

Overname

De Keniaanse Staat heeft afgelopen dinsdag gestemd over het nationaliseren van de maatschappij. Dit om het te behouden voor nog grotere schulden. Een grote meerderheid stemde voor de nationalisering van de maatschappij. Michael Joseph (Voorzitter Kenya Airways) was blij te horen dat er voor nationalisatie is gestemd. Volgens Reuters gaf Joseph aan dat het ‘goed nieuws’ is. Verder zei hij:

Nationalisering is belangrijk om te kunnen blijven bestaan in de concurrerende wereld. Het is niet wat we willen, maar wel wat we nodig hebben.

Maar hoe zit het dan met het deel dat in bezit is van Air France-KLM? Daarover zal waarschijnlijk de komende dagen of weken meer bekend worden. De Keniaanse Staat wil een plan met tijdlijn maken om de nationalisatie gestructureerd in te zetten. Verder zoekt de Keniaaanse Staat contact met andere landen die eigenaar zijn van een vliegtuigmaatschappij, zoals bijvoorbeeld Ethiopian Airways. Dit om te kijken wat ze er van kunnen leren, aldus Esther Koimett, Secretaris bij het Ministerie van Transport.

Kenya Airways 787
Kenya Airways 787

Hoe verder?

De overheid vindt het van belang dat Nairobi een belangrijke hub in zowel Afrika als de wereld blijft. Kenya Airways moet dus efficiënt en correct werken om dit voor elkaar te krijgen. De overheid stelt voor dat de Kenya een holding constructie opzet met vier dochterondernemingen. Een daarvan zal dan Kenya Airways zijn. Een andere de luchthaven van Nairobi (NBO), Jomo Kenyatta International Airport.

De overheid is verder van mening dat Kenya Airways zeker in het begin (tijdelijk) staatssteun moet krijgen. Bijvoorbeeld door kortingen op belastingen of een verlaging van taxen op brandstof. Buiten de overheid zijn er verder berichten dat men geen vertrouwen heeft in de overheid, met name de zorg om corrupte speelt een rol. Koimett geeft aan dat dit niet het geval gaat worden. De toekomst zal leren of en hoe de SkyTeam partner zich zal kunnen herpakken.

Bron en beeldmateriaal: VOANews, One Mile At A Time, Nation Kenya

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *