Is een fusie mogelijk tussen ANA en Japan Airlines?2 min leestijd

Japan Airlines, joint venture

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Japanse regering is op dit moment aan het kijken of een fusie mogelijk is tussen de maatschappijen ANA en Japan Airlines. Vorige maand zagen we al dat Asiana volledig is overgenomen door Korean Air.

Mogelijke fusie tussen ANA en JAL

Door de uitbraak van de epidemie zijn de grenzen van Japan op dit moment gesloten. Net als andere maatschappijen leiden ook All Nippon Airways en Japan Airlines grote verliezen. Daarom is de Japanse regering nu verschillende opties aan het bekijken. Eén daarvan is een mogelijke fusie tussen de grootste maatschappijen van Japan: ANA en Japan Airlines.

Beide maatschappijen zijn felle concurrenten van elkaar en zien zo’n fusie niet zitten. ANA behoort tot Star Alliance terwijl Japan Airlines deel uitmaakt van Oneworld. Japanse media geven aan dat er nog heel wat moet gebeuren voordat beide maatschappijen überhaupt gaan samenwerken. Daarbij staan er nog voldoende andere opties open.

ANA, tokyo-haneda, panorama
Zullen ANA en Japan Airlines uiteindelijk gaan samenwerken?

Er hoeft echter geen fusie te komen als de Japanse regering de maatschappijen voorlopig blijft steunen. Daarnaast heeft Japan, in tegenstelling tot Zuid-Korea, een veel grotere bevolking. In Japan wonen er namelijk ruim 127 miljoen mensen terwijl Zuid-Korea een bevolking heeft van 50 miljoen. Hierdoor is het ook niet meer dan logisch dat Zuid-Korea nu niet meer dan één grote luchtvaartmaatschappij heeft. Al heeft de coronacrises wel het laatste zetje gegeven. Dat ziet men echter niet snel gebeuren met ANA en Japan Airlines. En het zou een slechte zaak zijn als zo’n groot land en economie als Japan slechts één grote luchtvaartmaatschappij zou hebben.

boeing 767, Japan airlines, business class, tokyo-narita
Een fusie tussen ANA en Japan Airlines zou een slechte zaak zijn.

Conclusie

Door de uitbraak van de epidemie hebben zowel ANA als Japan Airlines het moeilijk waardoor de Japanse regering moet bijspringen. Alhoewel mogelijkheden tot een fusie zijn onderzocht, is een samenwerking nog ver weg. Beide maatschappijen zijn felle concurrenten van elkaar en draaiden bovendien allebei met winst voor de uitbraak van de coronacrises. Met een bevolking van 127 miljoen en als derde grootste economie ter wereld zou het ook wat raar zijn om slechts één luchtvaartmaatschappij over te houden. Daardoor is een fusie bijna onmogelijk. De Japanse regering zal echter wel alles doen om de mogelijkheden tot samenwerking te bespreken.

Beeldmateriaal: eigen werk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *