Haal ook nu het meeste uit je American Express kaart3 min leestijd

American Express Gold Card (Bron: American Express)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De coronacrisis heeft verstrekkende gevolgen voor de reiswereld. Het aantal frequente reizigers is inmiddels flink afgenomen. Alhoewel bijvoorbeeld de luchtvaart langzaamaan aan het opstarten is zal het zeker nog wel een hele tijd duren voordat alles weer terug is op het ‘normale’ niveau. De voordelen van creditcards waarmee je middels reizen punten kunt verdienen zijn ook steeds minder aantrekkelijk. Toch zijn er manieren om nog enigszins iets uit de uitgaven met bijvoorbeeld je American Express kaart te halen. InsideFlyer zet een aantal tips voor je op een rijtje.

Dagelijkse American Express uitgaven

Vooral met grotere uitgaven kun je veel punten verdienen met je American Express kaart. De uitgaven zijn vaak reisgerelateerd. Een aanvullend voordeel is dat je dan geniet van de bijbehorende reisverzekering (en soms ook annuleringsverzekering, afhankelijk van het type kaart). De reisgerelateerde uitgaven zijn door alle inreisbeperkingen flink verminderd. Toch kun je nog steeds punten verdienen door je kaart slim in te zetten. Wist je bijvoorbeeld dat je de kaart ook kunt gebruiken voor diverse dagelijkse uitgaven? Hieronder een overzicht van een aantal populaire acceptanten:

  • Tanken bij: Esso, Tango, Firezone, Lukoil, Tinq en Shell;
  • Openbaar vervoer: GVB, NS en NS International;
  • Parkeren: Qpark, ParkMobile en Schiphol Parking;
  • Shoppen: Aldi, Jumbo, HEMA, Rituals, H&M, InterToys, Douglas, De Bijenkorf en Suitsupply;
  • Online shoppen: Blokker, Bol.com, Fonq, Ticketmaster en Zalando.

Let op dat het mogelijk is dat niet alle filialen van sommige franchise formules de American Express kaart accepteren.

Het exacte aantal punten dat je spaart is afhankelijk van het type kaart. Zo spaar je bijvoorbeeld met de reguliere Platinum Card 1,5 Memberships Rewards punt per uitgegeven euro. Bij de American Express Flying Blue kaart spaar je 1,5 Flying Blue mile per uitgegeven euro.

American Express nog vaker geaccepteerd
De American Express kaarten zijn ook te gebruiken bij HEMA (Bron: American Express)

Reisverzekering

De American Express kaarten kenmerken zich doorgaans met een goede reis- en annuleringsverzekering. De exacte voorwaarden van de betreffende verzekering zijn afhankelijk van het type kaart. Zo heeft bijvoorbeeld de American Express Flying Blue Gold kaart ruimere voorwaarden dan de goedkopere Flying Blue Silver kaart.

Natuurlijk hoop je dat je geen gebruik van je reisverzekering hoeft maken. Als het dan toch nodig is dan hoef je voor aanspraak op de verzekering niet per se een reis naar een ver oord te maken. De verzekering is geldig voor reizen waarbij minimaal een vlucht of overnachting is inbegrepen. Natuurlijk moet de reis betaald zijn met de American Express kaart. Een overzicht van alle verzekeringsvoorwaarden per kaart kun je hier bekijken.

Membership Rewards

Als je een reguliere American Express kaart hebt dan kun je de Memberships Rewards punten gebruiken die je hebt verdiend met je uitgaven. Deze kun je bijvoorbeeld inzetten om je American Express uitgaven te betalen (dit is niet mogelijk met een Corporate Card). Maar het is ook mogelijk om de punten om te zetten naar andere spaarprogramma’s. Deze zijn vaak reisgerelateerd, dus op de korte termijn zul je misschien denken dat je er niets aan hebt. Maar als er nu een intersssante award aanbieding is dan kun je het juist wel gebruiken. Je kunt ook je punten gebruiken in de Membership Rewards Shop.

Flying Blue

De Flying Blue American Express kaarten zijn vooral interessant voor reizigers die vaak met KLM of Air France vliegen.  Je spaart namelijk Flying Blue miles en krijgt jaarlijks een bepaald aantal XP. Het laatstgenoemde voordeel is momenteel minder aantrekkelijk omdat Flying Blue de statusvereisten heeft aangepast. Als je nu besluit om een vlucht te boeken die pas over een paar maanden vertrekt, dan kun je nu wel punten sparen.

Reacties

  1. emvi zegt

    Ha, ik ben de eerste die mag reageren.

    Dank voor de informatie die ik veelal nuttig vind.

    Maar, … als ik mij goed herinner zijn jullie zelf heel dicht met AMEX verbonden.

    Kunnen jullie je niet eens wat kritischer en meer sturend naar AMEX opstellen, of is jullie rol uitsluitend een van promotie zonder intentie het product te verbeteren namens jullie leden en geïnteresseerden.

  2. Frank zegt

    Dag ‘Emvi’… Ik vind dat men bij Insideflyer ook wel wat kritischer geschreven mag worden maar kan hier ook wel doorheen lezen. Maar begrijp ook wel dat bij Insideflyer centjes verdiend moeten worden. En het wordt boven het artikel ook aangegeven.
    Terugkomend op Amex. Ik ben ongeveer een half jaar geleden overgestapt van Amex Flying Blue Gold naar de reguliere Platinum card. Maar in tijden van Corona kan men geen gebruik maken van alle voordelen die geboden worden bij de Platinum card. En toch blijf ik deze card trouw. Ik vind de service fantastisch. Krijg regelmatig mooie vergoedingen omdat ik de voordelen van de card nu niet kan gebruiken. En die vergoedingen zijn niet mis. Klein puntje van kritiek; de klantenservice van Amex moet je altijd bellen. Er is geen contactformulier. Dat vind ik persoonlijk een punt van verbetering. En jammer dat de hotelvoucher van €150,- is/wordt afgeschaft. Maar er is overal wel wat. Verder ben ik erg tevreden.

  3. emvi zegt

    Hoi Frank,
    Wat een aardige “kritiek”. Voor de statistiek: Ik ben een tevreden kaarthouder sinds, schrik niet, 1976. Ik hen AMEX FB plat en ben niet zo lang geleden overgestapt van regulier Plat naar een USD plat. Ik heb een lange en intensieve ervaring met reizen, betalen en service. Ik zeg dat niet omdat ik me belangrijk voel, maar alleen om aan te geven dat ik veel vergelijkings ervaringen heb. Uit mijn lange lidmaatschap mag blijken dat ik best tevreden ben, maar dat betekent niet dat het niet beter kan. Afgezien de kinderachtige advertenties, met belachelijke rekenvoorbeelden, blijft het dus een persoonlijke zaak. Er zijn twee zaken waarmee ik grote problemen heb.
    1. Het niet waarmaken van claims. Ik heb nog nooit een airfare aangeboden gekregen of een (luxe) hotel kunnen boeken dan wat ik rechtstreeks op de website van de betreffende partner kan vinden. De hotel rates lijken wel mooi met allerlei voorgeschotelde extras, maar per saldo betaal je bijna altijd meer. Samenwerking met airlines, ook indien niet persé via AMEX geboekt, werden in mijn geval door de airline glashard ontkend en AMEX doet er niets aan.
    2. De afhandelingen van verzekering kwesties door AXA bijvoorbeeld is uitstekend. Ik stel me echter voor dat de service aan hun eigen klanten ook heel goed is, zonder dat deze klanten lijden onder de restricties die AMEX aan de polis heeft toegevoegd. (Zie mijn post in het forum).
    3. GOLD status bij hotels. Zonder uitzondering zijn de hotel loyaly programmas enorm versoberd. GOLD betekent niets meer, zeker in Europa.
    4. De service is over het algemeen goed, maar ik heb ook een aantal voorbeelden dat het niet zo was. Ik geloof dat de betreffende agents niet meer bij AMEX werken.
    5. Over Privium kan ik niet oordelen; wij reizen meestal business class.

    Waarom ik nog lid ben ? Omdat de resterende voordelen in de regio waar ik meestal reis vaak wél werken.
    In het kort, ik maak mij de meeste zorgen over de borderline valse beloften. Dat hoort niet bij een Nederlandse vestiging !

  4. JdV zegt

    In het artikel ontbreekt het winkelen bij de Jumbo.
    Verder ben ik zelf een tevreden lid van amex, allerlei kaarten gehad sinds 1998. Nu FB Platinum, binnenkort over naar de normale Platinum card ivm privium.
    Overigens zijn de voordelen van privium voor mij vooral de snelle grenspassage, en daarbij maakt het niks uit of je first, business of economy vliegt. Wij vliegen in principe altijd business, en zijn blij met priviu,.

    • Rene zegt

      Waar je ook nog veel punten mee zou kunnen sparen, zijn je abonnementen (op bv telefoon, verzekeringen, internet ed). Helaas is het in Nederland allemaal ideal, MC/Visa betalingen (muv Paypal).
      Maar als iemand nog goede tips heeft, dan houd ik mij aanbevolen!

  5. Bert zegt

    Het jammere van een commerciele tekst zoals hier boven is dat de lezer informatie onthouen wordt.
    De betaalmogelijkjheid bij Hema en Jumbo bijvoorbeeld wordt bepaald door de franchisenemer.
    Amex is veel te passief in de acquisity van nieuwe acceptanten, en als ze de dan wel hebben geldt die acceptatie niet voor alle filialen.
    Eerlijk gezegd zie ik Amex in Nederland als een nieuwe Diners Club.
    Los van het acceptatiegehalte is de FB Gold een echte top card.
    Met een top reis-annuleringsverzekering van een kwaliteit die je moeilijk bij andere verzekeraars zult vinden.
    Alleen daarom zou je die card al aanschaffen

  6. emvi zegt

    Grotendeels mee eens.
    Maar het kan nog erger. In Nederland zie je soms op de deur staan dat AMEX geaccepteerd wordt, maar bij de kassa blijkt dat soms toch niet te werken.
    Ook mee eens dat de verzekeringen en de afhandeling goed zijn, Maar dat heeft niets met AMEX te maken. In tegendeel. AMEX plaatst sinds een paar jaar rare restricties en limieten, die bij een verzekering direct van AXA niet bestaan. Ik moet de versies AMEX en AXA direct) nog regel voor regel vergelijken.
    Het hangt er allemaal vanaf waar je gebruik van kan maken en wat je gewend bent (zie mijn eerdere reactie).
    Ik vind het griezelig dat AMEX gewoon jokt bij hun advertenties en verder, in vergelijking, is AMEX in Europa totaal niets bijzonders. De Amerikaanse AMEX heeft veel meer benefits en bijvoorbeeld in her Verre Oosten krijg je met een platina kaart (ook MC) mooie aanbiedingen. Dual currency op één kaart, restaurants met 50% korting, USD200 cash back op Emirates tickets, reis- verzekeringen die niet moeilijk doen en een jaarbijdrage van ongeveer EUR250, die wordt kwijtgescholden bij voldoende gebruik.
    Ik blijf voorlopig bij AMEX (EURO) niet vanwege exclusivity en perks, maar omdat ze over het algemeen gedurende de laatste 45 jaar een goede service hebben gegeven; noem het loyalty.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *