Goedkoper Boeken via Geolocatie

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Geolocatie wordt tegenwoordig veel gebruikt, vooral op smartphones en internet browsers en het is ook een hot topic – er spelen natuurlijk privacy issues.  Wat het is? Geolocatie maakt het mogelijk je locatie te bepalen, denk hierbij aan het inchecken via Facebook, Mileways, Twitter, Swarm App/Foursquare, etc. Deze locatie kan ook gebruikt worden om gelocaliseerde en meer persoonlijke informatie te bieden, bijvoorbeeld het weergeven van een lokale taal op een website.

In dit artikel zal ik laten zien hoe geolocatie in ons voordeel gebruikt kan worden bij het zoeken naar goedkopere vliegtuigtickets en hotelovernachtingen. We kunnen namelijk zoekresultaten op sites beïnvloeden door het veranderen van de geolocatie.

Basis

Eén van de eenvoudigste trucs om een OTA (Online Travel Agent) of zoekmachine te laten denken dat je resultaten van een ander land zoekt, is door de extensie in de adresbalk van de browser aan te passen.

Geolocation - Browser URL Change

De mogelijkheden zijn legio, de enige voorwaarde is dat de site voor een bepaald land beschikbaar is, hieronder een aantal voorbeelden:

  • ebookers.be vs ebookers.de vs ebookers.com
  • momondo.nl vs momondo.de
  • kayak.com vs kayak.de

De lijst is eindeloos en eigenlijk kun je dit met alle OTA’s proberen – reken maar uit hoeveel keer dit de kans verhoogt om een ander zoekresultaat te bekomen. Vergeet ook zeker niet om bij een aantal grote Amerikaanse sites te zoeken, hierbij denk ik dan vooral aan Hipmunk, Orbitz en Priceline.

Blijven proberen!
Hipmunk vindt niks? Blijven proberen!

Het nadeel hiervan is wel dat je de site dan in de lokale taal en met de lokale valuta te zien krijgt, maar in een browser zoals Chrome kan je dan de vertaalfunctie gebruiken en via een site als xe.com is het mogelijk om de munteenheid om te rekenen naar Euro. Hieronder zie je een voorbeeld waarbij de prijs zakt nadat we het land van de zoekmachine hebben aangepast.

We zoeken naar een retourvlucht in business class van BRU (Brussel) naar IAD (Washington), eerst via momondo.de en daarna via momondo.nl:

Geolocation - Momondo.de BRU-IAD BIZ
Via momondo.de
Geolcoation - Momondo.nl BRU-IAD BIZ
Via momondo.nl

Geen groot verschil (29 euro) maar het toont aan dat het loont om het land van de zoekmachine aan te passen!

Een andere manier om soms aan “iets” goedkopere tarieven te komen is door te spelen met de munteenheden op de sites. Op sommige sites kan het lonen om de munteenheid op US Dollar te zetten, let op: dit hangt wel volledig af van de financiële markten aangezien de achterliggende conversies gedaan worden aan de hand van de wisselkoersen.

Rocketmiles in EURO
Rocketmiles in EURO
Rocketmiles in USD, omgerekend 109 Euro!
Rocketmiles in USD, omgerekend 109 Euro!

Je moet er wel rekening mee houden dat indien je betaalt met een kredietkaart, er kosten gerekend kunnen worden voor de betaling in vreemde valuta.

Geavanceerd

Op sommige websites is de nodige intelligentie ingebouwd zodat het veranderen van het land geen uitkomst brengt. Wat je ook probeert, je wordt elke keer naar jouw lokale site geleid. Er bestaan een aantal manieren om de zoekmachine toch voor de gek te houden.

Door het toevoegen van bepaalde extensies aan de web browser wordt het mogelijk om een site te laten denken dat je vanuit een bepaald land aan het surfen bent. Deze extensies zijn vooral gekend om vanuit het buitenland naar livestreaming diensten zoals Netflix te kijken. De bekendste extensie is Hola! (https://hola.org/) en is beschikbaar voor de meeste bekende browsers (Chrome, Firefox, Safari & Internet Explorer).

Geolocation - Hola Country Selection
Hola laat toe om een land te kiezen voor een bepaalde site

Een andere manier is gebruik maken van een VPN connectie. Hiervoor is iets meer technische kennis vereist en in sommige gevallen moet voor het gebruik van een VPN dienst betaald worden. Met een VPN verbinding maak je een connectie naar een server in een ander land en dit forceert jouw computer om een buitenlands IP-adres te krijgen, waardoor de webbrowser denkt dat je in het buitenland zit. Op deze manier zijn de resultaten van een zoekopdracht te beïnvloeden.

Geolocation - VPN
Genoeg mogelijkheden!

Laatst hadden we iemand op het forum die via de ITA Matrix op zoek was naar de volgende vluchten:

Geolocation - ITA Search
Een flinke trip voor 1254 euro

Na wat zoekwerk en spelen met verschillende OTA’s kwam ik uit op het volgende resultaat: 1020 euro! Een besparing van 234 euro!

Dezelfde trip met iets meer stops voor omgerekend 1020 euro!
Dezelfde trip met iets meer stops voor omgerekend 1020 euro!

Conclusie

Zoals je merkt zijn er veel mogelijkheden om prijzen te beïnvloeden, staar jezelf dus niet blind door gebruik te maken van slechts één enkele zoekmachine. Soms loont het echt de moeite om verschillende paden te bewandelen en zo een lagere prijs te vinden.

Succes met jouw zoektocht en in als je vragen hebt, aarzel dan niet om ze te stellen via de opmerkingen onder dit artikel of via ons forum!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *