@Wvanelten los van de uitvoerbaarheid, die hierboven terecht benoemd wordt, het volgende.
Ja en ja. De extra kaarten die je krijgt, staan op naam van de betreffende kaarthouders. Dat is ook het grote voordeel van bijvoorbeeld de 2e regular platinumkaart (niet Flying Bluekaart): die krijgt individueel de voordelen, zoals een onbeperkt Priority Pass-abonnement voor loungetoegang. Er zijn twee uitzonderingen voor de partnerkaarten: Privium Plus in de classic card en natuurlijk PlatinumFor2, de 2e platinum card kan niet ook weer een FB platinum status weggeven.
Nee, zeker niet voor alle medereizigers! En om maar even eerlijk te zijn: die van de platinum card ook niet. Voor platinum: alleen de kaarthouder, partner op zelfde adres en (pleeg/stief)kinderen onder 25 jr, waarvoor de kaarthouder het levensonderhoud nog verzorgt.
Voor de extra kaarthouders staat in de voorwaarden alleen "de extra kaarthouder". Er staat niets over gezinsleden van de extra kaarthouders, dus check dat even bij Amex.
Lees überhaupt de voorwaarden even heel goed door voordat je de Amex afsluit. Als je mijn eerdere forumposts leest, ben ik erg kritisch over American Express, vooral omdat je het m.i. niet moet zien als een credit card die je afsluit, maar als een service- en verzekeringspolis. Als je een verzekering afsluit, check je normaal ook goed de voorwaarden en ik raad iedereen dat voor de Amex ook van harte aan.
Zoals hierboven besproken gaat dat dus niet. Je heb wel twee opties als je i.p.v. automatische incasso kiest voor een rekeningafschrift, waarbij je na ontvangst (digitaal of per post) een paar weken hebt om het geld zelf over te boeken. Dat is een PDF van meerdere pagina's, waarop elke kaartrekening begint op een eigen nieuwe pagina. Als je voor jouw constructie wil gaan, kun je dus wel alle kaarthouders een rekeningafschrift sturen zonder dat ze elkaars uitgaven zien. Dan heb je twee opties:
- Jij maakt het totaalbedrag over en stuurt een tikkie aan de andere kaarthouders
- Je kaarthouders boeken hun eigen bedrag over naar Amex ovv hun kaartnummer. Je ziet vanzelf in je online account wanneer er betaald is.
Overigens komen de miles ook allemaal bij jou binnen
Veel onderdelen van de reisverzekering gelden alleen voor reizen die met de Amex betaald zijn. Dus of je je reisverzekering echt op kunt zeggen, verschilt per reis. Ik heb aan het Grote Wijze Forum alhier advies gevraagd voor een wintersport twee maanden geleden en na alle input is het me niet gelukt om een betaalbare wintersport in Frankrijk / Oostenrijk te boeken met Amex. Wel kon ik ergens betalen met 3% Amex-toeslag, maar om nou op de hele reissom 3% extra (150+ euro) te betalen in ruil voor een verzekering die in dit geval maar voor één van de 10 reizigers geldt, mwah.
Dus mijn advies: blijf gezond kritisch op Amex en lees de voorwaarden. De referralbonus, -korting en XPs klinken zeer aantrekkelijk, maar slaap er een nachtje over en lees de voorwaarden. En lees ze nogmaals.
En print ze uit voor je tante, moeder, neefje en broertje, voordat ze de kaart gaan gebruiken. Je wil echt voorkomen dat volgend jaar je broertje of tante een beroep moet doen op de reisverzekering en in een ver buitenland na 17.00u of in het weekend (ja, dan is de Amex reisverzekering gewoon
niet bereikbaar behalve voor spoedgevallen) jou huilend bellen omdat iets onverzekerd blijkt.
Succes met je keuze in ieder geval
Klik om te vergroten...