Privium

Discussie in 'Overige programma's' gestart door bkraan, 11 sep 2014.

1. Durk

Durk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    196
    Trofeepunten:
    43
    toen ik naar IJsland vloog, werd iedereen voor ‘Priority’ bij de security in een laan gedumpt die dicht ging. Had diegene achter de band al 3x gezegd maar die pino bleef er mensen heen sturen, en die werden niet geholpen. Toen konden we (gelukkig) snel naar twee andere banden..

Ruut vindt dit leuk.
  2. hellolaurent

hellolaurent Blue Tier

Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    28
    Prio security stelt op Schiphol vaak weinig voor, waar regelmatig om de haverklap tassen eruit worden gehaald voor extra controle. Laatst stond ik zelf bijna 20 minuten te wachten nadat ik al zelf door de scanner was, er lagen gewoon 9(!) tassen op de band voor extra controle. Met 2-3 minuten per tas, plus nog wat gezellig kletsen tussendoor onder collega’s, schiet het natuurlijk totaal niet op...

Ruut vindt dit leuk.
  3. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.123
    Trofeepunten:
    333
    Ik heb jose nog steeds niet gezien! Volgens mij is het gewoon een actrice! :D

Maar dinsdag was het ook weer drama bij security vertrek 3. De band weer helemaal vol voor handmatige check. 4 supervisors die gezellig staan te keuvelen en gesprekken hebben over dingen die niets met het werk te maken heeft en mensen die gewoon ongeduldig worden. Als de analyser onderhoud nodig heeft dan moet je die security lane gewoon sluiten! en niet door blijven klooien.
    Heb gewoon 25 minuten staan wachten tot eindelijk mijn bagage gechecked werd. Op schiphol weten ze er een flinke bende van te maken. dikke rijen ook weer naar buiten voor paspoortcontrole. Beide exits waren weer dicht.
    net terug gekomen op schiphol en viel mee, al stond er beneden wel een 30 minuten wachtrij.

Ruut en hellolaurent vinden dit leuk.
  4. Morris

Morris Blue Tier

Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    33
    Ik stoor mij al een tijd aan dat geouwehoer van het security personeel, het lijkt alsof ze meer bezig zijn met elkaar en gezellig te kleppen, dan met de veiligheid van de reizigers.

Met name als ze mij fouilleren, en ondertussen gewoon doorkleppen (over dingen in hun persoonlijke leven) vind ik storend.

Je werk goed doen, betekent in mijn ogen dat je gefocust bent.

Als je lekker wilt ouwehoeren en er ook nog betaald voor worden, ga dan in een kroeg werken, of wordt zo'n "coach" of zoiets.

FlyingFonz en VinceG vinden dit leuk.
  5. Brangeri

Brangeri Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    313
    Trofeepunten:
    63
    Moest vandaag toch op Schiphol zijn dus opnde bonnefooi maar even de Landside lounge binnen gegaan voor de scan zonder afspraak. Gelukkig was het rustig en stond ik met 5 min weer buiten met vernieuwd pasje. Moet komende tijd veel mensen collecteren en wegbrengen dus ben wel blij dat ik weer vooraan kan staan bij P1.

6. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.287
    Trofeepunten:
    223
    Heb zelf nooit geparkeerd op P1 omdat ik meestal de trein neem.
    Ik las dat je uitrijdt op kenteken. Moet je dan bij uitrijden betalen of krijg je de rekening in je Privium account?

7. Brangeri

Leuk Bevonden:
    313
    Trofeepunten:
    63
    Bij het inrijden krijg je geen papieren kaartje, daar is de pas voor. En als je vertrekt dan swaffel je daar de betaalautomaat mee om te betalen.
    Helaas niet uitrijden op kenteken, je moet bij het uitrijden nog een keer bliepen. Wat ik persoonlijk irritant vind want uit gewoonte steek ik vaak de pas weer in de binnenzak. En ook wel onnodig, de garage weet met welk kenteken pas X is binnengereden.

FlyingFonz en Ruut vinden dit leuk.
  8. Brangeri

Leuk Bevonden:
    313
    Trofeepunten:
    63
    Nu het toch over parkeren gaat. Ik moet komende tijd nog wel eens mensen wegbrengen/ontvangen vanaf T2. Ik ben nog nooit Excellence binnengereden omdat P1 aardig in het midden zit. Alleen je moet wel door het hele plaza heen, ik kan me voorstellen dat het vanaf Excellence wat gestroomlijnder gaat, ook al is het een paar stappen verder. Iemand die hier een oordeel over kan geven?
    Beetje meer ruimte is sowieso wel fijn met kinderen, koffers en zulks en de meerprijs voor een uurtje is verwaarloosbaar.

9. Brunoweilo

Brunoweilo Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    108
    Trofeepunten:
    43
    Best vaak gedaan als ik iemand moest ophalen, geen idee hoe duur het meer was maar vgm niet meer dan eur10.

10. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.338
    Trofeepunten:
    408
    Niet perse privium gerelateerd, maar het 'gedrag' van het veiligheidspersoneel komt ook door hoe de beveiliging in Nederland maar eigenlijk ook in Europa is opgezet.
    Men is vooral bezig om de 'procedures' af te handelen, en heeft zelf ook geen belang dat e.e.a. heel snel gaat.
    Daarnaast door deze opzet en de bewuste keuze voor techniek die een vaste standaard kan leveren zorgt ook voor een (lager) niveau voor een medewerker in de beveiliging met een ook daarbij lager behorend salaris.

En op zich is die keuze begrijpelijk, want security op het niveau van Tel Aviv, dat gaan we hier nooit krijgen, daarvoor zijn de volumes ook te groot, ook omdat het systeem relatief traag is, en nogal wat 'kinderziektes' heeft, een van de redenen waarom op Schiphol niet weer de vloeistoffen groter dan 100 ml worden doorgelaten, want zodra men dat weer toestaat gaat het aantal false positive dusdanig toenemen dat ongeveer alles naar secondary gaat....

11. Brangeri

Leuk Bevonden:
    313
    Trofeepunten:
    63
    We gaan het zien, want vandaag zijn ze over naar een ander bedrijf en dat heeft nogal wat kinderziektes.
    https://nos.nl/artikel/2614882-wachtrij-schiphol-neemt-af-onrust-onder-beveiligingspersoneel

En zo slecht is het bij Schiphol ook niet hoor. Afgelopen jaren best wel wat op kleinere vliegvelden gevlogen in Afrika en daar doen ze maar wat heb ik het idee :rolleyes: Maar zelfs op een grote luchthaven als in Johannesburg staan de zelfde scanners als op Schiphol. Stof te happen weliswaar, en je mag door de klassieke poortjes met amper crowd management.

Het verschil is 1,20 per uur ofzo.

12. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.492
    Trofeepunten:
    558
    De controlemedewerkers zijn aangenomen om te controleren, niet om mensen snel te laten passeren. Gezien het gemiddelde opleidingsniveau, uitzonderingen daargelaten, is die instructie correct toch? Het zijn geen officieren van justitie of rechters aan wie gevraagd wordt om elk individueel geval te beoordelen? Hetzelfde geldt als je op de snelweg aan een politiecontrole onderworpen wordt of op Schiphol door de douanescanner moet in de bagagehal. Dat je daardoor je trein mist is geen probleem van de douane.

Is dat in Amerika anders?

13. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.338
    Trofeepunten:
    408
    Het is inderdaad de instructie en het gemiddelde opleidingsniveau is dan ook voldoende om die taken uit te voeren, men heeft gekozen om uit te gaan van de techniek die een standaard niveau heeft.

Het geen belang van snel afhandelen zit vooral erin dat een medewerker geen enkele motivatie heeft om bijvoorbeeld snel de secondary te doen, omdat dan de 'cijfers' per afhandeltijd omlaag gaan en men minder personeel zal gaan inzetten omdat er dan minder controlepunten nodig zijn.
    Volledig begrijpelijk vanuit dat oogpunt, maar dan moet het wel wat opleveren dat uitvoeren van protocollen.

14. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.492
    Trofeepunten:
    558
    Maar je schrijft dat dat in Nederland anders is dan elders, waar zit het verschil dan in?

15. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.338
    Trofeepunten:
    408
    Er zit een verschil in de scanapparatuur welke men gebruikt en ook de systemen.

Op veel (kleinere) luchthavens wordt gekozen voor wat meer verantwoordelijkheid bij de screeners.
    Bij de grotere luchthavens waar de CT scanners in gebruik zijn of worden genomen ligt de controle dus wat meer bij de techniek.

Maar die CT scanners zijn omdat alles in theorie in de tas mag blijven zitten niet makkelijker om te beoordelen, en audits wijzen uit dat het gebruik van de CT scanners niet specifiek beter zijn dan via de oude methode.
    Ze zijn in het gebruik echter wel aanzienlijk trager, mede ook door de vele false positives dat je veel meer personeel nodig hebt, en als je die niet hebt je snel opstoppingen krijgt.

16. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    360
    Trofeepunten:
    63
    Vandaag lekker rustig op schiphol geen rijen en security prima. Wel weer druk in de KLM kantine. Weet iemand waar de nieuwe Privium lounge komt in Schengen?

17. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    360
    Trofeepunten:
    63
    Nog even over de klm kantine iets waar ik me al jaren over verbaas. Ochtendspits en volle lounge moeilijk in te schatten maar denk toch wel 200 man minimaal. Zouden 8 toiletten dan genoeg zijn? ( waarvan twee onbruikbaar omdat er een soort van medisch experiment heeft plaatsgevonden )???

18. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.123
    Trofeepunten:
    333
    Nog meer naar secondary? Kan dat? :rolleyes:

lloydje33, Ozzietukker en Ruut vinden dit leuk.
  19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.338
    Trofeepunten:
    408
    Het probleem is inderdaad nu voor de mannelijke bezoekers gekomen nadat de tweede toiletruimte is opgeofferd om meer ruimte voor de vrouwen te geven, niet geheel onlogisch omdat daar altijd rijen stonden, maar dat heeft inderdaad wel het gevolg dat het tijdens spitsuren voor mannen drukker is.

20. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.338
    Trofeepunten:
    408
    Er is inderdaad al heel lang een probleem met de scanner die wordt gebruikt bij de Non Schengen security controle, mede ook veroorzaakt omdat juist op die rij vaak een trainee wordt ingezet die nog niet snel genoeg is in beoordelen.

Deel Deze Pagina