Ook ik zit in deze situatie: AMS - JFK in premium comfort voor april en mijn vlucht is al tig keer gewijzigd. Bij de wijziging naar eco zonder tegenbericht van KLM. Bij bellen is het altijd weer een feest dat de persoon aan de andere kant het goed begrijpt. Ze hebben het niet stabiel, al een hele tijd niet en ze kiezen bewust voor de downgrade (en vooral stilzwijgend!!!) dat men gaat claimen dan de upgrade te geven. Eerlijk gezegd heb ik het zo slecht nog nooit meegemaakt. Mijn strategie is wachten tot een aantal dagen vooraf en kijken of ik in de juiste klasse kan worden geplaatst. Echter, ook dat is geen zekerheid: heb ook al eens meegemaakt een downgrade van BC naar eco (ook stilzwijgend) op de ochtend van vertrek!!!! Voor wat het waard is: voor de toekomst zoek ik wel een andere manier van vliegen dan met KLM.
ja, dat kunnen ze zeker, en ik vraag me af waarom ze dat niet eerder doen dan dat de eenzijdige downgrade. ik heb eerder deze via telefoon om kunnen boeken. het is echter gewoon slordig van hun om het zo te doen
Ik vind het ook raar dat ik ook niet geïnformeerd ben dat er een wijziging is. Het is dat ik toevallig deze boeking bekeek.
het meest zorgelijke vind ik dat je niet onbezorgd gebruik kan maken van hun diensten. voorheen waren ze best goed, zeker als je plat member was. je kreeg er altijd iets vergelijkbaars of beter voor terug. sinds een jaar of 2 is het bar en bar slecht geworden.
Ik laatst ook, 787-9 zat op de 1e rij comfort maar helaas niet bij het raam. Wordt de boeking omgegooid naar een 777 en dan schuif je automatisch een rij naar achteren. Gelukkig kijk ik dagelijks op de seatmap dus had ik daardoor de plek bij het raam die ik wilde. Je erover informeren doet KLM niet. Toch lullig voor de anderen die maanden van tevoren een stoel op de 1e rij reserveren...
Tijdens corona kreeg ik continu mailtjes en push berichten over annulaties en wijzigingen, maar tegenwoordig niet meer. Gisteren kreeg ik een upgrade naar business (altijd welkom) zonder dat ik een bericht kreeg. Het is dat ik 5 minuten voor boarden zag dat mijn stoel was gewijzigd.
Berichten van (operationele) upgrades heb ik nog nooit gehad. Over het algemeen kijk ik tijdens boarding of er een wijziging is en dan kan je of gelijk je nieuwe boarding pass krijgen of met deze informatie zelfverzekerd aan de balie de al uitgeprinte boarding pass ophalen.
Weet je toevallig hoe dit kan? Vloog/vliegt KLM met een 777 naar Vegas op die dag ofzo? Voor zover ik kan zien verkopen ze maar 21 stoelen maximaal, zowel op de 787-9 als 787-10. Dus op de 787-10 moeten de laatste 7 stoelen met upgrades verkocht worden om downgrades te voorkomen. Op de seat map zie je dan 7 stoelen die leeg zijn verspreid door de cabine, en volgens KLM website en online tools is de cabine al vol. Dus ben benieuwd waarom jij gedowngrade bent.
Voor mij dezelfde route, toestel was en is een 787-9, maar de seat maps laten gewoon gereserveerde stoelen zien voor de rijen 10 en verder. Het lijkt me dat ze gewoon eerst premium hebben laten boeken en daarna zagen dat het ombouwschema voor de 787-9 niet gered zou worden en die klasse eruit gehaald hebben?
Wat ik bedoel is dat ze maar 21 stoelen voor premium economy beschikbaar stellen ook als de 787-10 vliegt, zodat je bij een swap naar 787-9 geen downgrades nodig hebt. Maar het probleem: ik dacht dat inmiddels alle 787's (-9 en -10) de nieuwe cabine hadden maar dat blijkt totaal niet zo te zijn: https://insideflyer.nl/klm-zet-tweede-boeing-787-9-dreamliner-in-met-premium-comfort/ Geen idee hoe ver ze nu zijn en hoe lang ze nog nodig hebben? In Q1 zouden ze klaar zijn volgens dit artikel, voorlaatste alinea: https://insideflyer.nl/klm-legt-ombouw-premium-comfort-tijdelijk-stil/ Benieuwd of men dit nog steeds haalbaar acht.
Het is echt ongelooflijk maar 2 dagen voor mijn retourvlucht krijg ik wederom een mail dat het toestel is gewijzigd en ik gedowngrade ben.
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, want mijn claim is uiteindelijk 4x afgewezen. Ik had mezelf namelijk op eigen kosten(!!!) geüpgraded naar WBC en dan is er volgens de KLM geen sprake meer van een downgrade dus ook geen geld terug. Maar zo werkt het natuurlijk niet en nadat ik publiekelijk op Facebook gedreigd heb met mijn rechtsbijstandverzekering hebben ze ineens heel snel 900 euro teruggestort
Mijn vlucht op AF van NBO-CDG was opeens gedowngrade van PE naar EC. Maar geen toestelwijziging, niets. Ik zag het in de app. Gebeld en toen zeiden ze dat gebeurt wel eens in onze systemen. Krankzinnig. Je moet het dus goed in de gaten (blijven) houden. Wel weer teruggezet - ze zei nog u heeft geluk er is nog plaats en ik dacht hoe bedoel je geluk? Ik heb hier voor betaald en ruim van te voren geboekt - is het geluk dat ik krijg waar ik voor betaal?
Het is van de zotte hoe KLM hiermee omspringt - ik werd drie weken geleden op DXB - AMS gedowngrade van Premium Comfort naar economy (equipment swap van 787-10 naar 777-200 die kennelijk tien dagen van tevoren in het systeem was gezet). Ik kwam daar pas op de luchthaven achter; er was nieteens een melding per mail. Na aankomst meteen een claim ingediend, maar daar heb ik dus al drie weken niets van gehoord. Volgens de telefonische en WhatsApp medewerkers is het 'druk bij Customer Care en moet ik meer geduld hebben'. Ik had een enkeltje geboekt met Flying Blue miles, ik ben vooral benieuwd wat ik daarvan ga terugzien. Als ik het goed begrijp is het bij een betaald ticket 75% van de ticketprijs, heeft iemand hier ervaring met een gedowngrade boeking die geboekt was met miles?
Helaas nog steeds volop downgrades. Vooral omdat er naar hartelust wordt geswapt tussen 787 en 777. Bijbetalen voor business was loeiveel ondanks erg lege cabine. En dan houd ik rekening met dat ik nog circa 37,5% van de oorspronkelijke ticketprijs terugkrijg. KS-medewerker raadde aan om direct na het openen van check-in te bellen voor een lastminute upgrade die wellicht wel betaalbaar is. KLM had hier echt wel iets beters kunnen doen. Als ik deze route check dan zie ik ook dat alle nieuw geplande vluchten in de toekomst 787 zijn maar 50% lastminute naar 777-200 geswapt wordt. Als dat zo snel gaat dan vind ik een speciaal WBC-upgradetarief best wel op z'n plaats.
KLM maakt er een puinhoop van. Vorige week hetzelfde verhaal... van 787-9 gewijzigd naar 777-200 zonder enige aankondiging. Speciaal gekozen via Osaka te vliegen ipv Tokio ivm de dreamliner en de 1-2-1 config. Vervolgens een storing en kon ik mijn stoel niet meer wijzigen naar een gangpad stoel waarvoor ik juist die route had geboekt. Ik ben persoonlijk helemaal klaar met de puinhoop bij KLM. Waar gaan al die 787-9 naar toe door al die swaps? Staan ze in de hangar? Geen idee of ik iets kan met een klacht.. ze zullen het wel afdoen met een vriendelijk mailtje. Ik vlieg voortaan met Emirates. Helemaal klaar met KLM.
Dit heb ik ook al een paar keer gezien op de AMS-JFK route inderdaad - last-minute terug naar de 777. Tweemaal geklaagd, één keer een voucher van 50 euro als goedmakertje, één keer alleen een vriendelijke mail, dus het is het proberen waard! Ik was FB plat destijds.
WBC-upgradetarief bij incheck is 50%(!) hoger dan het tarief van een ticket change naar business een paar dagen geleden. Kijken wat het tarief op de luchthaven zal zijn... Ik ben trouwens wel benieuwd of KLM meer vluchten in 789 boekt dan ze daadwerkelijk vliegtuigen hebben om routes mee te vliegen, want ik heb inderdaad nog nooit een wissel van een 772 naar 789 gehad, alleen andersom. Maar dat zal wel niet toch? Iemand hier die de data heeft om daar een query op los te laten? Bij de klantenservice gaven ze aan hier vaak telefoontjes over te krijgen en het al vaker te hebben doorgegeven bij management, maar dat men nog niet heeft aangegeven het beleid aan te passen. Het enige verschil dat ik zie is dat ze proactiever zijn met het melden van de equipment type swap.