Mogelijkheden na Downgrade

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Dr_Ernie, 5 mrt 2023.

  1. WillemC89

    WillemC89 Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Ik zit in dezelfde discussie met KLM. Van op zowel heen-, als terugreis van Amsterdam-Seoul van Premium Comfort naar Economy Comfort gedowngrade.
    Op de heenvlucht kon ik zelf nog upgraden naar Business Class. Nu zegt KLM dat ik voor de heenreis geen compensatie kan krijgen, door deze upgrade die ik zelf heb gedaan. Voor de terugreis kom ik wel voor compensatie in aanmerking. Dit voorstel pas na de 3e mailwisseling. Ik krijg echter slechts 2x € 150 compensatie aangebonden, en ook nog via een voucher die slechts 1 jaar geldig is. Voor mij dus waardeloos. Volgens mij zou ik obv EG 2004/261 recht hebben op 75% van de tickerprijs; uit te betalen in cash.

    Heeft iemand hier ervaring mee en dat ik het goed zie dat ik recht heb op deze 75% compensatie?
     
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    De regel is inderdaad dat je recht hebt op 75% van de ticketprijs in het segment waar je in een lagere klasse hebt gereisd. Mocht het dus maar een enkele reis zijn geweest is het effectief 37,5% van de ticketprijs, maar in jouw geval gaat het om zowel heen als terug en is het inderdaad 75%.

    Hoewel KLM het kan proberen is na het downgraden het zelf kopen van een upgrade naar Business Klasse niet voldoende om onder compensatie uit te komen.
    Want je reist dan juridisch gezien niet in business klasse, je koopt enkel een seatupgrade waarin de XP en miles ongewijzigd blijven, dat is geen onbelangrijk detail.
    Want het gaat hier om een zelf aangekochte upgrade buiten je ticket om en betreft dus een add on, geen enkele luchtvaartmaatschappij zal gaan proberen hier het op een rechtszaak aan te laten komen.
    Mocht je er niet uitkomen met KLM, dan kan je altijd nog een claimtoko inschakelen, die werken op no cure en no pay, maar dan hoef je er zelf niets aan te doen, of je kan inderdaad dreigen met rechtsbijstand mocht je die hebben.

    Want waar ze de compensatie van € 150 per enkele reis vandaan hebben is mij echt een raadsel, dat zou kunnen als je van economy comfort naar een reguliere economy stoel wordt gezet, maar KLM verkoopt premium economy als een aparte klassse met eigen tarieven en is geen add on zoals de aankoop van een economy comfort seat.
     
  3. WillemC89

    WillemC89 Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    @Ozzietukker
    Nog bedankt voor je reactie!

    naar KLM toe had ik als korte reactie op hun (waardeloze) aanbod afwijzend gereageerd met als enige vraag waarom ze de EU verordening 2004/261 niet toepassen wegens de downgrade. In eerdere brieven had ik al aangegeven dat ik de stap naar de rechter niet zou schuwen. Waarschijnlijk hebben ze na mijn laatste korte afwijzing de conclusie getrokken dat ik tot de categorie hoor die de claim doorzet en zich niet laat afschepen. Na 1 week mail-stilte heb ik vanmorgen 2x ca € 700 op mijn bank gestort gekregen van de KLM. Volgens mij niet het gehele bedrag waar ik recht op zou hebben volgens de EU verordening, maar dekt wel nagenoeg mijn kosten voor mijn upgrade naar business stoelen.

    Motto van het verhaal:
    laat je niet afschepen door KLM en dreigen met juridische stappen en blijven wijzen waar je recht op hebt werkt (uiteindelijk) wel! Het is immers waar je recht op hebt.
    Wel jammer dat het zoveel tijd, moeite en frustratie moet kosten om dit voor elkaar te krijgen.
     
    Ozzietukker, westi en TimH vinden dit leuk.
  4. NisshinMaru

    NisshinMaru Blue Tier

    Berichten:
    147
    Leuk Bevonden:
    143
    Trofeepunten:
    43
    Goed gedaan!
     
    WillemC89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina