Mileage Run

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door tgrhuis12, 16 okt 2014.

  1. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Stopovers zijn er 2 gratis en daarboven zijn de €50,=. Dat zijn stops van >24 uur. Transfers (<24 uur) zijn 'unlimited', dus dat is al fijner! Maarrrrrr, het volgende staat ook in de tariefregels:

    THE FARE COMPONENT MUST NOT BE ON
    ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
    GA FLIGHTS 9000 THROUGH 9799
    GA FLIGHTS 9900 THROUGH 9999.
    AND
    THE FARE COMPONENT MUST BE ON
    ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
    ANY GA FLIGHT.

    Je moet dus Garuda-vluchten hebben en daarmee krijg je waarschijnlijk jouw voorgestelde route niet in elkaar geknutseld. Sterker nog: ik denk dat je alleen de rechtstreekse GA-vlucht kunt nemen op dit tarief.... Je hebt er mileage-technisch dus niet heel veel aan...

    Tariefregels zijn hier geldig voor vluchten tussen 'Area 2' (Europa) en 'Area 3' (Azië), dus je komt waarschijnlijk pas aan stopovers toe als je andere bestemmingen neemt. Bijvoorbeeld AMS-CGK-DPS, dan kun je een gratis stopover in CGK doen. Waarschijnlijk kun je tussen CGK en DPS ook nog een heleboel binnenlandse GA-vluchten proppen, die dan inderdaad gratis zijn ('unlimited transfers'), maar die leveren je hoogstwaarschijnlijk zo goed als geen miles op. Dan is het nog wel van belang dat de tariefREGELS weliswaar gelijk blijven (blijft Europa-Azië), maar het TARIEF zelf kan veranderen: AMS-DPS is namelijk een ander tarief dan AMS-CGK.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  2. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Dus als ik het goed begrijp, wordt het segment AMS-CGK in een andere tariefklasse geboekt dan het segment CGK-DPS

    Als ik dat opzoek: (AMS-CGK-DPS):
    Schermopname (8).png

    AMS-CGK
    Schermopname (7).png Dus als ik het goed begrijp, verandert doordat AMS-CGK in N geboekt is en CGK-DPS in B geboekt is de prijs, en is de stopover dus niet gratis.
    Als beide vluchten in N geboekt waren, verandert de prijs niet en is de stopover dus gratis.

    Klopt deze redenatie een beetje? :)

    Ik heb even op FlyerTalk gekeken, en daar stond dat Area 3 heel Azië en Oceanië omvat, Area 2 Europa, Midden-Oosten en Afrika en dat Area 1 de Amerika's omvat. Dus als ik het goed begrijp heeft een vlucht vanaf AMS-BOM dezelfde tariefregels heeft als een vlucht AMS-SYD?

    Heel erg bedankt voor je tijd!!!!! Het heeft me heel erg geholpen!
     
  3. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Als beide vluchten in N geboekt waren, dan is het nog steeds in feite een ander tarief, omdat je niet meer naar het tarief Amsterdam-Jakarta kijkt, maar naar het tarief Amsterdam-Bali (of nauwkeuriger in dit geval: Amsterdam-Jakarta + Jakarta-Bali). Jouw voorbeeld van AMS-SYD maakt het misschien wat duidelijker, als je die met Garuda zoekt, kom je inderdaad een N-tarief tegen tussen Amsterdam en Sydney met exact dezelfde routeregels als tussen Amsterdam en Jakarta (Area 2 - Area 3). Het tarief is echter wél anders (je kijkt immers naar Amsterdam-Sydney en niet naar Amsterdam-Jakarta), dus het basistarief is 1133 geworden. Je hebt dus een ander bedrag, maar wel dezelfde tariefklasse (N) met dezelfde regels. Je kunt dus een gratis stopover doen in Jakarta als je dat leuk vindt of op zoek naar wat andere Garuda-vluchten die je ertussen kunt plakken (immers nog steeds 'Unlimited Transfers' zolang je op GA-vluchten blijft).
    http://matrix.itasoftware.com/view/details?session=82a3265b-b548-4156-8cb4-b1e9aebf2465

    A
    MS-BOM is in dit geval weer een 'slecht voorbeeld' omdat we nu specifiek naar het N-tarief van Garuda kijken en Garuda publiceert geen tarieven tussen AMS en BOM voor zover ik weet. Die kom je dan dus niet tegen! Je kunt uiteraard wel van andere maatschappijen tarieven tussen AMS en BOM vinden, maar die hebben dan ook weer hun eigen tariefregels. Er zijn dus oneindig veel tariefregels te vinden en het is (helaas) voornamelijk heel veel trial en error tot je echt iets gevonden hebt waar je iets mee kunt ;-)!
    Dit zijn trouwens allemaal totááál geen kanshebbers voor een mileage run, maar ik ga maar gewoon lekker door op het Garuda-voorbeeld wat je zelf aandroeg, dan is het waarschijnlijk wat begrijpelijker allemaal ;)!
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2014
    tgrhuis12 en bkraan vinden dit leuk.
  4. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Wat bedoel je met basistarief 1133?

    Hoe zou je dan een gratis stopover tussen CGK-DPS kunnen inplannen?

    Schermopname (10).png

    De stopover in Ujung Pandang (UPG) maakt een ticket veel duurder dan een directe vlucht CGK-DPS. Heeft dit te maken met het feit dat ITA de route in twee fares verdeeld heeft, en hoe kun er een fare AMS-DPS via UPG als één fare laten tellen, in plaats van de route in twee fares te verdelen?

    De rules voor fare 2 zijn:

    Stopover restrictions
    1 FREE STOPOVER PERMITTED
    EITHER OUT/IN.

    Transfer restrictions
    UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
    FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE
    FARE COMPONENT.

    Combinability
    SINGLE/DOUBLE OPEN JAWS NOT PERMITTED.
    ADD-ONS PERMITTED.
    END-ON-END
    END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED. VALIDATE ALL FARE
    COMPONENTS.
    END-ON-END NOTE -
    SIDE TRIP COMBINATIONS PERMITTED.
    ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
    FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
    -TO FORM ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS.
    PROVIDED -
    COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR ANY CARRIER IN ANY
    RULE IN ANY TARIFF.


    heel erg bedankt voor je reacties!

     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Dat is het tarief van het 'eigenlijke vliegticket', dus los van alle belastingen en toeslagen die je betaalt. Tussen AMS en SYD was dat 1133, bij jouw voorbeeld van AMS naar UPG was dat 727.

    Ik denk dat dit komt omdat het om meerdere binnenlandse vluchten achter elkaar gaat en dat Garuda het daarom opbreekt in verschillende tarieven, die dan niet allemaal meer gelden als het N-tarief tussen Area 2 en Area 3. Zoals in jouw voorbeeld, is het -zoals het lijkt- opgebroken in AMS-CGK (N), CGK-UPG (B), UPG-DPS (N). Je kan dan weliswaar een stopover tussen AMS en CGK inplannen, maar er is maar één GA-vlucht en dat is een rechtstreekse, dus daar heb je niks aan. Hetzelfde tussen CGK-UPG en UPG-DPS: daar valt niks aan stopovers te doen. Is dus gewoon vervelend dat het opgebroken wordt in verschillende tarieven en dat komt denk ik omdat het om binnenlandse tickets binnen Indonesië gaat. (Ik ben totáál geen expert, dus als iemand dit leest die denkt dat dat niet klopt: laat het alsjeblieft weten ;))

    Om het GA-voorbeeld van Sydney er nog even bij te pakken: ook als je daar 2 stopovers inbouwt, blijft de prijs gelijk. Dat komt omdat hij het tarief niet opbreekt in verschillende tarieven, maar één tarief AMS-SYD (N-klasse) blijft houden. Als je AMS-CGK (stopover) - DPS (stopover) - SYD (bestemming) in elkaar zet, blijft het tarief €1133,= - hetzelfde als bij AMS-SYD of AMS-CGK(stopover)-SYD.

    Het wordt daar nog leuker als je de fare wél gaat splitsen in verschillende internationale tarieven: AMS-SIN en SIN-SYD zijn bij GA samen goedkoper dan AMS-SYD in één keer. Het basistarief is dan €534 (AMS-SIN) + €360 (SIN-SYD). Je hebt dan een N-tarief van Area 2 naar Area 3 waarbij stopovers mogelijk zijn, dus je kunt dan vliegen AMS-CGK (stopover)-SIN (bestemming 1) en een N-tarief binnen Area 3 waarbij óók stopovers mogelijk zijn. Je kunt dan vliegen SIN-DPS(stopover)-SYD(bestemming 2).
    http://matrix.itasoftware.com/view/details?session=d29b4e27-d363-48ce-883b-7894764be6cc

    De stopover restrictions van SIN-SYD zijn wel wat strenger:

    IF SEAMAN.
    OR - STUDENT.
    OR - LABORER/WORKER.
    UNLIMITED STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT.
    UNLIMITED STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
    LIMITED TO 2 FREE AND UNLIMITED AT SGD 50.00 EACH.
    2 FREE IN DPS/JKT
    UNLIMITED IN JKT/DPS AT SGD 50.00 EACH.
    NOTE -
    EXCEPT FROM SINGAPORE TO DPS/SRG/
    SUB/JOG/BPN/UPG/MES/PKU/SOC/PLM/LOP/MDC STOPOVER
    NOT PERMITTED.

    Het wordt dus allemaal wat leuker als je op het 'terrein' van de luchtvaartmaatschappij komt en waar je dus leuke vluchten aan elkaar kunt gaan zetten. Voor AMS-CGK zijn er bij GA praktisch geen alternatieven, maar zoals je ziet zijn er voor CGK-SYD met GA genoeg alternatieven die je aan elkaar kunt plakken en die het zelfs goedkoper kunnen maken. Nog steeds geen mileage run-materiaal (denk dat dat überhaupt geen succes wordt met Garuda ;)), maar hopelijk is het zo weer ietsje duidelijker.

    Dan een vraag aan jou, @tgrhuis12 : hoe krijg ik screenshots in deze tekst? Ik ben een beetje een digibeet en krijg het niet voor elkaar :(...
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  6. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    @Valentijn screen shot maken en bewaren als jpg of png op je pc/laptop en daarna kiezen voor upload file rechts onder de tekst box en daar je file kiezen. Je kan daarna kiezen voor thumbnail of of full image.
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  7. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    @Lionell Thanks! Ik probeerde afbeeldingen toe te voegen via het knopje 'Image', maar daar moest ik steeds een URL invoeren... Dit is een stuk makkelijker ;)
     
  8. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Dus als ik de route CGK-DPS vlieg, kan ik redelijk wat leuke stopovers inplannen, die het zelfs goedkoper kunnen maken?

    Ik heb het volgende gevonden; dit keer AMS-ARN en AMS-CPH-ARN
    AMS-ARN.PNG

    AMS-CPH-ARN -- SK.PNG

    Dus ik heb hier een ticket gevonden waarbij het basistarief niet veranderde, ze blijven bij beide routes 17. Alleen betaal je extra brandstofkosten en komt de Danish Passenger Service Charge er dus nog bij, als ik het goed heb. Nou is dit ook nog geen mileage run, maar dus nu snap ik wel hoe het principe van zelf tickets in elkaar knutselen werkt, en met flink wat oefening kan ik later misschien wel wat meer ingewikkelde routes in elkaar zetten, bedankt :)!!!

    Je kunt een foto of screenshot invoegen door naast de knop 'plaats reactie' op 'upload bestand' te drukken. Dan kun je op miniatuur, de afbeelding wordt erg klein weergegeven, als je hem groot wilt maken moet je op de afbeelding drukken, zoals hier:
    AMS-ARN.PNG
    Ook kun je kiezen voor 'volledige afbeelding', dan vult hij het hele scherm, zoals die twee SAS tickets hierboven.

    Ik hoop dat je het nu begrijpt :):):)!

    *edit: is blijkbaar niet meer nodig :)
     
  9. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.023
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    448
    Ik denk dat het belangrijk voor je is om eerst je doel scherp te krijgen. Wil je mileage-run doen voor status en/of voor de miles. Op basis daarvan zou je dan een bepaalde luchtvaart alliantie kunnen kiezen die het meeste bij jouw reispatroon aansluit (of bij de gevonden deals).
    Een valkuil van mijzelf toen ik net deze "hobby" instapte is dat er zo veel verschillende sub domeinen zijn dat het makkelijk is om je focus te verliezen en overal aan mee willen doen. Probeer eerst kundig te worden in het een en focus vervolgens op het volgende facet.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  10. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    @Sanne von Kriegenbergh

    Dat klinkt herkenbaar! Er zijn inderdaad zoveel verschillende 'vakgebieden', je ziet door de bomen het bos niet meer!

    Ik heb al wel nagedacht over mijn doelen; ik denk dat het halen van een bepaalde status eerst van belang is, dan, omdat je dan leuke bonussen krijgt, de miles, zo gaat het verzamelen van miles sneller.

    Ik heb ook al een alliantie in gedachten; Star Alliance met als FFP Avianca Lifemiles.
     
  11. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    CGK-DPS is dan weer een lastig lastigere omdat dat een binnenlandse vlucht is, waar Garuda kennelijk fares opsplitst, zoals hierboven ook bleek. Dat AMS-SYD voorbeeld van hierboven is dan een beter voorbeeld van stopovers die het goedkoper maken:
    AMSSIN.JPG

    Met stopovers ertussen wordt het zo:

    AMSSYD.JPG

    Prijs gaat iets omlaag en je hebt een paar leuke stopovers ertussen. Qua miles levert je het niet heel veel op. De 'eenvoudige' is 10483 gevlogen miles, die met stopovers 11508. Als je bijvoorbeeld kijkt bij het gespaarde aantal miles bij een x-programma, wordt het verschil iets groter: B-klasse (SIN-DPS-SYD) zal doorgaans meer miles opleveren dan N-klasse. Bij Flying Blue krijg je voor AMS-CGK-SYD in N-klasse ongeveer 7862 miles en voor de opgesplitste variant (N+B klasse) 9608 miles als ik zo snel even goed gekeken heb op de Flying Blue-website. Dat zal je ongetwijfeld nog een stuk verder kunnen oprekken, maar dit geeft een idee.

    Ja, zo werkt het inderdaad! En dan wordt het 'echt leuk' als je wat meer vrijheid krijgt in de routeregels, bijvoorbeeld als je ook veel codeshares kunt gebruiken (bijvoorbeeld het voorbeeld van BA/AA/AY/IB/Etcetera dat hierboven ergens genoemd werd).

    Lifemiles is waarschijnlijk niet de meest handige keuze als je voor status wilt gaan: je hebt daar 40.000 gevlogen miles (waarvan 10.000 met Avianca) voor nodig. Voor 'snel en makkelijk status' bij StarAlliance is Aegean waarschijnlijk beter. Daar vind je hier en hier meer informatie over :).
     
    Lionell en tgrhuis12 vinden dit leuk.
  12. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Weet je bijvoorbeeld ook uit ervaring of er een bepaalde luchtvaartmaatschappij over het algemeen veel flexibiliteit in de routeregels heeft?
    Als je veel codeshares kunt gebruiken, zijn de routeregels dan wat flexibeler?



    FRA-ADD -- ET.PNG
    FRA-ADD-JNB.PNG

    Ik heb dit ticket met ET gevonden, je ziet dat het basistarief bij FRA-ADD 2€ lager is dan het basistarief FRA-ADD-JNB.
    Geldt dit ook als een 'gratis' stopover?

    Ik dacht dat er bij het FFP van A3 hele grote wijzigingen aangekondigd waren, waardoor het bereiken van status veel moeilijker gaat (oa. looptijd gold van 36 naar 12 maanden, van 19.000 miles naar 24.000 miles als je 4 vluchtsegmenten bij A3 of Olympic) dat vind je hier: http://forum.ikvliegveel.com/threads/het-eind-van-een-tijdperk.320/
    Heel erg bedankt voor je reactie!!!:):)
     
  13. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    @tgrhuis12 komende week verschijnt er een artikel op onze blog met daarin de wijzigingen van het Aegean Miles & Bonus programma ;)
    @Valentijn bedankt voor het posten van de link van het Aegean Gold artikel :)
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  14. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Lionell vindt dit leuk.
  15. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Er zijn dan in ieder geval meer vluchten waarop je je route in elkaar kunt knutselen, dus dat maakt het wat makkelijker. Ik heb zelf altijd goede ervaringen met de hiervoor genoemde OneWorld-maatschappijen, maar ik weet niet of zij nou per definitie 'flexibeler' zijn dan andere maatschappijen. Ik heb er gewoon wat meer ervaring mee ;)! In het verleden heb ik met Delta ook nog weleens zonder al te veel moeite leuke routes kunnen knutselen, ook met KLM-vluchten ertussen! Afgelopen maart nog AMS-YVR-LAX-JFK-ATL-GUA voor dezelfde prijs als AMS-ATL-GUA :)!

    Bij het voorbeeld dat je geeft is er nog geen sprake van een stopover, alleen een transfer (het is <24 uur). En het is eigenlijk gewoon 'toeval' dat het ticket naar JNB maar 2 euro duurder is dan naar ADD, want het zijn 2 verschillende tickets. Als je de tariefregels van FRA-JNB erbij pakt, zie je dat er 'unlimited stopovers' zijn toegestaan, maar wel met een hele grote lijst routerestricties, dus waarschijnlijk krijg je alleen een stopover in ADD voor elkaar:
    FRAJNB.JPG

    A3 wordt inderdaad een stuk minder royaal dan het nu is, maar volgens mij nog steeds een stuk beter dan Lifemiles. Lifemiles was tot voor kort (tot 3 dagen geleden, om precies te zijn!) heel gunstig voor het inwisselen van miles, maar qua status niet perse het handigste - vooral door 10.000 Avianca-miles die je moet vliegen. Dan zijn de 4 A3-segmenten een stuk makkelijker (en goedkoper!) om te halen!
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  16. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ik heb net gekeken, hij staat gepland voor 22 oktober dus hou zeker de front page in de gaten. Ik zal de link dan ook posten in het forum.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  17. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    :):):)Ik heb de volgende routes gevonden:
    AMS-FCO-ATL-JFK en AMS-JFK.
    AMS - JFK:
    AMS-JFK -- KL.PNG

    AMS-FCO-ATL-JFK
    AMS-FCO-ATL-JFK -- AZ DL KL -- deel 1.PNG AMZ-FCO-ATL-JFK -- AZ DL KL -- deel 2.PNG

    Als ik het goed begrijp, maken de transfers in FCO en ATL het ticket veel goedkoper, ze vallen allemaal onder dezelfde fare, die veel goedkoper is dan de fare AMS-JFK zonder tussenstop, en maken de overstappen de route zelfs goedkoper.

    Ik heb een retourtje DUS-ATH met A3 gevonden, dat is dus het probleem niet :)
    DUS-ATH -- A3.PNG
    115€ per stuk, dus 2X115€= 230€

    @Lionell Bedankt! :)
     
    Lionell vindt dit leuk.
  18. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Ik ben inmiddels ook begonnen met het kijken naar interessante reisjes. Nu kwam ik een interessante farecode (bijv. BA OJW1EU) tegen. Is het ook (ergens) mogelijk om op basis van deze code te zoeken naar beschikbare vluchten? of moet ik dan o.b.v. de fare rules trial and error toepassen.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2014
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  19. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    De code waar je het over hebt heet een fare basis code. Als je die ontleedt, kun je logischerwijs redeneren op welke vluchten de code waarschijnlijk van toepassing is. Het ontleden is echter niet bijzonder makkelijk, vooral omdat iedere airline een ander format hanteert. Om iets meer over de formats te lezen, kijk hier. Je kunt via ITA zoeken op fare basis code, maar het is niet zo straightforward. Daarover vind je hier een aardige uiteenzetting.
     
  20. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Hartelijk dank. Ik zal me hier verder in verdiepen. Dit lijkt inderdaad te zijn wat ik zoek.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina