Even een vraagje tussendoor - weet iemand of er een lounge open is voor OneWorld members op CDG? Ik zie dat de oorspronkelijke ICARE, Cathay en Admirals dicht zijn en volgens mij zijn dat de enige die voor Oneworld members zijn. Maar wellicht hebben ze een lounge voor meerdere alliances bij elkaar geopend i.v.m het lage aantal reizigers? Kan er nergens wat over lezen. Ik zit te kijken om een vlucht te boeken vanaf CDG of MXP met Qatar, alleen MXP zijn volgens mij al helemaal geen lounges open...
Wellicht ten overvloede en geen antwoord op je vraag: als je een revenue ticket boekt met Qatar en geen Oneworld status hebt krijg je geen loungetoegang meer, tenzij je een (vaak fors duurder) business ticket hebt met een hogere boekingsklasse.
Thanks, hier ben ik inderdaad van op de hoogte. Heb toevallig een aantal artikels hierover gelezen. Belachelijk nieuwe format (tickets zijn geen cent goedkoper geworden, dus zijn basically alleen dingen weggestript). Check deze dummy boeking. €1700,- verschil (one way!) voor seat selection en lounge access. Echter ben ik Qatar Gold / OW Sapphire dus moet lounge toegang hebben, ook met een Business Classic ticket. Alleen niet tot hun premium lounges want die zijn echt alleen voor Business Comfort of hoger. Maar die zijn toch gesloten.
Wilde hier even mijn ervaring delen met vliegen naar Canada. Afgelopen zaterdag AMS - YYZ in WBC 5 vd 36 stoelen bezet. Economy zat aardig vol. Voor boarden langs gate E1 voor temp check. Had verwacht dat hier ook de rest gecheckt werd (zoals de info voor de arriveCAN app), maar dat werd gedaan tijdens het boarden. Dus dit werd lichtelijk een zootje aangezien ze zelf niet wisten wat er gecontroleerd moest worden. Er werd mij gevraagd om mijn toestemming om naar Canada te reizen, maar niet de eTA. Het enige dat je hebt is het electronische formulier in de arriveCAN app, maar dit wilden ze niet zien. Werd klein beetje discussie en uiteindelijk mocht ik boarden. Service was verder goed en hartelijk, eten was ok. Bij aankomst redelijke rij bij border control. Eerst gewoonlijke procedure aan een van de machines. Geen extra vragen behalve de vraag naar een negatieve covid test. Dan naar een beambte om het formulier te laten checken. Volgens de arriveCAN app moet je daar ook aangeven dat je uitgezonderd bent van de quarantaine. Ik was totaal voorbereid op een kruisverhoor en het laten zien van allemaal documenten, maar de beambte wist niet eens dat zij een uitzondering konden geven. Dus eerst overleg met een collega en die vroeg mij waarvoor ik kwam en na beantwoorden van onderhoud van medische apparatuur kreeg ik een 3 cijferige code om in de arriveCAN app in te voeren en daarna kreeg ik een scherm dat ik uitgezonderd was van quarantaine. Dat ging allemaal eigenlijk te makkelijk dan het zou moeten. Ook weer een voorbeeld van maatregelen die niet veel inhouden. Maar goed waarschijnlijk toch wel mensen tegenhouden om te reizen. Ik vond het wel bijzonder dat ik beter de procedures wist dan degenen die de procedures moeten controleren...... Wel een tip voor het gebruik van de arriveCAN app is het maken van screenshots. Ik had 2 weken geleden de eerste aanvraag ingediend. Tijdens de vlucht ging ik die checken en toen was de hele aanvraag eruit en ik had geen screenshot gemaakt. Dus tijdens de vlucht weer een aanvraag gedaan. Ben ik bij de beambte is het scherm weg waar ik de uitzonderingscode kan invoeren. Dus live weer een aanvraag gedaan (natuurlijk mensen achter me in de rij zuchten......) en toen had ik het scherm weer om een uitzonderingscode in te voeren. dus code ingevoerd en dan krijg je een screen met uitzonderingscertificaat. Gelukkig gelijk een screenshot gemaakt, want een uur later was alles weer verdwenen in de app. Dus de app werkt prima...... Verder nu in Canada geen vragen of checks, behalve temperatuur camera's bij de security. Verder in Canada ook veel dicht. Nu in Vancouver, BC wel bars en restaurants geopend, maar met zeer beperkte capaciteit en plastic schermen. Maar goed, eet toch alleen in me hotelkamer. Bezorging is hier prima geregeld En het aantal cases is exact hetzelfde als in Nederland, maar dit land is 20 keer groter.
Weet iemand wat de (eu) rechten zijn van de passagier voor een refund wanneer de terugvlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij? Ik heb een retourvlucht van Xiamen Airlines. De heenvlucht heb ik al genomen, terugvlucht is geannuleerd. Xiamen Airlines geeft aan dat een refund voor de terugvlucht aan de prijs van een losse enkele reis ticket ligt. Bijv. prijs van een retourticket (AMS-XMN-AMS) was €900, indien er slecht een enkele reis AMS-XMN geboekt was was de ticketprijs €890. In dit geval krijg ik slechts €10 terug en misschien de belastingen. Ik vind dit heel vreemd aangezien bij AF en KLM ik het bedrag terugkrijg wat ik daadwerkelijk had betaald voor de terugreis (vaak de prijs die ITA aangeeft voor de inbound). Ik kan namelijk ook niks online vinden over de rechten van de passagier bij een partially used ticket.
EU-regelgeving is volgens mij niet van toepassing aangezien Xiamen Airlines (ik neem aan dat zij de vlucht zouden uitvoeren en het geen codeshare was) geen EU-vliegmaatschappij is en de geannuleerde vlucht niet uit de EU vertrekt. Hoe de regelgeving in China is weet ik helaas niet.
Klopt, omdat het (in dit geval) geen EU maatschappij is. Dan is EU regelgeving alleen van toepassing op de outbound.
Dit is het overzicht van wanneer de EU-rechten van toepassing zijn: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
Idd een rare redenering. Wat als de prijs voor een enkele reis meer is dan een retour? Dan moet je bijbetalen om te annuleren? En ja, dat komt voor, want... luchtvaartprijszetting...
Weet iemand of je voor de PCR-test bij KLM Health Services met AMEX kan betalen? Vind die dingen maar duur dus FB miles ervoor terugkrijgen zou de pijn een beetje verzachten.
Volgens de site kun je betalen met een credit card. Ik neem aan dat dan in ieder geval de FB Amex wordt geaccepteerd.
Ja dat kan, in ieder geval op locatie Den Haag. Volgens mij heb ik er nog dubbele mijlen voor gekregen ook.
Het verbaasde mij hoe druk het was, maar het liep erg soepel. 'S ochtends om 11u getest en 's middags om 17:00 de uitslag, al met al 5 minuten binnen geweest.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...verre-vluchten-wegens-aangescherpt-reisbeleid Heftige beslissing van KLM.
Op routes waar je nog rendabel kunt vliegen zou je toch wat extra personeel neer kunnen zetten en met stand-by diensten gaan werken. Of lokale inwoners gebruiken: in Curaçao wonen alleen al 4 gezagvoerders en meerdere stewardessen die normaal per dienst eerst naar Amsterdam moeten om te positioneren. In deze uitzonderlijke omstandigheden zou je daar iets creatiever mee om kunnen gaan. Maar wellicht is het probleem iets breder dan het lijkt: stel 1 van de 16 personeelsleden test vlak voor vertrek positief en ze zijn 4 dagen op pad geweest met die crew, in zelfde toestel en hotel (straatverbod) verbleven, dan is dat wel een gevalletje 'in contact geweest met een besmet persoon' voor die andere 15. Dan kun je de hele crew afschrijven. Aan de andere kant.. als die ene positief is, wordt die straks getest en positief bevonden, maar nu helemaal niet getest. Dus nu vliegt die hypothetische persoon gewoon met alle risico's van dien.
Toch maar even KLM gebeld. Ze kregen heel veel telefoontjes hierover maar men is hier intern nog niet uit. Advies, site in de gaten houden...