Daarom ben ik altijd blij met de bar achterin bij Emirates... daar speelt mijn dochter graag en heeft niemand er last van.
Ik heb binnenkort een via KLM geboekt, AF coded vlucht uitgevoerd door Finnair. Kan iemand mij vertellen hoe het dan met Skyteam elite + voordelen zit qua bagage / lounge en boarding? Via de websites word ik helaas niet veel wijzer
Bagage staat in je boeking, wil je extra meenemen gelden de regels van finnair. Gratis comfort seat als je plat bent zit er niet in. Lounge, ja. Priority, ja. Is tenminste mijn ervaring met codeshare.
Ik heb volgens mij precies dezelfde route gevlogen in april (AMS-CDG-HEL-CDG-AMS). KLM geboekt op AF vluchtnummers in business class waarbij CDG-HEL-CDG werd uitgevoerd door Finnair. Bagage staat inderdaad in je boeking, 60 XP plus mijlen, priority boarding etc. Als je via CDG vliegt moet je van terminal wisselen, dat vond ik een krappe overstap in mijn geval. In Helsinki mag je niet in de Finnair lounge maar kun je wel in de Aspire lounge.
Wij hadden afgelopen maandag dus ruim 13 uur vertraging op een vlucht van KL naar SIN (45 minuten ofzo) doordat we vlak na het opstijgen terug moesten ivm brandlucht en rook. We vlogen met Silkair op een MH ticket. Heeft iemand ervaring met een vergoeding of claim buiten de EU? Hoe kun je dat het beste aanpakken? We hebben ook extra (hotel) kosten moeten maken.
Medereizigers, Mijn collega's vlucht was genannuleerd een tijdje terug en stond op Schiphol. Vervangende vlucht volgende dag vroeg. Er werd geen Hotel geregeld want omdat ze in NL woonde moest ze maar gewoon naar huis gaan. Is dit gebruikelijk? Maar als je gereserveerd op lang parkeren staat? eruit en weer opnieuw betalen? Iemand ervaringen of ideeën? We hadden hierom ook discussie over hotels in geval van vertragingen enz. Worden businessclass passagiers in betere hotels of kamers geplaatst dan economy? (een en ander omdat er weer zowel bij KL als Af stakingen aan zitten te komen...)
Ja dat lijkt me toch maatwerk, als je uit bv Groningen komt lijkt het me niet dat je naar huis gestuurd kan worden vanaf Schiphol in jouw geval. Maar woon je nou in Hoofddorp, kan ik me best voorstellen dat ze dat voorstellen. Er is nog een 3e optie die ik in jouw verhaal niet tegenkom; ik ben een keer met een taxi naar huis gebracht savonds laat ivm geannuleerde vlucht. Hotel was niet te regelen ivm drukte, en met OV kon ik niet thuis komen. Gingen nog 5 andere lotgenoten mee in het busje en heb daardoor bijna 2 uur erin gezeten voor wat normaal 25 km is. Ging vanaf Schiphol via Utrecht en Alphen aan den Rijn naar Hillegom. Was als laatste aan de beurt.
Het lijkt me (ongeacht welke maatschappij het was) dat dit valt onder EC 261/2004, die geldt voor alle vluchten die vertrekken vanuit europa (en sowieso voor alle Europese airlines). In dit geval had je collega (zolang het niet door weer of andere overmachtssituatie kwam) recht op compensatie en op "duty of care" door de maatschappij, wat inhoudt dat ze voor een hotel icm maaltijden moeten zorgen. Zelf kreeg ik afgelopen januari bij een overboekte vlucht met KLM naar Curacao (ze zochten vrijwilligers) €600 "cash" of €800 KLM-credit compensatie (dit bedrag is op basis van afstand) en er werd gevraagd of ik een hotel nodig had, aangezien ik in Zandvoort woon was dit niet nodig, waardoor ik nog eens €45 extra kreeg, anders hadden ze een hotel voor me geregeld. En natuurlijk de €10 voucher voor op Schiphol (die heb ik naar AF/KL ingestuurd voor 2000 miles) Volgens mij is het trouwens zo, dat ook bij weer-gerelateerde annuleringen/vertragingen, de airlines wel duty of care hebben, dus dat ze een hotel voor je moeten regelen als je de dag erna vertrekt en maaltijden, alleen dan heb je geen recht op compensatie.
Nou gaat lekker met de aircraft configuration changes. Nu Etihad gewijzigd van 787-9 naar A330. Helaas een stuk minder moderne F cabine....
Bedankt voor het delen. De reacties zijn veelal gericht op de rechten in de EU. Weet iemand hoe het zit met vertraging en vergoedingen buiten de EU?
Vandaag dankzij dit forum 37€ verdiend Ik zag op de homepage hier het artikel over dubbele FB miles bij Le Club Accor, en ben even mijn twee lopende boekingen gaan bekijken bij Accor. Die waren flexibel geboekt, en heb ik geannuleerd om van de dubbele FB miles actie gebruik te kunnen maken. Bij het herboeken bleek ik ook 37€ goedkoper uit te zijn voor precies dezelfde hotels/kamers/tariefsoort/data.