InsideFlyer Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Lionell, 23 mrt 2017.

  1. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    571
    Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Een collega uit NL is omgeboekt naar de ochtend vlucht woensdag voor onze vergadering morgen en volgens de Deense media zit de koningin ook ergens vast en kan niet naar huis. En dat met volop zon hier in Kopenhagen dit weekend, zou het kouder worden in het zuiden met die globale centraleverwarming?
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  2. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.555
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Ik was door KLM overgeboekt naar de SAS vlucht gisteren om 8.00 van CPH. Na overleg met de vriendelijke dames in de KLM lounge mocht ik naar binnen. Toch nog even wat kunnen eten en koffie kunnen drinken voor de vlucht. Het ontbijt was alleen op de bovenverdieping. Bij SAS is alleen koffie gratis en wat zit je daar krap.
    Vrijdag en zaterdag zeker veel zon in CPH. Zaterdag dan ook erg druk in Tivoli.
     
  3. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    1.580
    Trofeepunten:
    478
    Willen jullie even helpen? Ik werd gevraagd om een TEDtalk te geven...een platform met miljoenen volgers...en ik mocht het 19 minuten hebben over dat wat ik het allerliefste doe. Natuurlijk hoop ik op meer spreektijd...wanneer jullie het leuk vinden, kunnen jullie me dan even een duimpje omhoog geven? Ben ook heeeel erg benieuwd naar jullie reacties, moet haast bekend voorkomen!

     
    Didier13, Lionell, danfl44 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    571
    Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Als je daar bij optelt dat SAS geen business class heeft binnen Europa (het verschil is niet groot, maar voor een biz ticket en dan nog niet eens de middenstoel vrij), dan weet je waarom ik nog steeds via AMS of CDG de wereld in reis, zelfs met een SAS hub naast de deur.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  5. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Interessant punt. De Europese premium economy tarieven vind ik - op het oog - juist veel beter aansluiten bij het geleverde product (~ € 200,00 RT) dan EBC ( > €400,00).

    Behalve middenstoel (als je niet met KLC vliegt) kon ik eigenlijk geen echte voordelen vinden ten opzichte van SAS plus.

    Is SAS Plus echt zoveel minder dan EBC? Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  6. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    571
    Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Ik moet toegeven dat ik SAS Plus maar twee keer heb mogen meemaken. De eerste keer was een Lufthansa business ticket naar LAX, waar de eerste leg werdt uitgevoerd door SAS. Dan kom je dus bedrogen uit de bus, samengedrukt as sardientjes op de eerste paar rijen en de gratis keus uit een droge pizzarol van het menu. Nee dank je, ik ga in Frankfurt wel in de lounge.

    De tweede keer was binnen Scandinavië, waar de eco tickets vrij duur waren en een plus ticket maar een paar tientjes meer. Dan is Premium Economy wel aardig, zeker als statusloos.

    Het verschil in harde product is vooral de geblokkeerde middenstoel (niet in de E-series) en de extra beenruimte (die je bij KLM ook kun kopen als Eco Comfort en, als ik het goed heb, bij AF gratis voor elite leden). Het eten was beter bij KLAF, maar volgens mij heeft SK in de tussentijd hun catering verbeterd, dus daar zal weinig verschil meer inzitten.

    Kortom, het is volgens mij vooral een kwestie van het sturen van verwachtingen, waar de prijs natuurlijk een goed stuk gereedschap is. Ik zou wel wat meer beenruimte willen bij SAS, maar verder als je Premium Economy verwacht, is het zeker geen slecht product, als de prijs goed is. Als je "echte" business class verwacht, zoals op andere continenten, wordt je zo-ie-zo teleurgesteld in Europa, en voor de korte afstanden maakt het ook echt niet zo veel uit. Ik vlieg daarom eigenlijk ook alleen business in Europa in verband met een doorverbinding op een long-haul. Met status is het het extra geld niet waard. Zonder status, tjah, hoe veel heb je er voor over? :)
     
    Lionell en jongesander vinden dit leuk.
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Ja, het "model" (geen echte business class stoelen) levert volgens mij wel voordelen voor de maatschappijen op.

    Toch ben ik wel benieuwd of er uiteindelijk geen markt is voor verdere segmentering nu economy "race to bottom" is. Bijvoorbeeld 1 of soms 2 rijen "business class" met dito pricing (2-2 configuratie zoals domestic first). Daarna premium eco (sas plus model), flexibel in te delen en daarna eco comfort (alleen meer beenruimte) en economy.

    Voor een korte vlucht klinkt dat extreem complex, maar het geeft wel keuze.
     
  8. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    571
    Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Niet zo veel complexer, alleen een extra "echte" business class bovenop de huidige producten, en nog steeds flexibel met het gordijntje tussen aantal rijen premium eco og eco comfort. En zou echt wel lekker zijn met 2-2 stoelen, maar de vraag is of de gek er voor wil betalen...

    Helaas heeft AF nou juist premium eco afgeschaft binnen Europa een paar jaar geleden. Grappig detail is dat ze dat huist deden terwijl wij in Thailand waren, en terugkwamen met overnachting op CDG en ze stonden dus heel raar te kijken toen we aanschoven bij de SkyPriority security met "slechts" de duurste economy class tickets, want dat was wat onze Prem. eco tickets nu waard waren. Na wat heen en weer gebel, toch eens geworden dat we er door mochten en ook ontbijten in de lounge op mijn Gold voordelen, al waren we drie personen. Anders was er ook wel een klacht gekomen voor deze downgrade, maar communicatie had beter gekunnen.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  9. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Moet zeggen dat dit, met name gericht op de jongeren in de zaal, een top TEDx talk is. Zeer inspirerende lezing met name over kansen die je moet durven grijpen, door buiten de 'typische' lijntjes te kijken.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  10. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.518
    Leuk Bevonden:
    4.728
    Trofeepunten:
    1.573
    Heerlijk verhaal en leuk om te zien wat voor interessante mensen we op InsideFlyer hebben. Vooral het geven aan andere is zo belangrijk in de hedendaagse maatschappij. Qua levensinstelling heb je dezelfde instelling als een Amerikaanse blogger die ik volg, Ryan Biddulph. Als we ooit een InsideFlyer feestje organiseren, dan weet we waar aan te kloppen :)
     
  11. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
  12. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    1.580
    Trofeepunten:
    478
    Leuk om te lezen...!! Dankjewel...en ach...een beetje gek zijn we allemaal wel...alleen sommige mensen durven er niet voor uit te komen!
     
  13. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    1.580
    Trofeepunten:
    478
    Ryan ken ik inderdaad van zijn blogs! Dat sluit naadloos aan...en waar ik ook ter wereld kom...door mijn luggage tags...ben ik nu te herkennen! Dankjewel voor de complimenten!
     
    Lionell vindt dit leuk.
  14. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.518
    Leuk Bevonden:
    4.728
    Trofeepunten:
    1.573
    Ja sommige van z'n audiobooks zijn een flinke bron van inspiratie. Graag gedaan! :)
     
  15. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    982
    Leuk Bevonden:
    1.475
    Trofeepunten:
    303
    Iemand enig idee of er een logica achter het baangebruik van Schiphol zit? Mijn laatste vluchten waren van/naar Washington, Tallin, Rome, Dublin, Chicago en Helsinki en waren allemaal steed met de polderbaan. Op de landkaart zou je deze bestemmingen vanuit AMS wel als alle windrichtingen kunnen bestempelen, maar toch was echt alles via de Polderbaan.
     
  16. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.639
    Leuk Bevonden:
    2.484
    Trofeepunten:
    583
    Meestal is baangebruik afhankelijk van de windrichting en tijdstip waarop je vliegt. Hier een filmpje van schiphol waar ze het nogmaals uitleggen.
     
  17. Rutger

    Rutger Silver Tier

    Berichten:
    218
    Leuk Bevonden:
    191
    Trofeepunten:
    268
    In een standaard situatie, en bijna altijd zo, is de Polderbaan de vaste landingsbaan van Schiphol en de Kaagbaan de vaste startbaan. In de piekuren kunnen ze dan nog een derde baan openen en heel soms een vierde baan. Meestal zie je dan de Aalsmeerbaan als tweede startbaan gebruikt wordt, of de Zwanenburgbaan of Buitenveldertbaan als tweede landingsbaan. Pas als het echt goed begint te waaien vanuit een andere windrichting gaan ze pas van banen veranderen.

    Nog kleine edit - Om je vraag concreet te beantwoorden: de Polderbaan is dus de landingsbaan die in de meest voorkomende windrichting ligt en het minste geluidshinder veroorzaakt, en daarom de voorkeursbaan.

    Op de website van de luchtverkeersleiding Nederland kan je trouwens best veel info vinden, zoals dit: https://www.lvnl.nl/omgeving/route--en-baangebruik/preferentievolgorde.html en https://www.lvnl.nl/omgeving/route--en-baangebruik/baanpreferenties.html
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2017
    Grouchy, lloydje33, ErwinLansing en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.216
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Ik heb het filmpje gezien. De man zat te verkondigen dat we alle windrichtingen aan banen hebben omdat ze tegen de wind in moeten stijgen/landen. Toch heeft menig (heel grote) luchthaven er soms maar 2, en de kleintjes er maar één. Ik heb niet het idee dat er veel vertragingen zijn op die andere als de wind van opzij komt....
     
    Rutger vindt dit leuk.
  19. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Voornamelijk met wat sterkere windkrachten heeft Schiphol een voordeel. En omdat er zo dicht aan zee nog al weleens sterke schommelingen in windrichting en snelheid zijn heeft Schiphol zoveel verschillende banen met verschillende windrichtingen.
     
  20. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    571
    Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Kopenhagen heeft twee parallelle banen en een (kortere) dwarsbaan. De luchthaven wil graag van de dwarsbaan af, om meer plek te maken voor meer terminals (en dus winkels), maar de luchtvaartmaatschappijen zijn er erg tegen. Een aantal dagen per jaar, wordt de dwarsbaan gebruikt om dat, vooral kleinere vliegtuigen, niet op de andere twee banen kunnen landen. Zonder de dwarsbaan, moeten die dus of uitwijken of cancellen. Dus ja, met zo veel banen in zo veel richtingen, heeft AMS een duidelijk voordeel bij harde wind.
     

Deel Deze Pagina