Ik moet toegeven dat ik SAS Plus maar twee keer heb mogen meemaken. De eerste keer was een Lufthansa business ticket naar LAX, waar de eerste leg werdt uitgevoerd door SAS. Dan kom je dus bedrogen uit de bus, samengedrukt as sardientjes op de eerste paar rijen en de gratis keus uit een droge pizzarol van het menu. Nee dank je, ik ga in Frankfurt wel in de lounge.
De tweede keer was binnen Scandinavië, waar de eco tickets vrij duur waren en een plus ticket maar een paar tientjes meer. Dan is Premium Economy wel aardig, zeker als statusloos.
Het verschil in harde product is vooral de geblokkeerde middenstoel (niet in de E-series) en de extra beenruimte (die je bij KLM ook kun kopen als Eco Comfort en, als ik het goed heb, bij AF gratis voor elite leden). Het eten was beter bij KLAF, maar volgens mij heeft SK in de tussentijd hun catering verbeterd, dus daar zal weinig verschil meer inzitten.
Kortom, het is volgens mij vooral een kwestie van het sturen van verwachtingen, waar de prijs natuurlijk een goed stuk gereedschap is. Ik zou wel wat meer beenruimte willen bij SAS, maar verder als je Premium Economy verwacht, is het zeker geen slecht product, als de prijs goed is. Als je "echte" business class verwacht, zoals op andere continenten, wordt je zo-ie-zo teleurgesteld in Europa, en voor de korte afstanden maakt het ook echt niet zo veel uit. Ik vlieg daarom eigenlijk ook alleen business in Europa in verband met een doorverbinding op een long-haul. Met status is het het extra geld niet waard. Zonder status, tjah, hoe veel heb je er voor over?
Klik om te vergroten...