Mijn vlucht ORD-CDG-AMS was overboekt (business class met FB-miles). Op de luchthaven omgeboekt naar ORD-AMS met KLM. Hierdoor sneller thuis. Als ik EU261 lees zou er toch sprake zijn op compensatie, 50% van 600 euro. Hebben jullie hier ervaring mee? De AF/KL klantenservice wil me wel de Franse luchthavenbelasting terugbetalen maar dan moet ik een kopie van het ticket mailen. Ze hebben geen toegang tot de Flying Blue ticketvoorwaarden???
De grote vraag is wat de vertrektijd van je nieuwe vlucht was. Bij de consumentenbond staat (igv annulering) dat een vertrektijd 1 uur eerder dan origineel recht geeft op compensatie. Bij juridisch loket wordt daar niet over gesproken. https://www.juridischloket.nl/aanko...erug-bij-vertraging/#Mijn vlucht is overboekt Kreeg je aan de balie geen vergoeding vanuit afkl voor deze situatie?
Air France naar Parijs en KLM naar Amsterdam vertrekken om dezelfde tijd. Bij annulering is de regel inderdaad 1 uur eerder. Bij instapweigering zie ik deze regel niet terugkomen. Ik ben nog steeds verbaasd dat men de omboeking in 20 seconde had verwerkt. De check-in dame had haar supervisor geroepen, deze heeft 2 keer geklikt, ik had een andere boarding pass en de volgende was aan de beurt. Meer informatie kreeg ik niet.
Het is niet ongewoon dat men passagiers bij voorbaat al heeft geselecteerd voor omboeking naar een andere directe vlucht als de oorspronkelijk vlucht geannuleerd is, zeker als het zo snel is geregeld stond deze optie er vast al in en moest geselecteerd worden, want anders moet je wel wat meer aanpassingen doen om een boarding pass te krijgen. Helemaal van te voren aanpassen bij een overboeking kan niet, want als de passagier bijvoorbeeld bij het inchecken opeens de vlucht wil wijzigen naar een andere eindbestemming en men heeft je al omgeboekt is het een instapweigering, mag de passagier gratis omboeken en heeft deze ook recht op een vergoeding. De vraag is hier wel welke 'schade' hier is gelegen als je binnen de luchtvaartmaatschappij op (nagenoeg) dezelfde tijd in vertrekt en dan met een directe vlucht gaat met een zelfde soort boordproduct, dan zou inderdaad terugbetaling van eventuele extra Franse overstap luchthavenbelasting van toepassing zijn. Het enige kan zijn als de Business Klasse nog de oude KLM stijl was en de nieuwe Air France stijl en het product wel wezenlijk anders is, dan zou je vanuit die optiek nog recht hebben op een vergoeding.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je in aanmerking komt voor enige vergoeding. Geest van de regel is het compenseren van ongemak en die was er niet, je was zelfs sneller op de plaats van bestemming. Moeilijk om hard te maken dat dat ongemak heeft opgeleverd. Maar helaas zou die vergoeding dan niet meer inhouden dan "een handvol miles".
'Schiphol hield rapport over krimp tegen onder druk van KLM' https://nos.nl/artikel/2511082-schiphol-hield-rapport-over-krimp-tegen-onder-druk-van-klm Ik blijf het zeer bijzonder vinden dat wij hier in Nederland een luchthaven hebben die zich, in plaats van zich volledig te focussen op hun core business van het efficiënt laten en landen en opstijgen van vliegtuigen, bezighoudt met (verkapt) milieu activisme en het actief promoten van torenhoge woekerbelastingen op vliegen. Tijd voor een nieuwe politieke wind en andere rechtsvorm van Schiphol N.V. Wij zijn echt zo'n beetje het enige land ter wereld met de slechtste luchtvaartlobby ter wereld. En media die de luchtvaart maar blijven wegzetten in het verdomhoekje. Erger mij hier groen en geel aan.
Ik vlieg in April voor het eerst long haul én business class, via KLM met een 787-10. Ik voel mij best dom om dit te vragen: enig idee of het mogelijk is om mijn laptop op te laden, en zo ja, wat voor adapter ik daarvoor nodig heb? Bij stroomvoorziening op de website staat ‘Ja’, en als ik wat filmpjes op YT bekijk is dat meer dan alleen een USB-poort.
@Sokkenpop maar deze levert wel 110V. Dus je moet even kijken of je laptopoplader dat aankan. Mijn originele HP-laptoplader wel, maar een universele USB-C oplader die ik heb weer niet.
Dit weekend zijn we met een charter van Gulf Air naar Bahrein gevlogen voor de F1. Bijzonder aangenaam verrast door deze maatschappij. We vlogen met een A321 neo...prima stil toestel met 4 rijen lie-flat business. Economy prima beenruimte en goede entertainmentsystemen. Heel goed personeel en top eten. Aanrader!
Mijn laptop heeft een stekker met hele dikke polen. In sommige vliegtuigen past ie wel, in andere weer niet. Ik neem voor de zekerheid altijd een verloopstekker mee.
Weet iemand wat er met ITA Airways aan de hand is? De vluchten naar LIN zijn op 11, 12 en 13 maart geannuleerd volgens de Schiphol app. Voor 14 en 15 maart staan ze er nog niet in maar ik vlieg de 15e en begin nu een beetje nerveus te worden. Ook een vlucht naar FCO op 11 en 13 maart zijn geannuleerd.
Ik had ook al op de site van LIN gekeken en daar stond de avondvlucht naar Amsterdam er nog wel op, dus het zou ongebruikelijk zijn dan de ochtendvlucht terug te annuleren. Laten we hopen dat het gewoon een fout op de site is. Ik ga komend weekend de route AMS - LIN - FCO - FLR maken en heb er veel zin in!
Ah nice!! Die nieuwe A321NEO’s hebben de beste business class stoelen in Europa denk ik. Gewoon platte stoelen zoals menig airline op hun widebody fleet heeft. De toestellen waarmee ik vlieg hebben die stoelen niet maar ik vind het heel gaaf een andere skyteam business class (+ lounge) mee te gaan maken dan die van AF en KL.
Ondertussen bericht ontvangen van AF. Ik kreeg 300 euro + Franse luchthavenbelasting aangeboden. Heel netjes. De regel is ontzettend zwart-wit. Bij instapweigering is het bij verre bestemmingen 600 euro bij 4 uur later dan gepland op de vervangende vlucht of 300 euro bij minder dan 4 uur overschrijding. Eerder aankomen is minder dan 4 uur overschrijding. Let op, dit is specifiek bij instapweigering, bij annulering en vertraging is rondom dezelfde tijd vertrekken en eerder aankomen geen ongemak.
De vernieuwde stoelen aan boord bij Cathay. Vind vooral de premium economy er veelbelovend uitzien, de rest vind ik vrij...standaard tbh.