Volgens mij zei ik gisteren nog op een beetje decadente manier “excuuuuse me” terwijl ik me er doorheen worstelde Moeten ze ook maar een invoegstrook maken voor de late-from-lounge-arrivals
Vaak zijn er alsnog 2 rijen: een met skypriority bord en een zonder. Die met skypriority blijft vaak leeg zodra zone 3+ gaat boarden. Daar kun je later alsnog doorheen. Of langs de balie, waar ook gezinnen met kinderen en hulpbehoevenden pre-boarden.
De meeste mensen houden zich er braaf aan, ik hoef over het algemeen geen bagage in de bakken en hoef niet als eerste te boarden, tegenwoordig kan ik het, mits er geen vertraging is, zo timen dat ik vanaf de lougne zo in één keer doorloop tot in de slurf. Dat is dan mijn ultieme geluksmomentje dat ik dat just in time doe. Bij vertraging is de angsthaas in mij, ondanks dat op het bord de vertraging staat aangegeven, toch altjd nog voor het boardingproces begint bij de gate...
Nou afgelopen maandag nodigde de kaartjescontroleur de massale 3+ rij uit ook via SP te boarden. Ik heb een enorme brul gegeven dat ik zone 1 was. Toen liet hij me wel voor.
En die angst is helemaal terecht. Een aantal jaar geleden op een haar na mijn vlucht gemist hierdoor. Ik kwam aan en er stond een uur vertraging op het bord. Rustig de lounge in gegaan met een collega een paar biertjes drinken omdat we 2 uur moesten wachten. Na een uur moesten die biertjes eruit dus liep ik langs het scherm naar het toilet en er stond.. gate closing. Wij kwamen aansprinten toen de grondstewardes net de gate wou sluiten
Ja ik vond dat nodig. Ik heb hard gewerkt aan een status en nu ik ervan kan profiteren wil ik dat ook. Dus hoort hij gewoon eerst de SP boarding rij af te werken voordat hij de meute voor mij laat gaan. En ja het is heel normaal om er wat van te zeggen. Het feit dat hij me gelijk voor liet bewijst al dat ik in mijn recht stond. Operationele redenen waren er ook niet. Ik laat zoiets niet gelaten over me heen komen. Ik kom lang en vaak genoeg op OTP dat ik weet dat het daar zo werkt.
Dan ben je toch gewoon een ontzettende tokkie die zichzelf boven de rest verheven voelt? Het kan ook op andere manieren dan “een ontzettende brul” geven…
Nee dat kon niet op een nadere manier! Als je achteraan staat en je kon nergens voorbij dan kan je niet anders dan een brul geven. Jij bent er niet bij geweest en weet absoluut niet hoe de situatie was. Als je niet weet hoe de situatie was aub je verdere belerende commentaar voor je houden.
Ik denk dat het meer is dat het wat bot overkomt. Aan de andere kant, men moet inderdaad wel op de juiste manier boarden, en niet omdat het vliegtuig dan sneller weg gaat maar juist omdat je dan kans hebt dat de bagage vooral boven je eigen zitplaats kan.
Inderdaad. Zoals ik al zei: er waren geen operationele redenen en na mij stonden er nog een paar Sky Priority boarders. Ja ik ben dan iemand die dan even een brul geeft. Zoals ik het omschreef kwam het misschien wel over alsof ik als een Neanderthaler aan boord probeerde te komen maar zo was te situatie ook zeker niet. Ik denk ook gezien Ozzietukkers eerdere opmerkingen hier en zijn ervaringen te OTP dat ik het idee heb dat hij kan bevestigen dat je te OTP af en toe echt even je stem moet verheffen...
Niet alleen in OTP, dat geldt ook voor KBP, simpelweg omdat de mentaliteit ook anders is. Een wachtrij verloopt in oost Europa anders dan in bijvoorbeeld Azië om maar 2 uitersten te noemen. Ook Turkije is een land waar je dit kan tegenkomen, laten we het zo zeggen een afwachtende houding brengt je nergens…
Gate 7 op KRK is chaos. Druk, smal, geen bordje/scherm met waar priority boarding start. Er werd omgeroepen "boarding start straks per zone", maar de daadwerkelijke start van boarding werd niet omgeroepen. Ook niet dat begonnen werd met 1-2. Rechter rij kwam in beweging. Mensen uit de andere rij gingen lintjes openen 'want anders komen we er nooit tussen'. Toen ik aan een man die daardoor voor mij invoegde, vroeg ik of hij zone 1-2 was met "ja" beantwoordde, liet ik hem voorgaan. Toen hij bij de medewerker aankwam en hij hoorde "no sir, you are zone 5 so please step aside", had ik mijn geluksmomentje van de dag . Zone 3/4/5 werden los omgeroepen. Gelukkig wel jetbridge en geen bus.
Vandaag op ALC ging het perfect: echt aparte rijen en duidelijk gecommuniceerd zone 1,2. Vorige keer was nog een ramp met een soort invoegsysteem.
Wat is de ervaring met KLM boarden per zone de laatste tijd? In Zürich afgelopen zondag werkte een dame zich nogal hardhandig voor mij en gezin (zone 2, alleen altijd zone 1), maar poortje zei "No" en gelijk was er een medewerker om haar ticket te bekijken - zone 5, naar achteren...
KLM doet dat steeds beter, helaas op hubs als AMS en CDG wordt het niet op de scanpoortjes "ingebakken"dat een boardingpass no geeft... En als je je handtekening klopt, dan zul je alleen zone 1 hebben als je business vliegt, als zilver ben je zone 3.
Blijft toch apart dat andere vliegvelden dat wel voor elkaar krijgen om die scanners juist in te stellen he