Op Aeroflot moest ik de purser tegenhouden toen ze mij een zoveelste glas cognac wou inschenken... en op Brussels Airlines kwam de purser ooit de cabine ingewandeld met een fles Laurent Perrier en verkondigde met een big smile: "er zijn er nog genoeg!"
Niemand zegt dat je je moet lamzuipen op een vlucht, maar als ik in business of first zit en ik krijg allerlei lekkers voorgeschoteld, dan neem ik daar graag een paar glaasjes champagne of wijn, en een pousse-café bij. Ik weet ook dat ik niet moet overdrijven of ik krijg barstende koppijn. Andere mensen hebben een hogere tolerantie.
In mijn 500+ vluchten heb ik het nog maar 1 x meegemaakt dat een dronken passagier ruzie zocht. De crew, het doelwit van haar verwijten, bleef professioneel en de dame werd tijdens een geplande tussenlanding van boord geschopt. Moet je daarom, omdat een paar idioten die niet tegen de drank kunnen, potentieel ruzie zouden kunnen maken, alle drank aan boord verbieden? Laat me hopen van niet. We leven al in een overgereglementeerde maatschappij, nog meer regelneverij erbij hoeft heus niet.
Er werd hier eerder gezegd dat het aantal incidenten toeneemt. Het luchtverkeer is dan ook heel sterk gegroeid de laatste jaren, dus is het ergens logisch dat er ook meer incidenten zijn. Bovendien wordt elk incident via de sociale media meteen over heel de wereld verspreid. Als er 20 jaar geleden een zatte Rus op een vlucht naar Vladivostok de cabine verbouwde, was de kans klein dat iemand er hier zou van horen. Maar als vandaag een Braziliaan boven zijn theewater een stewardess onderkotst boven Guyana staat het een uur later in alle on-line kranten en forums.
Voor mijn part mag iemand die balorig wordt door de drank een levenslang vliegverbod krijgen, maar het zou een triestige dag zijn wanneer ik in First geen hemels glaasje Dom Perignon meer kan proeven.
Bekijk bijlage 2380
Klik om te vergroten...