Flying Blue Ultimate Platinum

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door caliform, 24 jan 2017.

  1. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    403
    Leuk Bevonden:
    490
    Trofeepunten:
    63
    Vraagje aan de ulti's hier. Ik overweeg dit jaar genoeg uxp te scoren om ulti te worden. Grootste voordeel is volgens mij de 4 upgrade vouchers. Zijn er beperkingen qua gebruik daarvan of kun je altijd upgraden naar business vanuit premium comfort zonder blackout dates of bestemmingen?
     
  2. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    Vanuit premium kun je vooralsnog upgraden vanaf elke premium comfort klasse op AF/KL, alleen je kunt alleen upgraden als de goedkoopste business klassen beschikbaar zijn. J en C zijn dus uitgesloten. En het telt net als een OLCI upgrade, dus originele miles en XP (was voorheen anders, recent veranderd).
    En je kunt het niet zelf boeken, het moet altijd telefonisch of per mail, dus als er nog één stoel is, kun je ernaast grijpen. Er is heel veel gedoe rond die upgrades, omdat het allemaal handmatig moet.

    Als je er lekker dichtbij zit, zou ik zeggen: ga ervoor. Als het je veel extra geld, tijd of moeite kost, mis je er weinig aan.
     
  3. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    644
    Leuk Bevonden:
    1.247
    Trofeepunten:
    203
    Eens met @arjen05, als je er veel kosten voor moeten maken dan is het de moeite niet.

    Ook voor de service aan boord hoef je het niet direct te doen. Ik vind het erg inconsistent bij KLM. Dit weekend weer een citytripje gehad met KLC. Op de heenweg (economy) lag er een handgeschreven kaartje klaar, een jus d'orange in de bekerhouder en een flesje water voor zowel mijzelf als mijn vrouw. De (jonge) crew was verder ook bijzonder attent. Op de terugreis echt 0,0 erkenning, zelfs een simpele begroeting kon er bij deze crew niet van af. Het contrast met de heenreis kon niet groter zijn. Typisch is dan ook dat je na de heenreis al een customer satisfaction onderzoek in de mail hebt terwijl je nog op de airport loopt en voor de terugweg zo'n mail niet komt.
     
  4. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Ulti upgrades, ook vanaf economy kunnen zoals gezegd alleen in de goedkoopste business klasse geboekt worden, dus je kunt de eerste helft van het jaar vergeten qua beschikbaarheid.
    En door de aanpassing van 2 naar 1 jaar gaat dit dus nooit meer in het begin van het jaar, ook al hen je genoeg uxp dat je ook ulti in 2025 bent mag je pas vanaf 1 januari 2025 vragen om de upgrade.

    Omdat het handmatig ging heb ik in het begin de xo voor business klasse steeds mogen ontvangen, door een feeder vlucht die niet ging en complete aanpassing van de terugvlucht hierdoor heb ik nu ook kennis genaakt mer originele xp volgens boeking, hoewel de heenvlucht wel business werd gecrediteerd was dat voor de terugvlucht handmatig de originele xp… maar goed €350 voucher en rechtstreeks op Amsterdam was me dat wel waard.

    Waar ik meer op zit te wachten is het gratis WIFI voor de ulti’s.
     
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    Wat is dit voor een regel? Je kunt je upgrades toch gewoon gebruiken om een ticket te boeken in het jaar waarin je ulti bent? Dus als je van 1 januari tot en met 31 december ulti bent, kun je op elke dag in dat jaar een ticket boeken voor een willekeurige datum?
     
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    De kans op beschikbaarheid voor de upgrade voor vluchten in maart van het lopende jaar is op 1 januari zo ongeveer nihil.
    Je mag wel in het lopende jaar een vlucht boeken voor in het volgende jaar, maar dat kan dus niet meer vooraf en zo wordt het voordeel in mijn geval uitgesteld, zit op 1400xp dus 2025 is zeker qua ultimate maar men mag pas op 1 januari 2025, als de status verlengt wordt om de upgrade verzoeken, voor mijn bestemming is het zeker dat die dan voor maart niet beschikbaar zijn.
    Toen de geldigheid 2 jaar was, ging het wat makkelijker.
     
  7. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Volgens mij moet dit iets genuanceerder: de upgrade kan naar alle classes binnen Long Haul Business en intra Europe business; behalve in hoogste classe resp J en C. Daaronder zijn er nog wel een aantal die dus wel in aanmerking komen.

    Je hebt wel gelijk dat het heel irritant is dat als jouw jaar van bijv 1 feb 2024 tot 31 januari 2025 loopt en je nu een upgrade voor een vlucht in maart 2025 wilt doen (en hebt al je 4 vouchers al gebruikt (zoals ik)), je dan tot 1 feb 2025 moet wachten; en ja de kans is dan groot dat beschikbaarheid dan weg is.

    Ze zouden inderdaad een regel moeten instellen dat je je vouchers in de opvolgende jaar mag gebruiken mits:
    1) je reeds de 900UXP voor het opvolgende jaar reeds gehaald hebt
    2) je alleen die vouchers mag gebruiken in het jaar NA het lopende jaar. In mijn voorbeeld hierboven dus voor vluchten na 1 feb 2025.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2024
  8. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    ik begrijp het upgradeprobleem toch niet helemaal. Je krijgt op je herkwalificatiedatum je upgrades ter beschikking. Die kun je een vol jaar gebruiken. En je kunt bij KLM tickets boeken voor een volledig jaar vooruit, dus je hebt minimaal twee jaren om die upgrades te gebruiken. Wat is het probleem daarmee?

    Er zijn honderden bestemmingen. Ik vond het eerst een beperking dat je niet vanuit elke economy of premium klasse kon upgraden, maar die regel is veranderd. Nu hoeft er alleen nog beschikbaarheid te zijn in bepaalde business klassen.
    Als ik kijk naar hele drukke routes op hele populaire momenten, zoals CPT,JNB,CUR etc. voor bijvoorbeeld de kerstvakantie dit jaar of meivakantie volgend jaar, op zaterdagen, is dat allemaal nog te upgraden.
     
  9. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Praktijkvoorbeeld: Ik heb op dit moment al mijn 4 vouchers gebruikt. Mijn ulti jaar loopt van 31jan2024 t/m 1 feb 2025. Met andere woorden, ik kan geen vluchten nu meer boeken. Ok prima.

    Stel, nu wil ik vandaag 14 mei 2024 een PE vlucht boeken die vertrekt op 14 februari 2025. Ik heb geen vouchers op dit moment. Ik krijg mijn volgende 4 vouchers op 1 feb 2025. Als ik op 1 feb 2025 die PE vlucht die 13 dagen later vertrekt wil upgraden is de kans zo goed als zeker dat alle niet-full flex business class tickets weg zijn. Momenteel heb ik ruim 1766UXP dus binnenkort ben ik verzekerd van 2 jaar extra UXP (900 aftrek en 900 roll over). Maar ik mag dus niet de 4 vouchers die ik hoe dan ook ga krijgen op 1 feb 2025 gebruiken voor een vlucht op 14 feb 2025. Dit is allemaal volgens de regels dus niks ten nadele van FB, maar als ze de regel zouden toepassen zoals voorgesteld in mijn vorige post, zou dat iets meer opties tot upgrades geven. Ik weet nu al bijna zeker dat ik mijn volgende set van vouchers op de populaire routes t/m maart of april 2025 waarschijnlijk al niet meer kan gebruiken omdat daar alle non-J fare seats al weg zijn en ik m’n upgrade voucher van PC naar Business class op die vlucht niet meer kan toepassen.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2024
    Ruut vindt dit leuk.
  10. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.200
    Leuk Bevonden:
    1.054
    Trofeepunten:
    223
    Kijk en dat is exact hoe ik er toentertijd, corona, in stond en Platinum werd.
    Is het het wel waard?
    Maar goed ik vlieg niet zakelijk, ben een elitaire vakantievlieger. (levensgenieter, mag dat ook?)

    Het zijn afwegingen als je niet frequent zakelijk vliegt.
     
    VinceG en Menno vinden dit leuk.
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    @DoT ik begrijp je voorbeeld, maar dan heb je gewoon meteen na het binnenkrijgen van je snoeppot alle snoepjes eruit gegeten. Om dan een jaar tegen een lege snoeppot aan te kijken. Die snoepjes hadden een houdbaarheidsdatum van twee jaar en er was vooraf bekend dat je pas over een jaar weer snoepjes zou krijgen.

    Als je dan nu weer snoepjes wil hebben zijn die er wel, maar moet je die kopen. Of wachten tot je ze weer krijgt over een jaar.

    Als je ulti bent, neem ik aan dat je zo vaak vliegt dat je niet per se precies op 14 februari 2025 hoeft te vliegen om je upgrade te verzilveren.
    Het systeem is echt super simpel: als je je upgrade niet dit jaar al had gebruikt, had je je upgrade van nu kunnen gebruiken voor februari 2025. Dus door ze één keer snel te verbruiken, loop je nu achter de feiten aan.
     
  12. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Zeker: het is allemaal volgens de regels. Het is een Nice to have situatie die door andere forumgebruiker werd gepost en ik ben het ermee eens dat het leuk zou zijn geweest als ze flexibiliteit zouden tonen hierin, maar dit is zeker niet een van de aanpassingen die het hoogst op mijn lijstje staan qua benefits.
     
  13. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Maar dat klopt dus niet helemaal, want het was eerst zo dat je als Ultimate deze status voor 2 jaar krijgt.
    En ieder jaar mag je dan de 2 upgrade vouchers gebruiken, het 'probleem' is dat door de aanpassing naar 1 jaar geldigheid van de Ulti status je nu pas op 1 januari van het jaar de mogelijkheid krijgt om de upgrade vouchers te verzilveren voor dat lopende jaar, waar de mogelijkheid om ze in te zetten nu wordt beperkt, omdat je eerder al in maart 2023 de upgrade voor maart 2024 kan aanvragen, maar nu kan je dus, ook al ben je in maart 2024 met genoeg UXP voor Ultimate voor 2025 dit niet meer aanvragen, en kan je ze beperkter inzetten omdat kort voor vertrek de beschikbaarheid er niet zal zijn, en dan heb je dus niet zoals jouw redenering de upgrades te snel gebruikt, immers je hebt ze dit jaar voor maart 2024 gebruikt maar kan niet hetzelfde doen voor maart 2025, en dan zou je een extra jaar moeten wachten, en dat is ongetwijfeld volgens de regels, maar niet perse klantvriendelijk.
     
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    Voorheen kreeg je 4 upgrades per 2 jaar, die per jaar in te zetten waren, zoals je zelf schrijft. Nu krijg je 2 upgrades per jaar. Dat maakt geen enkel verschil.
     
  15. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Het verschil is dat in de oude situatie de upgrades voor het tweede jaar Ultimate al in het eerste jaar gebruikt konden worden voor vluchten die in het tweede jaar waren geboekt..
    Nu moet je verplicht wachten tot 1 januari van het jaar om ze dan in te zetten, waardoor je die Ultimate upgrades voor vluchten in de eerste periode eigenlijk al niet meer kan inzetten omdat de laagste boekingsklassen zijn uitverkocht.

    Dat je op het moment van bereiken van Ultimate ze niet gelijk kan inzetten is nog logisch, je was het immers nog niet en je kan bij het bereiken van de status dan pas van dit voordeel gebruik maken, echter als je al de status hebt, en ook zeker is dat deze verlengt wordt als je al voldoende UXP hebt dus de status behoud, heb je opeens niet meer de vrijheid om ze in het begin in te zetten. En dat is voor de vaste klant eigenlijk helemaal niet zo klantvriendelijk.

    Niet iedereen zal daar last van hebben, maar doorgaans is voor mij maart nu net het moment dat ik prive wat langer verder weg ga, in oktober / november alleen als het werk het toelaat, maar zoals gezegd, de kans op beschikbaarheid in maart, die is nagenoeg nihil op 1 januari.
     
  16. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    Dat ligt er dus aan welke 1 januari. Als dit een terugkerend patroon is, neem ik aan dat je in jaar 1 ulti niet hebt kunnen boeken voor dat jaar, maar voor maart het jaar erna. En hoe lang je ook ulti blijft, elk jaar opnieuw zul je kunnen boeken voor maart anderhalf jaar later.

    Tenzij je de snoeppot in het begin leeggegeten hebt.
     
    Urbanjazz en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  17. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    413
    Leuk Bevonden:
    342
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb ze afgelopen jaar allemaal weggeven, omdat ik ze niet nodg had. Maar bij het boeken van de upgrades waren er geen problemen gerezen. Geen andere dagen moeten kiezen om te reizen omdat de klasse niet beschikbaar zou zijn. Volgens mij zijn de eisen verlaagd of het is makkelijker de upgrades nu te gebruiken.

    Afhankelijk van de bestemming kan een business class ticket aardig aan de prijs zijn. Voor de gekozen bestemming kostte de upgrade EUR 3,5k per enkeltje en als je dat vermenigvuldigt met 2 is dat een aardig bedrag. Ik heb ook een retour gechecked en dat zat in de buurt van EUR 8k. Het hangt allemaal van je bestemming, periode etc af wat het "voordeel" is van je upgrade.
     
  18. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    644
    Leuk Bevonden:
    1.247
    Trofeepunten:
    203
    Na 5 maanden eindelijk mijn ultimate box ontvangen. Een simpele kartonnen doosje met 2 persoonlijke metalen bagage tags en een metalen kaart. Was dit vroeger niet een luxere doos?
    IMG_7550.jpeg
     
    Ruut vindt dit leuk.
  19. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    413
    Leuk Bevonden:
    342
    Trofeepunten:
    63
    Vroeger was alles beter!

    eerste editie was die gouden doos met boekjes.
    toen kwam er een pakketje zoals nu maar toen met plastic kaarten die zwart waren met een rode rand.
    en sinds vorig jaar hebben ze de kaarten voor ons van metaal genaakt.
     
  20. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    Dan was jij een andere eerste editie dan ik.

    Ik heb een zwarte vierkante doos gehad met daarin een plexiglazen plaat met de Flying Blue kaart eronder en een boekje. Daarbij zaten de bagagelabels.

    @Eagle voorheen kreeg je eenmalig een iets grotere, wellicht ook meer chique, doos, maar elk jaar erna gewoon je kaartjes in een envelop. Dus de verpakking was eenmalig beter, maar de inhoud is nu beter. Ipv plastic kaartjes die na een jaar uit elkaar vallen met een nepleren bandje dat afbreekt, heb je nu meer solide labels met je naam erin gegraveerd.
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina