Flying Blue Ultimate Platinum

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door caliform, 24 jan 2017.

  1. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Iedereen die zijn bagagelabel gebruikt, etaleert zich ook.
     
    VinceG vindt dit leuk.
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Toch zou ik liever een afgesloten ruimte hebben zoals Air France dat heeft in plaats van een door lint afgezet gedeelte.
    We hebben het hier over de ‘flagship’ lounge van KLM….
     
  3. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Nieuwe (uitbreiding van een) perk voor Ultimates:

    "Als gewaardeerd Flying Blue Ultimate-deelnemer ontvangt u nu twee upgrade-vouchers per deelnamejaar. Vanaf juli 2023 worden deze vouchers per deelnamejaar vervangen door vier gratis vouchers voor een reisklasse-upgrade.
    Deze kunnen worden besteed voor zowel korte- als langeafstandsvluchten.

    U kunt bijvoorbeeld één voucher voor deze upgrades gebruiken:
    • van Economy naar Premium Economy of van Premium Economy naar Business op Air France-vluchten
    • van Economy naar Premium Comfort of van Premium Comfort naar World Business Class op KLM-vluchten

    Of gebruik twee vouchers voor deze upgrades:
    • van Economy naar Business op Air France-vluchten
    • van Economy naar World Business Class op KLM-vluchten

    U kunt dit privilege ook delen met vrienden en familieleden die in uw Flying Blue Ultimate-voorkeuren staan vermeld, zelfs als u niet samen met hen reist."

    Dat is een mooi gebaar, vooral voor de nieuwe premium economy class is dit interessant.
     
    FlyingBlob vindt dit leuk.
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Niet echt een uitbreiding toch? De grote (onbeantwoorde) vraag is: moet je nog bijbetalen om je upgrades te mogen gebruiken, of komt elke boeking nu in aanmerking, ook X or V-klasse economy bijvoorbeeld.
    Dat zou een uitbreiding zijn. Of een verminderde beperking.
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  5. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Nou, de uitbreiding zit hem in het feit dat het nu ook mogelijk is om op korte afstandsvluchten zo'n voucher in te zetten. En dat je per klasse 1 voucher nodig hebt. Je kan dus ook vanaf economy naar premium economy upgraden. Dat zie ik wel echt als een vooruitgang.
     
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Op zich kon je nu ook al de upgrade voucher gebruiken voor korte vluchten, maar niemand die een vlucht binnen Europa, zelfs niet naar Istanbul of Lissabon een ‘voucher’ gebruikt als je dat ook op lomghaul kan doen.

    Gelukkig kan je nog steeds van economy naar Business, ik heb namelijk het ‘geluk’ dat ik mijn vakanties ver vooruit moet plannen, en dan is er nog wel beschikbaarheid om de voucher in te zetten, 3 maanden voor vertrek kan je het wel vergeten naar Azië.
    Wat wel een overweging is om nu premium economy te boeken zodat je 4x kan upgraden.
     
  7. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Volgens mij kon je alleen naar WBC upgraden, maar goed, nu kan het in ieder geval wel.
     
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Klopt je kon alleen naar WBC upgraden, maar ook hier geldt dat je niet naar premium economy gaat upgraden als het ook naar Business kan.

    Je zou dus nu inderdaad ipv 1 ICA business klasse retour nu 2 ICA premium economy retour kunnen doen als je (goedkope) economy tickets koopt.
     
  9. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    654
    Leuk Bevonden:
    1.259
    Trofeepunten:
    203
    Een vraagje voor de ervaren ulti's...

    Ik kom aan het eind van dit jaar zo'n 250 UXP tekort om ulti te worden. Dan kan ik oplossen door op een vlucht SAF bij te kopen (kan ik als zakelijke kosten boeken), of eventueel een (u)xp-run te doen. Het zal een investering van circa € 2.000 netto zijn om de resterende UXP voor ulti te halen.

    Volgens mij is het wel interessant om juist nu voor ulti te gaan omdat ik, als ik het goed begrepen heb, bij kwalificatie in 2023 nog 2 jaar ulti word. Belangrijkste voordeel is dan denk ik dat ik zowel in 2024 als 2025 kan profiteren van o.a. de upgrade vouchers. Dat lijkt mij de € 2.000 investering wel waard, of zie ik daarbij belangrijke dingen over het hoofd?

    Zijn er andere argumenten om in mijn geval wel of niet voor ulti te gaan?

    Alvast dankt voor jullie suggesties!
     
    coenvh vindt dit leuk.
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Het klopt inderdaad als ik de regels lees dat als je voor 31 december 2023 de ultimate status haalt dat je deze nog voor 2 jaar krijgt, of eigenlijk 1 jaar, maar omdat de 'surplus' punten dan worden overgeheveld naar het volgende jaar effectief gewoon 2 jaar is omdat je op 1 januari dan weer direct kwalificeert.

    Persoonlijk denk ik dat het de investering van € 2000 alleen al waard is om het feit dat je voor 2 jaar inderdaad 4 upgrade vouchers krijgt van economy naar business of 8 als je van premium economy naar business gaat.
    En een business klasse ticket kost meer.

    Daarnaast binnen Europa krijg je echt wel relatief vaak een courtesy upgrade, naast de reguliere operationele upgrades die je ook krijgt omdat je bovenaan de lijst staat als het toestel volgeboekt zit.

    Tip voor de upgrade vouchers, probeer wel wat verder vooraf economy te boeken, want de boekingsklasse voor de upgrades is wel beperkt en kort voor vertrek zeker niet altijd beschikbaar.
     
    coenvh vindt dit leuk.
  11. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    654
    Leuk Bevonden:
    1.259
    Trofeepunten:
    203
    Dank voor je reactie! Dacht al dat ik ergens iets gelezen had over beperkingen in de boekingsklasses voor de upgrades, maar kon dat niet meer vinden. Gelukkig ben ik een echte vroegboeker, dus dat komt dan goed uit.
     
    coenvh vindt dit leuk.
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Je moet ook zorgen dat je het economy ticket in de juiste boekingsklasse boekt, op de Air France website kan je dat zien als je boekt in welke boekingsklasse deze in valt.
    Met vertrek via, dus bijvoorbeeld vanaf Dusseldorf, Brussel of Antwerpen zijn deze tickets eigenlijk altijd wel in de goede boekingsklasse en geschikt voor upgrades.

    En als je echt vroeg boekt en op de juiste data, dan kan je het gebruik van de upgrade voucher echt maximaliseren, ik voel me bijna schuldig voor aankomende oktober en maart, wetende wat ik voor de tickets heb betaald en dat deze geupgrade konden worden omdat er dus beschikbaarheid was in de business boekingsklasse die voor upgrade in aanmerking kwamen.
     
    beuse242 en coenvh vinden dit leuk.
  13. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.406
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Hoef je je niet schuldig over te voelen, die vouchers heb je gekregen omdat je meer dan genoeg hebt betaald aan AFKL voor andere vluchten.
     
    beuse242 en coenvh vinden dit leuk.
  14. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik ben het hier niet mee eens. als je bereid bent nog een extra 2000 te investeren die je anders wellicht niet had geinvesteerd moet je je afvragen of 4 1-klasse upgrade dat waard is. Feitelijk betaal je dus 500 euro extra voor een upgrade van Eco naar Prem-eco, iets wat ik bij een normale aanbieding nooit zou betalen.
     
    coenvh vindt dit leuk.
  15. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Mijn overal ervaring met Ultimate is uiteindelijk toch vrij matig. de upgrades zijn leuk (je wordt wel gedwongen een hogere boekingsklasse te boeken omdat X, G, V en R niet upgrade-eligible zijn waardoor de investering uiteindelijk nog groter wordt) maar kijk eens wat je er voor moet investeren. Als je die kosten slimmer investeert kan je gewoon revenue in Biz vliegen, en heb je ook meer vrijheid qua airlines, en vaker ook. Natuurlijk moet je ook de andere perks meetellen, maar die zijn toch eigenlijk niets meer dan de normale Platinum-perks die een beetje "sugarcoated" zijn.
    Ja als het het nodig hebt dat de cabin-crew een klein beetje extra aandacht geeft (ook nog zeer inconsistent), of dat je in de lounge als een aapje achter een mooi touw mag gaan zitten, of als je het zalig vind om te pre-boarden, dan voegt het iets toe. Maar zijn die kleine extra perks een inverstering van duizenden euro's waard? Die vraag moet iedereen voor zichzelf beantwoorden, maar voor mij niet. Ik ben Ulti geworden door een combinatie van factoren, maar zonder de dubbele verdiensten tijdens COVID had ik het nooit bereikt. Nu ik bijna mijn 3e jaar als Ulti start is voor helder als glas dat de status absoluut geen extra investering waard is.
     
  16. coenvh

    coenvh Blue Tier

    Berichten:
    149
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Zit in precies hetzelfde schuitje.

    Vind ik het rationeel waard? Nee

    Vind ik het leuk en wil ik er graag bijhoren? Ja

    We strelen de ego dus maar weer...
     
    Eagle vindt dit leuk.
  17. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Als vroegboeker komt dat dus juist slecht uit. Als je vroeg boekt, boek je vaker goedkope boekingsklassen die niet in aanmerking komen. Zoals hierboven al benoemd, als je vroeg een ticket boekt en je zit in V-klasse, moet je daar bijv. 200 euro + 1 upgrade voor gebruiken naar business.

    Als je echt vroeg boekt kun je voor 1700 euro ICA business vliegen en economy 550. Dan ben je 550 + zeg 400 om van je V-klasse af te komen heen en weer, is 950 euro kwijt om je ulti upgrades naar biz te gebruiken. Dat was eigenlijk 1700 euro, dus je cadeautje van KLM is voor het hele jaar dan 750 euro waard.
    En in jouw rekenvoorbeeld kost het je 2000 euro om te behalen, dus dat is financieel geen interessante case. Voor de eer en voor alle andere subjectieve voordelen misschien wel.
     
    Elgertje en ppt vinden dit leuk.
  18. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    654
    Leuk Bevonden:
    1.259
    Trofeepunten:
    203
    Als ik in 2023 nog ultimate haal dan ben ik toch de komende 2 jaar ulti? Dan krijg ik in totaal 8x een 1-klasse upgrade voor mijn extra investering in SAF?
     
  19. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Het voorbeeld van @Goldfly is economy -> business als 1 klasse voor 500 euro. Tariefvergelijking klopt, maar formeel zijn dat nu 2 klasse-upgrades.

    Je krijgt per ultimate jaar of 2 eco-business upgrades (=4 klassen) of 4 eco -> premium of premium -> business (=4 klassen), allemaal enkele reizen natuurlijk, dus je kunt één retourtje per jaar upgraden van eco naar biz, mits mits mits mits mits alle voorwaarden natuurlijk
     
  20. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    654
    Leuk Bevonden:
    1.259
    Trofeepunten:
    203
    De extra aandacht zal zeker inconsistent zijn. Bij KL regelmatig een legacy crew die overduidelijk geen stap teveel gaan zetten, die zullen ook van een ulti niet onder de indruk zijn. AF crew vind ik over het algemeen veel hartelijker. Op sommige fora lees je verhalen van ulti's die zeggen met alle egards te worden behandeld op vluchten. Kijkje in de cockpit tijdens de vlucht, extra huisjes etc. Dat zijn dan wel weer leuke dingen.
     
    Urbanjazz, beuse242 en coenvh vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina